Det lyder hyggeligt og festligt 
Gode ideer, syns jeg. Man kan jo evt. finde sin egen kombination af forskellige ritualer....
Mht. Skt. Hans....tja...det er jo sådan, at mange af vores traditioner er kombinationer af ritualer fra helt gamle dage og så blandet sammen med andre ting op gennem tiden. Jeg ved godt, at det falder på midsommer, altså sommersolhverv, og fejres som sådan, men hvem er Skt. Hans ? Det er som regel en helgen, når det betegnes med Skt. Og jeg mener bestemt også, at skt. hans er koblet sammen med nogle høstritualer fra gammel tid. Kan bare ikke huske sammenhængen.
Men det er jo ligesom med jul. Der er også blandet en helgen ind i det, Skt. Nikolaus, som blev kendt, fordi han gav gaver til de fattige børn. Men det var i starten af december. Festen er nu flyttet til omkring vinter solhverv, men fejres som Jesus fødselsdag, selvom alle der har studeret Jesus historie osv. ved, at han IKKE blev født om vinteren og på det tidspunkt.
Sådan er det med mange ting. Tiden og historien kobler ting sammen og laver om på ritualerne 
jeg tror ikke der er noget høst inde over skt hans på nogen måde, høsten ligger jo slet ikke i juni
skt hans er det danske navn for Johannes Døberen, som man påstår havde fødselsdag den 24 (23.?) juni. Altså lige en kristen klat oveni en hedensk fest, når nu man ikke kunne afskaffe sommersolhvervet helt 
og mht til jul, ja så fejrer vi det som JUL = HJUL = årshjulet der drejer, altså Vintersolhverv. Nu blir dagene igen længere osv. Det er sådan vi gør herhjemme. helt uden helgerne og jesus
Det er jo den OPRINDELIGE fejring.
Herhjemme følger vi i højere grad de hedenske/keltiske årsfejringer. påsken handler for os heller ikke om Jesus korsfæstelse men om det nye liv der springer frem med forårets komme.
sådan er der så meget 
ja, der er rigtig mange kristne fester der er lagt sammen med de gamle hedenske, af den simple grund, at det slet ikke var så ligetil at få folk til at ændre deres årsfejringer, og så måtte de kristne indordne sig istedet og lige lægge en "jesu fødselsdag" ind oveni vintersolhvervsfesten, selvom - som du så ganske rigtig skriver - det er almen viden at Jesus ikke blev født i december