Usikker omkring at gå på barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

846 visninger
11 svar
0 synes godt om
16. februar 2011

mortil4dejligepiger

Hej med Jer.

Jeg har et rigtig godt arbejde, hvor jeg er glad for at være, har nogle gode arbejdsopgaver og kolleger og hvor jeg har været i mange år.
Jeg føler mig vellidt og dygtig til mit arbejde og er generelt rigtig tilfreds .
Arbejdsmængden/-presset svinger lidt. I nogle perioder er der pres på og i andre perioder kunne jeg godt tænke mig, der var lidt mere at se til. Men det svinger utrolig meget og det er svært at gøre noget ved, fordi i de perioder, hvor der er meget, kan jeg ikke have flere opgaver. Men i de perioder hvor der ikke er så meget, kunne jeg godt tage mere ind. Så det er svært at vurdere.

Nå, men i dag har vi så ansat en vikar for mig. En 60-årig kvinde med MASSER af erfaring og SUPER kvalifikationer. Og nu bliver jeg pludselig så bange for, om hun bare kommer til at klare alting vildt godt og hurtigt og kommer til at sidde og råbe på arbejde. Hun virker rigtig dygtig og ikke langsom i det!

De gange jeg har været på barsel, har jeg altid været bange for, at min arbejdsplads skal tænke "Hvad fanden bruger hun sin tid på, når vikaren ikke har nok at lave?!". Og igen nu bliver jeg så usikker og ked!

Er der andre der har prøvet at have det på samme måde?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2011

mortil4dejligepiger

Er der slet ingen?
Jeg har det simpelhen så dårligt med det lige nu ...

Anmeld

16. februar 2011

Rockertand

Det har vi faktisk prøvet hos os - der var ikke en vikar, men én af de andre, der overtog en stor arbejdsopgave for den barslende, og det klarede hun på under den halve tid, og det blev der godt nok nogle uoverensstemmelser og mudderkastning ud af, men det hele er tilbage i vante rammer, så det gik over igen.

Anmeld

16. februar 2011

mortil4dejligepiger

Pyh - det lyder ikke rart .

Hvordan gik det over igen? Den på barsel kom tilbage til sine arbejdsopgaver og lavede det igen langsommere? Eller fik man øjnene op for, at hun også lavede en masse andet?

Anmeld

16. februar 2011

Holbæktrunten

Altså, medmindre at du kun holder nogle ugers barsel, må du trøste dig med at vikaren højst sandsynligt også vil mærke den vekslende arbejdsbyrde, og derfor kun i perioder vil have "mere" tid.

Hvis du selv mener at du arbejder effektivt, og giver en hånd med hvor du kan/når der er tid, hvorfor skulle der så blive problemer?

Gør ikke vikaren til "den onde", hun ved jo godt at hun er ansat i et vikariat. HVIS hun nu er så kvalificeret som hun virker, og desuden kan med kollegerne, så er der vel intet galt med at hun søgte et job på din arbejdsplads efterfølgende? Det er jo ikke dit job hun tager...

På trods af de lidt "hårde" ord, kan jeg sagtens følge dig. Hvilket egentlig irriterer mig en smule, da jeg VED at jeg er effektiv i mit arbejde, og at de får svært ved at erstatte mig. Tænker tilgengæld også at min arbejdsplads har godt af at se hvor meget jeg laver, og SKULLE de vælge i yderste konsekvens at fyre mig eller skabe dårlig stemning og bagtale, jamen så er jeg sgu nok bedre tjent med et andet arbejde. (Lettere sagt end gjort, I KNOW!) 

Anmeld

16. februar 2011

Rockertand

Os, der var på arbejde, var nok enige om, at der er forskel på, hvor korrekt man er med udførelsen af sit arbejde, nogle er mere omhyggelige end andre, og det tager tid - jeg var selv med til at forsvare den barslende, dels fordi jeg er tættest på hende, og dels fordi hun er rigtig god og omhyggelig med sit arbejde, og det værdsætter jeg i mit arbejdsliv.

Da hun kom tilbage, var arbejdsopgaven væsentligt ændret, så det var svært at se, om det faldt tilbage i gammelvant stil, men vi er så integreret en gruppe, at vi kan se igennem fingre med, at nogle udfører arbejdsopgaver på en anden måde end andre, og der er ingen sure miner i dag.

Anmeld

17. februar 2011

mortil4dejligepiger

Tusind tak for Jeres svar!

Jeg mener selv, jeg er en dygtig og effektiv medarbejder med en god arbejdsmoral.
Jeg har brugt de sidste år på seriøst af effektivisere systemer og arbejdsgange og det har været en stor succes. Det er lykkedes rigtig godt og jeg har virkelig kunnet høste frugten af mit store arbejde med det det sidste halve års tid. Jeg har talt med min kollega om, at jeg måske godt kunne tage flere opgaver ind i perioder etc.

Men pludselig synes jeg bare, der kommer til at være rigtig meget overskudstid!  Der er mange af de ting, jeg laver, som en vikar ikke skal lave. Det er ikke ting der står i min egentlige stillingsbeskrivelse - det er ting, jeg gør, fordi jeg har stor erfaring i virksomheden og fordi jeg ikke kan lade være. Vikaren skal vedligeholde mine opgaver - ikke udvikle etc. som jeg også gør.

Jeg er på ingen måde sur på vikaren - tvært imod. Jeg er glad for, at der kommer en kompetent og dygtig dame! Jeg har selv været med til at vælge hende.
Mit problem er, at jeg er så bange for, at folk vil tænke om mig, at jeg ikke har lavet nok etc.

Puh ha - jeg har haft det skidt siden i går. Mit arbejde betyder meget for mig, og jeg vl bare gerne have, at alting er ok mens jeg er væk

Anmeld

17. februar 2011

Kildebakken

Jeg mener selv, jeg er en dygtig og effektiv medarbejder med en god arbejdsmoral.
Jeg har brugt de sidste år på seriøst af effektivisere systemer og arbejdsgange og det har været en stor succes. Det er lykkedes rigtig godt og jeg har virkelig kunnet høste frugten af mit store arbejde med det det sidste halve års tid. Jeg har talt med min kollega om, at jeg måske godt kunne tage flere opgaver ind i perioder etc.

Men pludselig synes jeg bare, der kommer til at være rigtig meget overskudstid!  Der er mange af de ting, jeg laver, som en vikar ikke skal lave. Det er ikke ting der står i min egentlige stillingsbeskrivelse - det er ting, jeg gør, fordi jeg har stor erfaring i virksomheden og fordi jeg ikke kan lade være. Vikaren skal vedligeholde mine opgaver - ikke udvikle etc. som jeg også gør.

Jeg er på ingen måde sur på vikaren - tvært imod. Jeg er glad for, at der kommer en kompetent og dygtig dame! Jeg har selv været med til at vælge hende.
Mit problem er, at jeg er så bange for, at folk vil tænke om mig, at jeg ikke har lavet nok etc.

Puh ha - jeg har haft det skidt siden i går. Mit arbejde betyder meget for mig, og jeg vl bare gerne have, at alting er ok mens jeg er væk

Jeg tror den bedste gave man kan give sig selv er at tænke: "og hvad så!" Der er måske nogle som kan lide hendes måde at gøre tingene på bedre end din måde. Hun vil helt sikkert svinge med nogle andre end dig.

Hun vil heldigvis også have svage sider, som får dig til at fremstå i et godt lys! ( En kvinde på 60 år vil alt andet lige ikke være så hurtig til at sætte sig ind i alt det nye - selvom hun virker meget selvsikker til jobsamtalen) 

Og så længe du er så nidkær omkring dit arbejde, at du kan tænke som du gør i denne debat, så tror jeg ikke du har noget at frygte!

Prøv at bruge den første tid før den lille kommer på at vende dig lidt væk fra arbejdet og husk på nogle af de gode sider af dig selv, som ikke har noget med arbejdet at gøre. 

Husk at nyde det - den er så hurtigt ovre den barsel:-)

KH

Anmeld

17. februar 2011

malenemusen

mortil3dejligepiger skriver:

Jeg forstår udemærket godt din bekymring, og synes faktisk det er rigtig ærgeligt for dig at du går med den tanke at du frygter at din chef ikke vil opfatte dig som værende effektiv nok.

Var det ikke en ide at tage en snak med din tillidsrepræsentant eller din chef? Fortæl hvordan du har det, og om dine bekymringer. De kender jo til den svingende arbejdsbyrde, og kan garanteret fortælle og overbevise dig om at du IKKE skal bekymre dig overhovedet.

Du får lige et kæmpe  herfra.

Anmeld

17. februar 2011

Corn

Jeg havde tænkt tanken inden jeg gik fra denne gang, men så ansatte de en vikar på 37 timer (jeg har 30) og hun kan ikke nå min arbejdsmængde, så forstår jeg bedre hvorfor jeg gik fra med fornemmelsen af, at jeg aldrig blev færdig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.