På sygehuset så jeg en gang, at de havde en lidt speciel kop med meget buede kanter og vid åbning - næsten som en lidt dyb "kinesisk" ske. Den prøvede de at made min pige med engang hun var syg og nægtede enhver type flaske, vi prøvede. Jeg vidste ikke mine arme råd efter mange timers nytteløse forsøg med at få mad i en alt for lille baby. Da trådte to meget meget søde og tålmodige sygeplejesker til. De var ret og slet utrolig tålmodige. Og det virkede. De prøvede en ting. Og når det ikke virkede, gav de hende en lille pause med lidt hygge og kropskontakt osv, og så prøvede de igen med en anden variant af flaske/kop/teske osv. Og til sidst kom hun faktisk i gang med at spise igen. Efter det skete det nogen få gange til, men i meget mildere form, og det hjalp, at jeg havde en strategi for, hvordan jeg skulle arbejde for at løse det. Det gjorde, at jeg slappede mere af - og det mærker babyerne med det samme. De er meget følsomme over for stress og anspændelse hos moren. Naturligt nok. Så jeg tror personlig, at man har langt større chance for at lykkes med den slags, hvis man klarer at slappe af og bevare roen, selvom man kan være ved at panikke, når man oplever ikke at kunne få barnet til at spise... En anden ting, de fortalte mig på sygehuset var, at hvis babyen ikke vil drikke af flaske, kan det nogen gange hjælpe, at det ikke er moren, som prøver at lære den det. For da kan babyen nægte, bare fordi den jo ved, at der findes et meget hyggeligere alternativ bare et par centimeter væk. For mig var det tungt, men hun fandt faktisk ud af at drikke af flaske hos andre end mig. Og efter et par gange kunne jeg overtage. Da accepterede hun det heldigvis.
Detteher blev vidst lidt rodet, men jeg håber, der måske kan være et tips eller en ide gemt i rodet, som du kan bruge til noget i prasis....
Anmeld