mortil3trustrup skriver:
Jeg er igang med afklaring om det er pension jeg skal have invalid eller førtidspension ved man ikke endnu. Jeg har været på kontanthjælp i et år nu men kun fået bolig sikring i en måned. Og så er det bare jeg tænker om 6 måneder hvis man så ikke er færdig med min sag der hva så så trækker de mig i bolig sikring og det er da mega øv. For så er jeg nødt til at fraflytte her og skal så finde en handicap venlig bolig og hvor finder jeg lige sådan en hvor der samtidig er plads til 3 børn. Trækker de også en i boligsikring hvis man får pension er der nogen der ved det?
snuppet fra borger.dk
Der ydes boligsikring efter særlige regler, hvis bare ét af husstandsmedlemmerne opfylder en af betingelserne:
- er førtidspensionist efter de regler, der trådte i kraft 1. januar 2003.
- er stærkt bevægelseshæmmet og er ikke samtidig folkepensionist eller førtidspensionist efter reglerne fra før 1. januar 2003.
- modtager døgnhjælp efter servicelovens § 96, og er ikke samtidig folkepensionist eller førtidspensionist efter reglerne fra før 1. januar 2003.
De særlige boligsikringsregler for disse grupper betyder bl.a., at der kan ydes boligsikring uanset, om du bor i en lejebolig, en andelsbolig eller en ejerbolig. Der er dog forskellige regler for hvordan, boligsikringen bliver udbetalt. Se nedenfor.
For at få boligsikring skal din bolig være en helårsbolig, og den skal have eget køkken eller køkkenniche med indlagt vand og afløb. Reglen om eget køkken gælder dog ikke for visse ældreboliger og kollektive bofællesskaber.
Er du ikke pensionist, kan du også søge om boligsikring, men boligsikringen ydes så efter de almindelige regler for boligsikring. Er du folkepensionist eller er du blevet førtidspensionist før 1. januar 2003, kan du søge om boligydelse.
Hvis du bor til leje, får du hele boligsikringen udbetalt som et tilskud. Dvs. at du ikke skal betale noget af boligsikringen tilbage
Anmeld