Hjemmefødsel/ hospitalsfødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2008

MorCamilla

Anne skriver:

Hej piger
Jeg kunne godt tænke mig at skrive en artikel om, hvor mange der føder på hospitalet i modstæning til at føde hjemme. Og også høre jeres argumenter derfor og hvordan det var. Specielt vil jeg gerne høre om arguementer og oplevelser ved hjemmefødsler.
KH
Anne

Hvad er dine egne erfaringer og tanker omkring fødsel hjemme eller på hospital??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2008

unikbaby

Jeg har 3 børn. den første blev født på sygehuset. De andre skulle have været hjemmefødsel. men de kom for tidligt, desværre

Anmeld

29. september 2008

Maria9990

Jeg fødte Victoria på sygehuset.
Vandet gik d. 24/12-07, men fik ingen veer, så blev sat igang 1.juledag omk. 11-tiden og ude var hun kl. 13.32.

Efterfølgende fik vi begge en infiktion, så det blev til et par dage på børneafdelingen.

Næsten gang bliver helt sikkert også på sygehuset, tør ikke andet, har også næsten en times kørsel til sygehuset.

Anmeld

29. september 2008

LouiseViola

Som en enlig svale (lader det til), så har jeg født min yngste datter der hjemme midt i stuen i et badekar, og det var en skøn oplevelse!
Ihvertfald det helt rigtig for mig!

For mig handlede det ikke om at turde.. Det handlede om at være godt tilpas.

Anmeld

29. september 2008

Anne

MorCamilla skriver:

Anne skriver:

Hej piger
Jeg kunne godt tænke mig at skrive en artikel om, hvor mange der føder på hospitalet i modstæning til at føde hjemme. Og også høre jeres argumenter derfor og hvordan det var. Specielt vil jeg gerne høre om arguementer og oplevelser ved hjemmefødsler.
KH
Anne

Hvad er dine egne erfaringer og tanker omkring fødsel hjemme eller på hospital??

jamen jeg har født Rasmus på hospitalet, fordi jeg var panisk angst for at skulle føde. Jeg var overbevist om, at det ville gøre mere nas end at få skåret benet over med en motorsav. Ja ja klogere blev jeg jo og jeg ved ikke, hvorfor det lige var sådan jeg tænkte...
Men det var en fantastisk fødsel.

Mht hjemmefødsel, så kunne jeg godt tænke mig at skrive en artikel om det, for at afdramatisere det. Har en veninde, der har født hjemme, og det synes jeg er lidt spøjst/ anderledes :)

Anmeld

29. september 2008

Rasmine

Hvad er en fødeklinik?
Troede det var tilbage i stenalderen sådan nogen fandtes?

Mette - ikke så meget med på moden åbenbart

Anmeld

29. september 2008

Stumpen

Mebach skriver:

Hvad er en fødeklinik?

Du er ikke alene......

Anmeld

30. september 2008

Anne

Mebach skriver:

Hvad er en fødeklinik?

Søde Mette. nu er det jo sådan, at der også er kvinder herinde, der har født før vi har, og derfor kan de jo sagtens have født på sådan en klinik der ;)
KH
Anne

Anmeld

30. september 2008

Mathilda79

Har 3 fødsler at fortælle om, 2 på [f]hospital[/f] og 1 [f]hjemme[/f] Da jeg skulle føde første gang var jeg 22 år, jeg valgte at føde på [f]hospitalet[/f]. Det var et spørgsmål om tryghed og uvidenhed. Jeg følte ikke jeg havde nogen fornemmelse af hvad jeg gik ind til, jeg var så bange for ikke at komme på hospitalet til tiden og ende med at føde alle mulig andre steder, end hvor der lige var hjælp. Alle går og forsikre en om at du sagtens kan mærke når veerne begynder, og når det sker, har du tid nok til at få ringet til hospitalet samt komme der op, men jeg følte ikke det gav mig nogen form for ro, og med god grund, jeg gik 14 dage over tiden, havde en aftale med min jordmoder om torsdagen, men onsdag aften kom nogle veninder og hentede mig, de syntes at jeg skulle ud i byen, og tænke på noget andet (så af sted med den store hval:)) ved 22 tiden begyndte jeg at være træt i kroppen, er jo ikke normalt at man render rundt så sent i byen når man er 13 dage over termin (skal lige siges, at vi gik på cafe, og jeg drak kun Fanta) jeg trængte til at komme hjem og ligge, så hjem med mig, jeg lagde mig i min seng men havde svært ved at finde ro, prøvede med et bad, men det hjalp heller ikke, min daværende kæreste og far til barnet, forslog at vi gik en lille tur klokken var nu 1, vi var kommet et godt styk hjemme fra, da jeg så mærkede min første ve :'((nej jeg var ikke i tvivl) for der gik 5 min præcise så kom den næste, så hjem af skulle vi, og gud hvor var det hårdt, min mor kom og hentede os og kørte os op på sygehuset, jeg blev undersøgt kl. 02:15, var 8 cm. Åben, så vi kom ind på fødestuen med det samme her kunne vi så være og slappe af. Kl. 04:10 kom min datter ud:), så det gik stærkt. Fik besked på at vis jeg blev gravid igen, skulle jeg komme op bare der var det mindste af tvivl, for det ville gå hurtigere næste gang. Da jeg skulle føde anden gang var jeg 27 år, her var jeg ikke i tvivl jeg [f]ville meget gerne føde hjemme[/f], men min mand som ikke er far til den første, havde ikke prøvet det før, og havde kun fået skræmme historier, så han ville have at det blev på [f]sygehuset[/f], selv om jordmoderen forsøgte at berolige ham, og forklare at det var lige så sikkert at føde hjemme for mig som på hospitalet, men nej det blev på hospitalet. Denne morgen startede som så mange andre jeg stod op for at gøre klar til at følge min store datter i børnehave, men da jeg stod under bruseren, blev min krop nærmest tung og træt, og da jeg stod og smurte madpakke kunne jeg godt mærke at jeg, kunne ikke klare at gå op til børnehaven, så jeg ringede til mine svigerforældre for at få dem til at følge min datter i børnehave, da min mand var kørt på arbejde, de kom kl. 08.15 og syntes at de skulle køre mig op på sygehuset, bare for at blive undersøgt, for jeg så ikke godt ud:(, var på dette tidspunkt gået 2 dage over termin, så jeg strittede ikke imod, vi ringede til sygehuset og til min mand, så han kunne møde os der. Turen til sygehuset, hjemme fra tager ca. 20 min. Og da vi var halvvejs, så var der ingen tvivl jeg skulle føde nu8(, mine veer kom meget hurtigt uden nogen, synderlig varsel, med 3-4 min. mellemrum kl. 08:45 ankom vi til sygehuset, jeg kom ind til modtagelsen/visitationen men de kunne ikke undersøge mig, for veerne var meget stærke så der kom hurtigt en portør og en seng, og så skulle jeg bare op på fødestuen (jordmoderen valgte at tage med i elevatoren - ”tak for det”:)) da vi kom ind ville jeg gerne på toilet for jeg skulle tisse, men jeg nåde ikke at side der ret længe før den første presseve kom, så op på bordet kom jeg i en vældig fart, og kl. 09:07 kom min første søn til verden. Jeg følte ikke jeg nåde at opleve vad der skete og følte ikke jeg selv deltog i fødslen. Denne gang lød beskeden, at vis jeg skulle føde flere børn, ville det være det sikreste vis jeg gjorde det hjemme. Da jeg så skulle føde tredje gang, var der ingen tvivl [f]det blev hjemme[/f], og det fortryder jeg at jeg ikke gjorde ved min anden fødsel, selv min mand har tilstået at hjemme fødselen, gik mere roligt, han følte mere han var med og det var meget mere trygt. Dagen før termin, vågnede jeg med uro i kroppen, og en svag fornemmelse af at jeg skulle føde i dag, på min datters fødselsdag, så min mand blev hjemme, men timerne gik og hen på eftermiddagen kom der ro på kroppen igen. Da jeg så vågnede kl. 06 næste morgen var der ingen tvivl, jeg havde veer og der var 5 min imellem at de toppede (smerten var højest), så jeg lagde mig i vores eget badekar. Min mand ringede til hospitalet, og bad om at få en jordemoder sendt ud, de ville gerne snakke med mig for at bedømme hvor hurtigt denne jordemoder skulle komme, jeg forklarede hvordan jeg havde det, og min mand fortalte at jeg var meget hurtig til at føde, så de skulle ikke tage sig alt for god tid. Kl. 08 ca. kom der en taxa, med en jordemoder, 2 kufferter og en værktøjskasse:)), hun kiggede på mig, og begyndte straks at gøre klar, og pakke ud, imens gik jeg stille rundt og koncentrerede mig om veerne, hun bad mig om at ligge mig ned 2 gange så hun lige kunne kigge hvor langt vi var, ellers kunne jeg bare stille gå rundt og snakke med hende og min mand, imens tog hun lidt notater. Den sidste gang hun bad mig om at ligge mig, endte jeg med at blive liggende for jeg var fuldt åben og vandet var ved at gå, Kl. 09:12 kom min sidste fødte dreng ud:D. Så skulle jeg nogensinde føde igen, blev det en hjemme fødsel. Alt forgår i dit tempo, ingen tres og tasker der skal være pakket, man kan bare gå og nyde alt vad der sker og føle at man er med i alle faserne. Man har altid mulighed for at ringe efter en ambulance, vis man bliver det mindste utryg, og så er man sikker på at man har 2 hjælpere der ved hvad de laver, i stedet for en, som føler sig på herrens mark. Jordemoderen har stort set alt med i sine mange tasker, man kan dog ikke få blokader og andre sjove ting, da det er en narkoselæge der skal til der. men ellers, så jeg vil på alle måder varmt anbefale at man føder hjemme, men er man førstegangs fødende kender man måske ikke helt sig selv og ens smerte grænse (syntes dog ikke at jeg selv forbinder det at føde med nogen ekstrem smerte) så der er det måske mest betrykkende at føde på et hospital, også fordi man som førstegangs fødende, tit bliver på hospitalet et par dage, så man får ro og hjælp til at komme i gang med amning og tanken om at man pludselig har et lille menneske at passe. Selv om man sikkert har forberedt sig mentalt i 9 måneder, syntes jeg at det var til stor hjælp at man lige havde nogle dage på hospitalet, hvor man ikke skulle koncentrere sig om andet end det lille smukke væsen man har skabt. tak fordi du tog dig tiid til at læse så langt

Anmeld

30. september 2008

Skovurt

Jeg fødte på hospitalet - fordi det gav mig en vis tryghed at vide at der var læger og jordemødre omkring mig. Og det viste sig også at der blev brug for dem, da fødslen ikke forløb helt som den skulle; Vi endte med at være 1 presseve fra kejsersnit, men SÅ kom han ud :D
Han skulle have puste lungerne op, og ligge i kuvøse med ilt - så jeg var virkelig glad for at vi var på hospitalet - tør da slet ikke tænke på hvor stort et kaos det ville have været hvis vi var hjemme (og måske primært fordi jeg ikke aner hvad der ville være sket)

Næste barn skal også fødes omgivet af professionelt personale og udstyr :D

Ang. fødeklinikker - de findes da stadig, gør de ikke? - har lige læst nogle artikler af folk der selv har betalt sig fra det, og har født på... tror det hed Maia (men er altå i tvivl), det lød skønt - dog blev prisen ikke oplyst.
Et sted hvor man får rigtig meget forberedelse, og skal føde naturligt (uden medicinsk lindring såsom jeg forstod).
- ved dog ikke helt om jeg vil finde det lidt for... langhåret.

Anette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.