Hvorfor vil min far ikke glæde sig? (Langt, men please svar)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.174 visninger
17 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. februar 2011

Anonym trådstarter

Jeg er nygravid, og det er planlagt. Vi er i starttyverne og midttyverne, og begge under universitetsuddannelse. Jeg på 2. semester. Før jeg blev gravid, talte vi enormt meget frem og tilbage om hvordan det nu passede med uddannelse og så videre, og har lagt en rigtig god slagplan, hvor alt blev planlagt til punkt og prikke omkring barsel, økonomi, tilskud, ting der skulle købes og hvad de kostede, og jeg skal komme efter jer.

Så da jeg blev gravid og vi skulle fortælle familien det, så var vi bare så glade. Der var ikke noget at komme efter! Alt var planlagt til mindste detalje, og alt var overvejet. Vi forklarede med det samme familien, at vi dels ønskede børn i en ung alder, og at det godt kunne lade sig gøre lige med de uddannelse, som vi går på. Vi gik jo faktisk hurtigt i forsvarsposition, fordi vi ventede negative reaktioner. Men det var total unødvendigt. ALLE har været lykkelige og glade! De kender os og ved, at vi sagtens kan varetage opgaven og at vi ved, det bliver hårdt. De har reageret med glædestårer, og har bl.a. sagt, at de godt kan forstå vi vil have børn nu, og at det jo ikke er lige så problematisk at få børn under uddannelse nu om stunder, som det var før. Og at de i øvrigt står klar til at passe den lille, når det bliver aktuelt, skulle vi have brug for det.

Så mega meget glæde, skulderklap osv. MEN! Sådan forholder det sig ikke med min far. Næh, min far blev nærmere sur. "Nå.. Var det planlagt?" og blev ved med at spørge om det nu var en god idé. Fremlagde alle mine argumenter, og modargumenterede alle hans negative kommentarer, og til sidst kom vi da frem til at han sagde tillykke, og vi hyggesnakkede. I dag snakker vi så med ham. "Ja, jeg ved godt jeg sagde tillykke, men jeg synes altså det er en dårlig idé. Er i nu forberedt på det?" Endnu en gang måtte jeg fremlægge ALLE argumenter og forklare ham, at alt var undersøgt i hoved og røv. Fandme så ikke, om jeg blev udsat for et regulært trediegradsforhør. Nærmest som en 100 spørgsmål til proffessoren. Fx "Nååå.. Ved du eksempelvis hvad en vuggestueplads koster??" (Og så et rigtigt triumferende smil). Måtte venligt fortælle ham, at ja, det vidste jeg faktisk godt, og at jeg tilmed vidste, at det ville være muligt for os at få tilskud. Sådan fortsatte han med en kæmpe quiz, fordi han bare ikke troede på, at vi var klar over alle udgifter og besværligheder.

Min kæreste blev også quizzet, og han blev ved med at være mega negativ, og at det var da også en dårlig idé, og hvorfor kunne jeg dog ikke bare vente til efter uddannelsen. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind, fordi jeg har forklaret ham 20 gange med skide gode argumenter HVORFOR, og at jeg ikke har nogen intentioner om at droppe min uddannelse, blot fordi jeg skal på barsel. Han blev med at stikke til os: "Jaja, men tror du virkelig du kan klare en uddannelse, når barnet græder hele natten?" - Ja far, det tror jeg faktisk godt, for jeg har stort set ingen undervisningstimer, hvilket betyder jeg kan få hvile når barnet er sendt i vuggestue til den tid, og så stadig have læse-tid inden den lille skal hentes.

Han var bare mega spydig og negativ, trods vores argumenter ikke var til at skyde igennem. Hvad sker der for det? Han stoler ikke en skid på, at jeg ved hvad jeg laver, og sådan er han ALTID! Det giver ingen mening. HELE mit liv har jeg været ekstremt velopdraget, høflig, venlig, hjælpsom i husholdningen, ingen teenageoprør og den perfekte datter. Jeg har aldrig truffet én eneste forkert beslutning, eller gjort noget dumt, som ikke var ordentligt overvejet. Jeg er strøget igennem folkeskolen, gymnasiet og den første tid af universitet med absolut topkarakterer, og jeg klarer mig godt og har en god økonomi. Aldrig har jeg gjort noget, som de fleste teenagepiger dummer sig med at gøre. ALTID har jeg gjort hvad jeg var blevet bedt om, jeg har overholdet aftaler, jeg gjorde aldrig noget galt.

Når jeg så forklarer ham, at denne beslutning er overvejet, genovervejet, trippelovervejet og endda tilbyder ham at vise ham alle de dokumenter jeg har lavet over den kommende økonomi, hvorfor skal han så blive ved med at være spydig og stikke til os og sige, at vi ikke kan klare den? Det pisser mig af, for sådan er han altid. Ingen tillid til mig, selvom jeg altid har været den perfekte datter. Jeg gider simpelthen ikke finde mig i det! Hvorfor ikke glæde sig på vores vejne og sige, at han glæder sig til at møde sit barnebarn?

Hvad ville i gøre i denne situation? Dette skal ikke udvikle sig til en debat om, om det nu ER en god idé at få børn under uddannelse osv., for tro mig. Det er planlagt til mindste detalje, så en sådan diskussion er ikke nødvendig. Jeg vil bare vide, hvad jeg skal gøre ved denne problematik, når min far nægter at lytte til rationelle og gode argumenter fra hans artige datter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2011

Frk.S

Puha, sikke en træls situation at stå i - det må ikke være sjovt ikke at have sine forældres accept af dette! Håber ikke det giver alt for mange skår i jeres glæde!

Jeg ved ikke helt hvad jeg synes du skal gøre, det virker jo lidt nytteløst at blive ved med at overbevise ham om at det er den rigtige beslutning i har truffet.

Du kunne give ham en skideballe af den anden verden, og sige at han burde være glad på jeres vegne og stole på at i ved hvad i gør (ligesom alle andre gør). 

Du kunne også begynde at ignorere når han stiller spørgsmålstegn ved det, sige at du simpelthen ikke vil diskutere det med ham, når han ikke vil lytte til dig.

Held og lykke med det, og mange gange tillykke med din graviditet.

Anmeld

5. februar 2011

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Puha, sikke en træls situation at stå i - det må ikke være sjovt ikke at have sine forældres accept af dette! Håber ikke det giver alt for mange skår i jeres glæde!

Jeg ved ikke helt hvad jeg synes du skal gøre, det virker jo lidt nytteløst at blive ved med at overbevise ham om at det er den rigtige beslutning i har truffet.

Du kunne give ham en skideballe af den anden verden, og sige at han burde være glad på jeres vegne og stole på at i ved hvad i gør (ligesom alle andre gør). 

Du kunne også begynde at ignorere når han stiller spørgsmålstegn ved det, sige at du simpelthen ikke vil diskutere det med ham, når han ikke vil lytte til dig.

Held og lykke med det, og mange gange tillykke med din graviditet.

Tak for dit svar! Jeg har også overvejet at give ham en skideballe, hvis han bliver ved, men jeg er lidt ambivalent. For det første er jeg konfliktsky, og så døjer jeg meget med skyldfølelser ift. min far. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg føler det er mit ansvar, at han er glad, og at vi har et rimeligt forhold til hinanden, fordi jeg ved hvor knust han bliver, hvis vores forhold ødelægges. Og det er jo i virkeligheden ikke mit ansvar, når det er ham, der ikke opfører sig ordenligt Men hvis han fortsætter, så går det jo ikke!

Det er også irriterende, fordi det gør mig ked af det. Hvis det så havde været en fætter eller whatever, som var skeptisk og negativ, men min egen far! Det er vildt sårende, og synes han skulle sætte det i perspektiv og glæde sig over, at han ikke har en teenagedatter, der har dyrket uforsvarlig sex og har lavet en svupser og må sætte folkeskolen på hold. Næ, han har en sød, velopdragen datter med topkarakterer, som klarer sig godt i livet, og som har planlagt den lille. Men det kan han ikke se. Suk!

Anmeld

5. februar 2011

Henriette1973

Tillykke med graviditeten

Nu kender jo ikke dig eller din far, og jeres indbyrdes forhold. Men hvis det var min far og jeg der havde den samme snak ville jeg nok henvise at til at "hans opdrager pligt sluttede da jeg blev 18 år, og han jo må stole på at han (og min mor) havde gjort det godt nok" med et smilende glimt i øjet, og derefter lukke den snak... 

Men ja vi søger jo alle vores forældres accept af vores valg, og det er hårdt når det ikke sker... Jeg tror nu nok han skal vende og blive vildt glad når den lille kommer. Lige nu er det nok lidt uvirkeligt for ham.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til lidt. Det er i hvert fald skrevet i den bedste mening

Held og lykke frem over.

Henriette

Anmeld

5. februar 2011

Anonym trådstarter

Henriette1973 skriver:

Tillykke med graviditeten

Nu kender jo ikke dig eller din far, og jeres indbyrdes forhold. Men hvis det var min far og jeg der havde den samme snak ville jeg nok henvise at til at "hans opdrager pligt sluttede da jeg blev 18 år, og han jo må stole på at han (og min mor) havde gjort det godt nok" med et smilende glimt i øjet, og derefter lukke den snak... 

Men ja vi søger jo alle vores forældres accept af vores valg, og det er hårdt når det ikke sker... Jeg tror nu nok han skal vende og blive vildt glad når den lille kommer. Lige nu er det nok lidt uvirkeligt for ham.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til lidt. Det er i hvert fald skrevet i den bedste mening

Held og lykke frem over.

Henriette

Tak for svaret! Har også tænkt på at sige noget lignende til ham, men det er jo netop svært, fordi man bare så gerne vil have accept, glæde og et stort knus, som jeg fx fik af min mor (de er skilt). Det er bare så frustrerende, at han aldrig accepterer mine valg eller stoler på mig, selvom jeg aldrig træder forkert. Synes faktisk han er dybt utaknemmelig. Så skulle han prøve at have haft en "Normal" teenagedatter, som måske var knap så artig, hjælpsom og kærlig 

Men håber da også, at han smelter, når han ser den lille!

Anmeld

5. februar 2011

Pige2009

Tillykke med graviditeten. Jeg tror, jeg ville sige til ham, at hvis han ikke har noget kontruktivt at sige, så bedes han venligst tie stille Beslutningen er truffet og barnet på vej, hvadenten han kan lide det eller ej.

Og nyd så din graviditet uden at tænke på ham

Anmeld

5. februar 2011

Anonym trådstarter

Baagøe skriver:

Tillykke med graviditeten. Jeg tror, jeg ville sige til ham, at hvis han ikke har noget kontruktivt at sige, så bedes han venligst tie stille Beslutningen er truffet og barnet på vej, hvadenten han kan lide det eller ej.

Og nyd så din graviditet uden at tænke på ham

Det er sku fristende, men jeg er alt for flink! Det er vidst ofte en hæmsko!! Hehe

Men tak skal du have! Vil prøve at nyde den i fulde drag

Anmeld

5. februar 2011

th

Hej.

KEnder dig heller ikke. eller din far.

MEn jeg tror måske også det kan bunder lidt i at han nu mister sin lille datter, og at han måske er bange for at I ikke kan klare det hele selv, som om han stadig vil passe på dig.

Tror måske bare jeg ville lade være med at snakke med ham omkring den lille, og så snakke med resten af familien og vennerne omkring det. Så er jeg sikker på at han nok selv skal spørger ind til den lille.

Min svigerfar spurgte også til om det var et uheld, om vi nu havde råd, og om vi nu havde tænkte os om. osv. (skal lige siges at vi begge har job og jeg arbejder i bank, så havde selvfølgelig styr på alt det) men nu hvor jeg er i uge 19 kommer han tit forbi, han skal lige høre hvordan det går og om maven har det godt.

Håber I finder ud af det.

Anmeld

5. februar 2011

ZamanogDania

først og fremmest tillykk med graviditet..

Jeg kender godt din situation fordi jeg var os ud på det. Jeg var 21 år da jeg blev gravid med min datter. Det var os planlagt

Da min far fik det at vide sagde han " er du mon klar til et barn når du selv er et barn" jeg tænkte WHAT? Hvorfor siger han sådan noget? Han blev ved meget sige sådan. Han sagde jeg kan ikke klar og passe på et barn også gå på job osv. Jeg kan jo ikke engang passe på mig selv(man skulle tro det er ham der har passet på mig hele tiden). Jeg ignoreret ham bare som altid. Jeg sagde jeg er gravid nu, og vi skal have et barn. Uanset du vil have det eller ej. Jeg bestemmer selv sagde jeg.

Da jeg fik min datter så blev alt glemt. Nogle gange kan han godt komme med den kommentar at jeg selv er et barn for ham, så når han ser mig med min datter så smiler han. Det skal lig ses jeg var altid den forkælet barn derhjemme¨
Så tro mig når barnet kommer, er ALT glemt. Og han bliver rigtig glad

Anmeld

5. februar 2011

SussieThyssen

Søde, stakkels lille ven..først et stort trøsteknus
Og så vil jeg sige til dig, at du skal pille din far ned af piedestalen.
Se på ham som Hr. Hansen i næste hus. Han er fuld af fejl og mangler..og en af hans er så, at han tilsyneladende barer ER negativ og pessimistisk.
Mon han også er typen, der siger: "Hvad sagde jeg?"
Sådan er der bare nogle der er, og man må leve med det...eller ganske enkelt vende ryggen til og gå.

Min mangeårige veninde måtte vælge sin mor fra i sit liv af samme årsag.
Intet kunne hun gøre godt nok for damen, så den mor mistede sit barn på den bekostning.
Og det synes jeg faktisk du skal sige til din far.
Sæt dig ned med ham og sig lige ud, at hvis han bliver ved med at være så negativ, så mister han dig.
Hvis ikke han kan glæde sig med dig i de ting du vælger at gøre i dit liv, så må han helt undvære dig, for du kan ikke leve med aldrig at kunne gøre noget godt nok.
Lad ham så tygge lidt på det og se om der sker en forandring.

Min mor har selv haft lidt af samme tendens, men det har jeg heldigvis fået pillet ud af hende, men jeg måtte også sætte hårdt mod hårdt.
Jeg oplevde endda, at jeg rent faktisk var blevet påvirket så meget, at jeg selv var ved at udvikle det samme, og det var et stort chok for mig, da det gik op for mig, at jeg hele tiden skulle søge de negative ting i mine børns valg.
Det har jeg så sandelig lagt på hylden, for jeg ved jo hvor ondt det gjorde på mig, når min mor nedgjorde mine valg.
Det er i orden at man snakker om risiko, men først skal glæden frem, så kan bekymringerne eventuelt blive taget ved en anden lejlighed.

Så..på med vanten og sig fra hos din fader, tingene bliver ikke anderledes, hvis ikke du klipper navlesnoren og holder op med hele tiden at skulle leve op til hans krav og forventninger.
Du er en voksen kvinde og gør tingene i dit liv for din skyld...ikke for hans.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.