bøgelund skriver:
det er mig der lige har hevet tråden fram.. eller en gammel en.. Anna har nemlig 2 små der titter frem.. og ser netop at mange nævner zendium.. men jeg er bange for at hun jo sluger det?!
hun er kun 8 mdr.. sker der ikke noget ved det?
Jeg er igang med uddannelsen til tandplejer..
Dit barn bliver ikke syg af at sluge tandpastaen, heller ikke hvis du bruger voksentandpasta. Det handler altsammen om doseringen, dvs. hvor meget tandpasta du putter på tandbørsten.
Når det er sagt, er det dog vigtigt at du er opmærksom på, at dit barn ikke spiser tandpastaen, fx. i forbindelse med tandbørstningen. For meget flourid kan medføre dental flourose, som betyder, at dit barn får små hvide streger på tænderne, og i grelle tilfælde kan det udvikle sig til pletter, som kan udvilke sig til brunlige plamager og emaljen kan falde af... MEN DET SKER KUN HVIS BARNET INDTAGER FOR MEGET TANDPASTA!! (og her snakker vi store mængder) Der er fx også flourid i vores drikkevand, og i de tilfælde, hvor et barn har fået dental flourose, er det tit et sammenspil imellem flouriden i drikkevandet og overdosering af tandpastaen...
Man kan sagtens bruge voksen tandpasta, svarende til barnets lillefingernegl. Det skal bruges når barnets første tand bryder frem, omkring de 8 mdr.
Jeg vil anbefale Zendium classic til dit barn, den indeholder ca. 1100 ppm (parts per million) flour, selvom det er en voksen tandpasta. En voksen tandpasta så som colgate indeholder 1450 ppm.. Hvis du er i tvivl om indeholdet af flour, så kan du altid tjekke bag på pakken.
Anmeld