Anonym skriver:
Hej.
Jeg er garvid og er sat til om et halv år. Jeg har kun arbejde i 3 mdr endnu. Så skal jeg på kontanthjælp.
Jeg er ved at finde en lejlighed, men hvad får jeg når jeg ikke har arbejdet længere? Og hvad med boligstøtte?
Hvor kan jeg få hjælp fra?
Halløjsa..
Nu kender jeg ikke din alder, men prøver at hjælpe bedst muligt
I starten, går du under denne sats: Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.044 kr. (2011)
MEn jeg mener at 2 måender før terminen, så kan du få kontanthjælp som forsørger - dvs: Med egne børn i hjemmet - 13.345 kr. (2011)
Boligstøtte er der loft på når man er kontanthjælpsmodtager, så det er vidst kun de første 6 måneder du kan få dette. Jeg ved ikke om der er særlige kriterier når man er gravid...
Men jeg får knapt 2000 kroner om måneden - jeg er kontorelev, og får derved mere end kontanthjælpen.
Idet du er alenemor, så kan du (efter barnets fødsel) få ordinært og ekstraordinært børnetilskud... Det er ca 2500 kroner i kvartalet, som bliver udbetalt samtidig med børnechecken. Det er dog noget du skal søge om i kommunen.
Nu aner jeg sjovt nok heller ikke hvor du bor, men de fleste borgerservicecentre har de rette skemaer liggende, til at du i hvert fald kan søge boligstøtten og tilskuddene..
Første dag du er arbejdsledig, skal du henvende dig på jobcentret, og derfra mener jeg at du får et skema, som du skal udfylde og aflevere - enten til jobcentret eller ydelsescentret. (I KBH hvor jeg bor er det 2 forskellige steder).
Hvis du har flere spørgsmål - så fyr endelig løs... er efterhånden en del inde i reglerne, da jeg selv er single-mor og har en del erfaring med systemet efterhånden (nå ja og så arbejder jeg også for dem)