gravid og kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.977 visninger
13 svar
0 synes godt om
1. oktober 2008

Anonym trådstarter

Jeg står i den situation at jeg er nygravid og er på kontanthjælp, og bliver sendt ud i arbejdsprøvning osv. Mit spørgsmål er, hvornår har jeg pligt til at oplyse det til kommunen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2008

Balderson

Hej

Jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvordan det er når man er på kontanthjælp og det med at oplyse div. ting..

Men når du er på arbejdsmarket så er det inden du er i 24 uge... Sådan var det i min branche...

Så mon ikke det er sådan også selvom man er på kontanthjælp..

Men jeg fortalte det så før, for kunne overhovedet ikke skjule min mave...

Anmeld

1. oktober 2008

Christinahr

Anonym skriver:

Jeg står i den situation at jeg er nygravid og er på kontanthjælp, og bliver sendt ud i arbejdsprøvning osv. Mit spørgsmål er, hvornår har jeg pligt til at oplyse det til kommunen?

Selvom du er på kontanthjælp holder du vel barsel, ligesom hvis du var på arbejdsmarkedet? Forstår ikke helt dit spørgsmål?

Anmeld

1. oktober 2008

MorCamilla

Du skal oplyse kommunen det med det samme.. Det er lige som at være på arbejdsmarket, der skal du også oflyse din chef det hurtigst muligt...
Så hvis jeg var dig ville jeg ringe på kommunen i morgen og fortælle det som det er..

Er du nervøs for at fortælle det eller???

Anmeld

1. oktober 2008

M&F&C

Jeg var lige blevet opsagt på mit job, og var derfor på kontanthjælp da jeg fandt ud af jeg var gravid. Jeg fortalte det med det samme. Der er bestemt ikke noget at være bange for. :) I øvrigt vil de jo så også tage hensyn til hvad de vil sende dig ud i. Jeg fik barsel før tid, da det eneste de kunne tilbyde mig var fysisk hårdt arbejde - og det kunne de jo se ikke var super godt, når jeg rendte rundt og var højgravid.
Mht barsel .. så får du det ligesom havde du været på arbejdsmarkedet. Dog skal du være obs på at du ikke har ret til at "gemme" noget af din barsel til senere når du er på kontanthjælp - det ville du hvis du havde været på arbejdsmarkedet.

Håber du forstod det ? Ellers spørg igen .. Sidder nemlig i samme situation.

Held og lykke med maven - og tillykke :)

(H) Malene

Anmeld

1. oktober 2008

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg regner med at hive fat i min sagsbehandler imorgen, hvis hun er på arbejde. Sidder nemlig samme sted som hende pt.

Jeg vil ikke sige jeg er bange for det, men jeg er bange for at abortere og så skulle forklare en masse bagefter, men det skal jeg jo i grunden alligevel, hvis jeg evt bliver sygemeldt. Jeg havde tænkt på at vente til efter 12. uge men nu gør jeg det sgu bare imorgen.

Det med barslen vidste jeg godt, men tak alligevel.

jeg tror nu heller ikke jeg kan skjule det så længe, men jeg er lidt buttet i forvejen så de ville nok ikke opdage noget med det samme.

Endnu engang mange tak for jeres svar, dejligt med sådan et site her hvor man kan få flere forskellige svar og meninger. Det er sgu fedt. :D

Anmeld

1. oktober 2008

Pia

Du er ikke forpligtet til og oplyse det før du er 12 uger henne.
Faktisk behøver man ikke oplyse det før 3 måneder før man har termin.

Men ved fra min svigerinde at man som kontanthjælps modtager stiger i kontanthjælp når man er gravid.
Og så igen når man har født.

Held og lykke.

Kh Pia.

Anmeld

1. oktober 2008

Anonym trådstarter

Jeg modtager allerede som forsørger da jeg har barn i forvejen, så den kommer ikke højere op nu. Men tak for info alligevel.

Anmeld

1. oktober 2008

MorCamilla

Bliver den ikke højere når man har to børn.. hmm der kan man bare så, det troede jeg..

Held og lykke med det...

Anmeld

1. oktober 2008

Randi

Du er ikke forpligtet til og oplyse det før du er 12 uger henne.
Faktisk behøver man ikke oplyse det før 3 måneder før man har termin.

Men ved fra min svigerinde at man som kontanthjælps modtager stiger i kontanthjælp når man er gravid.
Og så igen når man har født.

Held og lykke.

Kh Pia.

Ved ikke lige hvilken svigerinde der har fortalt dig det.... men det gør man nu altså ikke... så skal man da ihvertfald være eneforsøger og ikke have barn i forvejen..... Kontanthjælp bliver altid regnet ud efter det som den samlever/ægtefælle tjener, og sådan har det altid været.... altså de to gange jeg har været på kontanthjælp og været gravid samtidig med..... Så enten er det meget længe siden din svigerinde har været på kontanthjælp på den måde, eller også har hun fået nogle forkerte oplysninger fra kommunen.......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.