Forslag til navnegivnings ritualer ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.516 visninger
16 svar
0 synes godt om
30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Jeg ku godt tænke mig, at få lidt inspiration til nogle ritualer osv. i forbindelse med navngivning af barnet, når det ikke skal døbes i folkekirken. Syns det er for kedeligt bare at invitere familien til spisning og så sidder man og glor. Det er jo en begivenhed og en må godt markeres på en eller anden måde, med ritualer og højtidelighed af en eller anden art.

Det er selvfølgelig ofte sammenhængende med, hvad man så ellers har af tro og overbevisning, så jeg er klar over, at mange ritualer måske forbinder sig med dette.

Jeg er ikke selv tilknyttet nogen anden kirke, men er heller ikke ateist. Jeg kan finde genklang i mange religioner. De bygger jo alle sammen på tanken om en gud. Det er praktiseringen og fortolkningen af guds budskab, jeg ikke synes, jeg kan være 100% enig i ifm nogen eksisterende religion/kirke, omend buddhismen nok er den, der siger mig mest. Men er nok allermest til kreationist-ideen - altså ikke som den bliver praktiseret af creationist organisationen, men tanken om universet som skabt af en kreativ gud, hvor naturlovene er en del af dette univers. Jeg holder af det naturlige og synes derfor også godt om de gamle traditioner og ritualer forbundet med naturen: solhverv, høstfester (skt. hans), helgenfejring osv.

Så fortæl mig, hvordan du/I har gjort og hvorfor - altså er det et ritual, der har en betydning og en tilknytning til en religion og hvilken osv. ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2011

NinaE

Rigtig spændende problemstilling. Jeg står i nogenlunde samme dilemma, men havde faktisk ikke tænkt på at man gjorde andet end "bare" ud at spise med familien. 

Jeg må hellere følge med i denne tråd 

Anmeld

30. januar 2011

oo

jamen vi skal holde navngivningsfest om små fjorten dage. dog kalder jeg det ikke navngivning, men en Velkommen til Verden fest/Livsfest for vores datter. Vi fejrer at hun er blevet født og er her i verden med os

Det gør vi bla. med sange og taler. Alt hvad folk har lyst til at bidrage med, om det er taler, oplæsninger eller sange eller andet, det må de selv om. Vi har udvalgt 3 sange som min svoger skal spille for os allesammen. Hvad folk ellers kommer med, ved jeg ikke, det får vi at se til festen!

Vi er ikke-troende.

(og så bed jeg lige mærke i, at du har skrevet høstfester (skt hans), jeg ville bare lige skrive at skt. hans ikke er en høstfest, men en midsommerfest hvor man fejrer sommersolhvervet )

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Tjuhl skriver:

jamen vi skal holde navngivningsfest om små fjorten dage. dog kalder jeg det ikke navngivning, men en Velkommen til Verden fest/Livsfest for vores datter. Vi fejrer at hun er blevet født og er her i verden med os

Det gør vi bla. med sange og taler. Alt hvad folk har lyst til at bidrage med, om det er taler, oplæsninger eller sange eller andet, det må de selv om. Vi har udvalgt 3 sange som min svoger skal spille for os allesammen. Hvad folk ellers kommer med, ved jeg ikke, det får vi at se til festen!

Vi er ikke-troende.

(og så bed jeg lige mærke i, at du har skrevet høstfester (skt hans), jeg ville bare lige skrive at skt. hans ikke er en høstfest, men en midsommerfest hvor man fejrer sommersolhvervet )

Det lyder hyggeligt og festligt

Gode ideer, syns jeg. Man kan jo evt. finde sin egen kombination af forskellige ritualer....

Mht. Skt. Hans....tja...det er jo sådan, at mange af vores traditioner er kombinationer af ritualer fra helt gamle dage og så blandet sammen med andre ting op gennem tiden. Jeg ved godt, at det falder på midsommer, altså sommersolhverv, og fejres som sådan, men hvem er Skt. Hans ? Det er som regel en helgen, når det betegnes med Skt. Og jeg mener bestemt også, at skt. hans er koblet sammen med nogle høstritualer fra gammel tid. Kan bare ikke huske sammenhængen.

Men det er jo ligesom med jul. Der er også blandet en helgen ind i det, Skt. Nikolaus, som blev kendt, fordi han gav gaver til de fattige børn. Men det var i starten af december. Festen er nu flyttet til omkring vinter solhverv, men fejres som Jesus fødselsdag, selvom alle der har studeret Jesus historie osv. ved, at han IKKE blev født om vinteren og på det tidspunkt.

Sådan er det med mange ting. Tiden og historien kobler ting sammen og laver om på ritualerne

Anmeld

30. januar 2011

oo

Det lyder hyggeligt og festligt

Gode ideer, syns jeg. Man kan jo evt. finde sin egen kombination af forskellige ritualer....

Mht. Skt. Hans....tja...det er jo sådan, at mange af vores traditioner er kombinationer af ritualer fra helt gamle dage og så blandet sammen med andre ting op gennem tiden. Jeg ved godt, at det falder på midsommer, altså sommersolhverv, og fejres som sådan, men hvem er Skt. Hans ? Det er som regel en helgen, når det betegnes med Skt. Og jeg mener bestemt også, at skt. hans er koblet sammen med nogle høstritualer fra gammel tid. Kan bare ikke huske sammenhængen.

Men det er jo ligesom med jul. Der er også blandet en helgen ind i det, Skt. Nikolaus, som blev kendt, fordi han gav gaver til de fattige børn. Men det var i starten af december. Festen er nu flyttet til omkring vinter solhverv, men fejres som Jesus fødselsdag, selvom alle der har studeret Jesus historie osv. ved, at han IKKE blev født om vinteren og på det tidspunkt.

Sådan er det med mange ting. Tiden og historien kobler ting sammen og laver om på ritualerne

jeg tror ikke der er noget høst inde over skt hans på nogen måde, høsten ligger jo slet ikke i juni  skt hans er det danske navn for Johannes Døberen, som man påstår havde fødselsdag den 24 (23.?) juni. Altså lige en kristen klat oveni en hedensk fest, når nu man ikke kunne afskaffe sommersolhvervet helt

og mht til jul, ja så fejrer vi det som JUL = HJUL = årshjulet der drejer, altså Vintersolhverv. Nu blir dagene igen længere osv. Det er sådan vi gør herhjemme. helt uden helgerne og jesus Det er jo den OPRINDELIGE fejring.

Herhjemme følger vi i højere grad de hedenske/keltiske årsfejringer. påsken handler for os heller ikke om Jesus korsfæstelse men om det nye liv der springer frem med forårets komme.

sådan er der så meget

ja, der er rigtig mange kristne fester der er lagt sammen med de gamle hedenske, af den simple grund, at det slet ikke var så ligetil at få folk til at ændre deres årsfejringer, og så måtte de kristne indordne sig istedet og lige lægge en "jesu fødselsdag" ind oveni vintersolhvervsfesten, selvom - som du så ganske rigtig skriver - det er almen viden at Jesus ikke blev født i december

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Tjuhl skriver:

jeg tror ikke der er noget høst inde over skt hans på nogen måde, høsten ligger jo slet ikke i juni  skt hans er det danske navn for Johannes Døberen, som man påstår havde fødselsdag den 24 (23.?) juni. Altså lige en kristen klat oveni en hedensk fest, når nu man ikke kunne afskaffe sommersolhvervet helt

og mht til jul, ja så fejrer vi det som JUL = HJUL = årshjulet der drejer, altså Vintersolhverv. Nu blir dagene igen længere osv. Det er sådan vi gør herhjemme. helt uden helgerne og jesus Det er jo den OPRINDELIGE fejring.

Herhjemme følger vi i højere grad de hedenske/keltiske årsfejringer. påsken handler for os heller ikke om Jesus korsfæstelse men om det nye liv der springer frem med forårets komme.

sådan er der så meget

ja, der er rigtig mange kristne fester der er lagt sammen med de gamle hedenske, af den simple grund, at det slet ikke var så ligetil at få folk til at ændre deres årsfejringer, og så måtte de kristne indordne sig istedet og lige lægge en "jesu fødselsdag" ind oveni vintersolhvervsfesten, selvom - som du så ganske rigtig skriver - det er almen viden at Jesus ikke blev født i december

Almen viden, tror jeg nu ikke det er. Mange fejrer jo bare blindt jesus, uden at tage stilling til noget som helst  Tror man skal ha taget aktivt stilling til traditionerne, og undersøgt det, før man finder ud af, at det er sådan det hænger sammen.

Jeg kender ikke så mange af de gamle hedenske traditioner, andet end solhverv. Har du nogle gode kilder til, hvor man kan læse mere om det ? Og hvordan kobler du det sammen med keltiske traditioner ? Altså så vidt jeg ved, eller husker, så var de gamle keltere jo troende, bare ikke trad. kristne ?

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Googlede lige et interessant link om generelt ritualer og symboler - hvis nogen har lyst til at læse lidt om det.

http://www.leksikon.org/art.php?n=2173

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Vil lige kopiere dette ind som er specielt omkring indvielse, såsom dåb.

De ritualer som tydeligst udtrykker individets stilling i det sociale fællesskab og som virker for gruppesammenholdet er indvielsesritualerne. I ethvert samfund findes der roller, som individerne har ret og pligt til at spille i det sociale fællesskab, og ritualerne tages til hjælp, når disse roller skal synliggøres, og når en person skifter fra én rolle med tilhørende status til en anden. Blandt indvielsesritualerne findes der overvejende to slags: Livskriseritualerne og broderskabsritualerne.

Livskriseritualerne drejer sig om roller og statusovergange, som følger en persons livsforløb og den skiftende sociale position, som følger med dette. Derfor er livskriseritualerne principielt obligatoriske. De er en fase alle medlemmer i et samfund skal igennem. Ved dåb eller navngivning bliver det nyfødte individ tilkendt en plads i gruppen med tilhørsforhold til en familie og et større socialt fællesskab. Pubertetsritualerne markerer i social forstand overgangen fra barn til voksen. Blandt livskriseritualerne finder vi i øvrigt ægteskabs- og begravelsesritualerne.

Den kristne kirke har fortsat nærmest monopol på livskriseritualerne, også blandt mennesker der er ligegyldige overfor det religiøse indhold. Det er et tegn på, at ritualenes betydning først og fremmest er social. Dette kommer til udtryk gennem en dobbelthed i symbolindholdet. For eksempel bliver konfirmanten optaget som helt medlem i det kristne fællesskab, mens bordtalerne understreger overgangen til «de voksnes rækker», og betydningen af denne frase er ikke afhængig af og begrænset til den kristne sammenhæng. Borgerlig konfirmation er udtryk for et ønske om at fravriste kirken det rituelle monopol, og er derfor samtidig en anerkendelse af pubertetsritualernes sociale funktion.

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Her er wikipedia's bud på "dåb" som en kristen tradition. Men, skriver de, at dryppe vand på barnets hoved, er faktisk en tradition, man også praktiserede i en før-kristen tid. Interessant !

Noget andet interessant, som jeg godt nok også ind imellem har undret mig over, er, at dåben faktisk slet ikke nævnes i biblen eller sakramenterne. Tvært imod var det voksne man døbte ! Ha ha.....endnu en uoverensstemmelse i folkekirken ift. "jesus' ord og handling", sjovt 

http://da.wikipedia.org/wiki/D%C3%A5b

Anmeld

30. januar 2011

PeruBaby

Dejlig tråd

Jeg har haft tænkt på noget tilsvarende, men af andre årsager; min mand er katolsk og vi bor i Peru, så det "naturlige" ville være at vore lille Sofia bliver døbt i den katolske kirke... meeeennn, det har jeg det bare lidt svært med, da der er mange elementer i den katolske tro, som jeg ikke er i overensstemmelse med min overbevisning.

Selv er jeg døbt og konfirmeret - ikke så meget fordi jeg er stærkt troende, men jeg valgte selv at blive døbt da jeg var 12år gammel (tog stillig samtidigt med min storesøster, da hun skulle beslutte om hun ville gå til konfirmationsforberedelse eller ej), og havde indtil da bare været navngivet, eftersom mine forældre heller ikke er særligt troende. Jeg kan godt lide at tænke på Gud som en kræft, der helt overordnet, prædker kærlighed og harmoni i familier & samfundet... Men jeg kæder nok ikke min tro på denne kærlighed sammen med nogen specifik tro. Hmmm, det er lidt indviklet at forklare, men jeg håber at I forstår 

Min mand er heller ikke særligt troende, så derfor har vi valgt at Sofia kun skal navngives, og jeg havde egentlig ikke tænkt at gøre noget særligt ud af det, men et lille ritual ville måske være på sin plads. Håber der er flere med gode ideer og at du, Trine, om 2 ugers tid vil opdatere os omkring hvordan jeres "Velkommen til Livet fest" for Sol foregik 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.