Jeg kender ikke lige nogen af de nævnte film, så jeg kan ikke udtale mig specifikt om dét.... Men sådan generelt og i alt almindelighed, så er "egnet for børn over 7 år" jo blot en måde for filmproducenterne at sikre sig, at de ikke påvirker mindre børn, og de har deres ryg fri ved at have "advaret" ......At der så alligevel er MASSER af film, som godt kan ses af børn der er yngre, er jo en vurdering, som man som forældre må tage.
Jeg har endnu ikke været i biografen med mine børn. De er stadig små.
Men de ser Disney-film osv. herhjemme engang imellem.
Enten spoler vi over "de uhyggelige scener", eller også undgår vi bestemte film, som vi VED kunne være for overvældende for dem. Vores piger er nemlig ret følsomme. Hvis fx. der er triste scener, hvor nogle bliver forladt, udstødt eller kede af det (og sådanne momenter er der jo stort set altid ...især i Disney-film), så bliver de revet med af stemningen, og kan godt græde og blive rigtig kede af det ......Så vi må trøste og forsikre dem om, at det nok skal blive godt alt sammen igen om lidt (så sidder vi sammen med dem og ser det), og så er det med stor lettelse, at de ser figuren blive glad igen.
Så hvis vi ved at de er meget triste, dystre eller med lidt uhyggelige ting i, så sætter vi det slet ikke på.
Men min datter på 3½ år er fx. rigtig begejstret for "Cars" filmen.
Jeg kigger ikke rigtigt på, hvilken alder der er beskrevet bagpå filmen.
Jeg vurderer bare selv, om jeg tror at den er god til mine børn, eller om den måske er lidt for overvældende (endnu ....De kan jo klare mere efterhånden som de bliver større og forstår mere, og kan forklares om det).
Men det er jo selvfølgelig ikke nemt, når det er en biograf-tur, for så ved man ikke helt på forhånd, hvad man kan forvente, at der kommer, og om de er klar til det, eller om det bliver lidt for stor en oplevelse.
Men når MOR er med, og de kan komme op på skødet midt i filmen, hvis det bliver liiiidt uhyggeligt eller trist, så tror jeg nok det skal gå.
Er der mon ikke mulighed for at se trailers på nettet, så man kan danne sig lidt mere indtryk af, hvad det er for en film ??