Hjæælp please - 16 mdr. og problemer ved aftensmaden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.864 visninger
10 svar
0 synes godt om
17. februar 2011

Brams

Håber I kan hjælpe mig for jeg er lidt desperat.

Min datter er 16 mdr. og her til aften vil hun bare kun spise pølserne i kødsaucen. Hun bliver først rigtig ked af at hun ikke må få flere, fordi vi ville gerne at hun også spiste noget pasta, og til sidst bliver hun helt hysterisk.

Græder herefter i et væk og vi tager hende selvfølgelig væk fra bordet og trøster og hun får sut osv.

Nu er mit spørgsmål så, hvornår er små børn bevidste om hvad de gør (altså her mener jeg med vilje bliver "hysteriske" over at de ikke kun må få én slags mad f.eks.).

Min mand er lidt strengere end jeg er, så vi er lidt i vildrede om hvordan vi skal takle det.

Efter min mening er det ok at hun den ene dag kun spiser kød og den anden dag kun spiser kartofler og den tredje kun grøntsager, hvis det bare over en uges tid er varieret kost.

Han mener at hvis hun ikke vil spise det hun har foran sig, så må hun undvære.

Hun har aldrig før gjort noget lignende.

Hjæælp - gode råd (undskyld det blev lidt langt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2011

Snefnug1984

Noget af det I kan forsøge jer med, er ikke at fokuserer på maden, når I spiser. Når I sætter Jer ved bordet, så indled straks med at snakke med jeres datter om alt muligt, som ikke har noget med maden at gøre. Og forsøg at lade være med at kommenterer, hvis hun ikke spiser fx. pastaen, men prøv at se, om den "manglende" fokus på maden ikke kunne hjælpe lidt på hendes spisevaner. Det vil nok tage lidt tid og det vender ikke lige på 2 dage

Anmeld

17. februar 2011

Isabeau

Brams skriver:

Håber I kan hjælpe mig for jeg er lidt desperat.

Min datter er 16 mdr. og her til aften vil hun bare kun spise pølserne i kødsaucen. Hun bliver først rigtig ked af at hun ikke må få flere, fordi vi ville gerne at hun også spiste noget pasta, og til sidst bliver hun helt hysterisk.

Græder herefter i et væk og vi tager hende selvfølgelig væk fra bordet og trøster og hun får sut osv.

Nu er mit spørgsmål så, hvornår er små børn bevidste om hvad de gør (altså her mener jeg med vilje bliver "hysteriske" over at de ikke kun må få én slags mad f.eks.).

Min mand er lidt strengere end jeg er, så vi er lidt i vildrede om hvordan vi skal takle det.

Efter min mening er det ok at hun den ene dag kun spiser kød og den anden dag kun spiser kartofler og den tredje kun grøntsager, hvis det bare over en uges tid er varieret kost.

Han mener at hvis hun ikke vil spise det hun har foran sig, så må hun undvære.

Hun har aldrig før gjort noget lignende.

Hjæælp - gode råd (undskyld det blev lidt langt)

Har selv samme problem med min 17 mdr. gammel datter. Hun vil de fleste dage ikke spise noget til aften, men er begyndt og give hende lidt grød inden sengetid - så er jeg sikker på, hun har noget i maven og ikke vågner op sulten i løbet af natten.

Den ene dag vil hun gerne spise noget, men det kommer an på hvad det er. Er det fx. spagetti med kødsauce, spiser hun de fleste gange lystigt, men frikadeller, karbonader, bøffer; sådan noget stegt kød, kan jeg ikke få hende til og spise. Der spiser hun faktisk kun en enkelt kartoffel

Overvejer og lade hende sidde selv med det - sviner hun, så sviner hun, men måske hun bare selv vil? 

Anmeld

17. februar 2011

Brams

Snefnug26 skriver:

Noget af det I kan forsøge jer med, er ikke at fokuserer på maden, når I spiser. Når I sætter Jer ved bordet, så indled straks med at snakke med jeres datter om alt muligt, som ikke har noget med maden at gøre. Og forsøg at lade være med at kommenterer, hvis hun ikke spiser fx. pastaen, men prøv at se, om den "manglende" fokus på maden ikke kunne hjælpe lidt på hendes spisevaner. Det vil nok tage lidt tid og det vender ikke lige på 2 dage

Sådan gør vi faktisk altid, så i dag mens vi sidder og snakker og spiser, siger vi til hende (da hun beder om flere pølser) at hun må spise det andet først. Og det sætter det hele igang - som vi aldrig har prøvet før....

Var bare foruroliget over om det er hysteri eller om hun ikke "kan" det endnu?!

Anmeld

17. februar 2011

Brams

Isabeau skriver:

Har selv samme problem med min 17 mdr. gammel datter. Hun vil de fleste dage ikke spise noget til aften, men er begyndt og give hende lidt grød inden sengetid - så er jeg sikker på, hun har noget i maven og ikke vågner op sulten i løbet af natten.

Den ene dag vil hun gerne spise noget, men det kommer an på hvad det er. Er det fx. spagetti med kødsauce, spiser hun de fleste gange lystigt, men frikadeller, karbonader, bøffer; sådan noget stegt kød, kan jeg ikke få hende til og spise. Der spiser hun faktisk kun en enkelt kartoffel

Overvejer og lade hende sidde selv med det - sviner hun, så sviner hun, men måske hun bare selv vil? 

Tror det er rigtigt at lade dem sidde og svine og selv prøve, selv om det giver noget ekstra arbejde bagefter.

Lærke spiser faktisk næsten alt vi sætter foran hende (kød, fisk, pasta, ris, kartofler og grønt), så vi var helt uforberedt på det der skete her til aften, og måske er det også derfor jeg blev så forskrækket.

Vi forsøgte også med lidt grød her til aften, for som du siger så er man sikker på at de får lidt. Det blev dog ikke til mange skefulde.

Anmeld

17. februar 2011

Snefnug1984

Brams skriver:

Sådan gør vi faktisk altid, så i dag mens vi sidder og snakker og spiser, siger vi til hende (da hun beder om flere pølser) at hun må spise det andet først. Og det sætter det hele igang - som vi aldrig har prøvet før....

Var bare foruroliget over om det er hysteri eller om hun ikke "kan" det endnu?!

Hun er fuldt bevidst om det hun gør Hvilken voksen ville ikke også bede om mere af det man helst kan lide, hvis man så prompte fik det?

Har I prøvet at tage tallerkenen fra hende og fx. rykket hende ud fra bordet for at indikere, at hun så ikke får mere? Og hvordan med hendes sult? Er det længe siden hun sidst har spist inden I spiser aftensmad?

Det er ofte en periode børnene skal igennem og det er individuelt, hvornår den starter og hvor længe den varer.

Anmeld

17. februar 2011

Brams

Snefnug26 skriver:

Hun er fuldt bevidst om det hun gør Hvilken voksen ville ikke også bede om mere af det man helst kan lide, hvis man så prompte fik det?

Har I prøvet at tage tallerkenen fra hende og fx. rykket hende ud fra bordet for at indikere, at hun så ikke får mere? Og hvordan med hendes sult? Er det længe siden hun sidst har spist inden I spiser aftensmad?

Det er ofte en periode børnene skal igennem og det er individuelt, hvornår den starter og hvor længe den varer.

Nej, vi har slet ikke prøvet at hun har opført sig sådan før, så vi blev lidt forskrækkede. Ville bare ikke være for hårde, hvis hun ikke vidste hvad hun gjorde - omvendt vil vi jo heller ikke have en datter der bestemmer det hele

Anmeld

18. februar 2011

Frk. Himmelblå

Tror nu ikke, hun er "fuldt bevidst" om, hvad hun gør. Jo for så vidt, at hun tænker: Jeg kan godt li' pølser, dem vil jeg ha' flere af!"  Men hun tænker ikke: "Nu skal jeg narre de voksne til, at jeg slipper for den fæle pasta og får lov til kun at spise pølser, hehe."

Hun er stadig behovsstyret. Samtidig er hun ved at opdage, at hun kan vælge til og fra. 

Det lyder fuldstændig som vores datter (17 mdr i forgårs). Om end det kan være noget frustrerende, tror jeg ikke, du skal ændre på, hvad du gør. Du virker som en god mor, der giver din datter positive middagsoplevelser. - Og så skal resten nok komme. 

Men sæt selvfølgelig gerne grænser, hvis hun bliver helt umulig. Men det du beskriver, ser jeg egentlig bare som sund udvikling. - Og som du også er inde på - den næste dag vil hun måske kun have grøntsagerne .

Anmeld

18. februar 2011

serinasmor

hmmm ... vi sidder utroligt nok med næsten samme problemstilling (med kun 13 mdr gamle serina)

Jeg plejer at sige at serina spiser selektivt men varieret over en uges tid (når man ser på hendes aftensmadsvaner)... én aften vil hun måske kun spise pasta, en anden dag kun grøntsager, en tredje kun kød, en fjerde kun sovs, en femte kun ris, en sjette alt hvad der er på hendes tallerken ... det er meget forskelligt ... og jeg kan se det er bevidst allerede nu ... hun piller gerne sovsen af pastaen for kun at spise pastaen... hun fin sorterer gerne sin mad hvis hun den dag kun spiser majs .., osv .. én ting er dog sikkert hver aften ... hun spiser til hun er mæt .. vi har prøvet( og opgivet) at få hende til at spise varieret til hvert måltid ... hold da op en sur unge med egen vilje allerede  ... men her i huset hænger hendes temperament også sammen med at hun endnu intet sprog har og derfor bliver frustreret når vi ikke forstår hvad hun vil eller ikke kan forklare at det kunne være helt vildt lækkert at få pære i stedet for banan eller spegepølse i stedet for makrel ...

men alt i alt så tar vi det ikke så tungt endnu .. så længe hun spiser varieret over en uge.... og så tvivler jeg i øvrigt på at børn under 3 år forsøger at manipulere deres forældre til at de ikke behøver spise broccoli

serinasmor

Anmeld

19. februar 2011

Brams

SeptemberBaby skriver:

Tror nu ikke, hun er "fuldt bevidst" om, hvad hun gør. Jo for så vidt, at hun tænker: Jeg kan godt li' pølser, dem vil jeg ha' flere af!"  Men hun tænker ikke: "Nu skal jeg narre de voksne til, at jeg slipper for den fæle pasta og får lov til kun at spise pølser, hehe."

Hun er stadig behovsstyret. Samtidig er hun ved at opdage, at hun kan vælge til og fra. 

Det lyder fuldstændig som vores datter (17 mdr i forgårs). Om end det kan være noget frustrerende, tror jeg ikke, du skal ændre på, hvad du gør. Du virker som en god mor, der giver din datter positive middagsoplevelser. - Og så skal resten nok komme. 

Men sæt selvfølgelig gerne grænser, hvis hun bliver helt umulig. Men det du beskriver, ser jeg egentlig bare som sund udvikling. - Og som du også er inde på - den næste dag vil hun måske kun have grøntsagerne .

Tak for dit søde indlæg, det er dejligt at få input som bekræfter en i at det er godt nok det man gør. Vi fortsætter bare i vores vante rytme og nyder at hun trods alt er så glad for mad

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.