Jeg har brug for lidt råd og vejledning her og håber I kvikke mennesker kan hjælpe mig..
Sagen er den, at vi bor til leje hos en privat udlejer. D. 10. oktober 2010 sendte jeg en mail til udlejer om, at jeg var ret overbevidst om, at ruderne i soveværelset var punkteret. 1 uge senere svarede han, at han ville kigge på det ASAP (hurtigst muligt)
Jeg hørte ikke mere, og mellem jul og nytår - efter at have konstateret at vores indetemperatur lå på 12-14 grader - kontaktede jeg ham igen - pr. mail. Det var trods alt 2. juledag så jeg forventede jo ikke svar "her og nu" og ville derfor ikke ringe.
D. 11. januar svarede han tilbage i en mail, at han gerne ville bede om mit telefonnummer (er udleveret de første 3 gange forinden) så vi kunne lave en aftale om udbedring af vinduerne. I ugen op til hans mail, havde min kæreste gentagne gange forsøgt at ringe udlejer op, på 2 forskellige angivne numre, men uden held.
D. 11. januar om aftenen kom vi endelig igennem telefonisk (udlejer besvarede et af kærestens opkald) og lovede at sende en tømrer hurtigst muligt.
Tømreren kom d. 18. januar, kiggede på ruderne og konstaterede at alle 4 ruder på den ene side af huset var punkteret (herunder de 2 i soveværelset, som jeg henvendte mig om i oktober...) Han forklarede at han på det kraftigste ville anbefale udlejer at få helt nye vinduer i, men at vi så skulle forberede os på ventetid, da det skulle bestillees hjem osv.
Alternativt ville kun glassene blive skiftet, og hvis dette var tilfældet, bad vi tømreren spørge udlejer, om han måtte bruge arbejdstimer på at korrigere vinduet, så det rent faktisk kan åbnes. (Jep, vi har haft 4 vinduer som var fuget til og derfor ikke kunne åbnes overhovedet) Det ville han gerne spørge om, og jeg fik mail retur fra udlejer senere samme dag.
Han fortalte at der var bestilt glas hjem til de 4 vinduer, at det ville komme i uge 5, og at tømreren ville kontakte mig når han vidste noget. Det gjorde tømreren så også, d. 31. januar ringede han og spurgte om han måtte komme dagen efter. Intet problem, så han ankom som aftalt, skiftede glas og høvlede vinduerne til så de kan åbne helt uden problemer!
Vi har nu haft de nye glas i, i 14 dage, og har dermed kunnet åbne vinduerne ligeså længe. Men her er stadig pissekoldt - vi lufter ud, og kan se at der er VÆSENTLIGT mindre kondens end inden ruderne blev skiftet. I dag slog det mig så, at mærke efter, om der simpelthen er "utæt" i vinduesrammen - og det skal jeg eddermame love for der er. Det blæser ligefrem ind...
IH ALTSÅ! Som det fremgår længere oppe, var udlejer ikke interesseret i den langsigtede løsning mht. skiftet af vinduerne, men altså - det kan ikke passe at vi skal bruge så mange penge på at holde varmt her, fordi vinduerne er utætte? Vi har jo i første omgang brugt en petroleumsovn fra oktober til og med december for at holde det varmt her, det er jeg ret træt af selv at skulle betale for.
Hvad er mine rettigheder som lejer nu? Har jeg nogle, jeg kan "bruge til noget" når det er en privat udlejer, eller er det bare ærgerligt? Jeg har ikke kontaktet udlejer vedr. utætheden endn, da jeg lige vil høre hvad I siger til sagen!
På forhånd tak for gennemlæsning af den frygteligt lange tråd....