Jeg vil helt klart anbefale en vikle fremfor en slynge eller bæresele.
Komforten i en vikle er bare så meget bedre både for dig og barnet, og så svært er det altså heller ikke at lære at binde den. Man kan endda binde den inden man putter barnet i og så tage barnet ud og ind, som man har behov for uden hele tiden at skulle binde den op.
Med hensyn til valg af vikle findes der to typer:
Strækviklen er som navnet siger i strækstof og kan være lidt lettere som begyndervikle, men barnet bliver hurtigt for tungt.
Fastviklen er som navnet siger i fast stof og støtter derfor meget bedre, så jeg er helt klart tilhænger af fastvikle,der kan bruges helt op til 3-4 årsalderen.
Jeg startede med en moby strækvikle og var rigtig glad for den indtil jeg fik min første fastvikle. Siden har jeg ikke brugt strækviklen, da jeg til hver en tid vil foretrække min fastvikle.
Jeg har en didymos (Bølger med 30% silke). Silken gør at den er lidt tyndere og lettere end ren bomuld og så har den en lille smule strækeffekt, selvom det er en fastvikle. Den har jeg været super glad for. Det bedste stykke babyudstyr jeg har haft. Han boede nærmest i den de første 6 mdr. (Dem med uld skulle også have en smule strækeffekt, det ville jeg helt klart vælge hvis jeg skulle bruge den i vintermånederne)
Didymos kan købes hos www.sneglehuset.com
Jeg har også en Girasol fastvikle, som er håndvævet af kvinder i Guatemala. Den er helt vildt flot i farverne, meget flottere end billederne. Den er lidt kraftigere i stoffet end min didymos, men støtter også lidt bedre. Den er jeg også super glad for. I øjeblikket er det faktisk den jeg bruger mest. Den minder meget om en hoppediz som jeg lånte på et tidspunkt.
Girasol kan købes hos www.sakurababy.dk
Hoppediz kan købes hos www.abeunger.dk
Anmeld