Anonym skriver:
Ja så blev det "dagen efter" og har ikke fået sagt noget endnu, fik dog sagt noget så eftertrykkeligt, efter runde 6 på rov efter penge, at det altså ikke nyttede noget de spurgte mere end en gang, nej var nej, og havde jeg ikke mandag, ja så havde jeg altså heller ikke fredag.
Det har så resulteret i de pt. ikke hverken hilser eller noget, men så har jeg da en fornemmelse af hvor sure de bliver over den endelige konfrontation....
Hvor er det bare ØV det skal ende sådan når man er rigtig glad for nogen mennesker.
Her er lidt tanker fra mig:
Jeg er enig med Sussi om, at det vil være en god idé at få sat jer ned og tage snakken alle sammen. Det bliver selvfølgelig ikke nemt, men er nok den bedste mulighed for at få løst situationen. I kan jo:
Undgå at anklage. Bare sige, at I ikke har mere at give af, og at I fremover af princip vil sige Nej, hver gang (og for alt i verden være konsekvente!)
Ikke komme med yderligere forklaringer/undkyldninger. Hold det simpelt.
Når/hvis de bliver vrede: Forbered jer på at have overskuddet til ikke at forsvare jer, eller angribe igen. Vær imødekommende og sig, at I er kede af, at de opfatter situationen sådan. Fortæl, at I gerne vil holde fast i venskabet (hvis det forholder sig sådan), men at det er på ovenstående præmisser. Jo roligere I kan være, uanset hvor meget de hidser sig op, jo hurtigere går luften af ballonen, og jo tydeligere bliver det, hvem der er urimelige, når stormen har lagt sig.
Hvis de tager afstand fra jer: Bliv ved med at være imødekommende, hils pænt og tal pænt om og til dem. Måske kommer de til fornuft.
Selvfølgelig er det svært. Du skriver, at du er bange for at såre dem, men tænk på hvor meget de har såret dig. Ikke kun dine følelser, men det lyder som om at hele situationen stresser dig. Efter en rolig konfrontation, kan du med ro i sindet sige til dig selv, at du har gjort alt for at holde på venskabet, men samtidig har taget dig selv alvorligt. Det er værd at kæmpe for.
Jeg håber, du kan bruge ovenstående tanker til noget.
Held og lykke med det - og lad os gerne vide, hvordan det går.
Kh Molly