River håret af mig selv (pengeudlån mellem venner)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.301 visninger
14 svar
0 synes godt om
29. januar 2011

Anonym trådstarter

Åh ha, jeg er i SÅ dårligt humør idag!

Vi har et vennepar, som vi jo er rigtig glade for, de er søde og rare og vi hjælper tit hinanden med tjenester, lufte hunde, passe børn, flytte møbler hvad det end måtte være.

Vi har et rigtig godt forhold normalt, MEN der er bare lige det, at de er enormt dårlige til at forvalte deres økonomi og er i pengeproblemer HVER måned. I starten hjalp vi med pengene, men det blev sjældnere og sjældnere vi fik pengene igen, og begyndte derfor at melde ud hver den 1. at vi INGEN penge havde, da vi selv levede meeeeget stramt og simpelthen ikke kunne undvære en krone, det hjalp gevaldigt i en måned maks 2, og så begyndte de at komme rendende igen og igen og igen og tigge om penge.

Grunden er forskellig hver gang, "det er lønkontoret der har lavet fejl" "jeg har fået mindre end jeg plejer" "kommunen har glemt at give mig dagpenge" "bilen er gået i stykker" "børnene har fødselsdag" osv. osv. osv. osv.

Hvis ikke det er penge, så er det materielle ting de kommer og tigger om, smør, mel, sodavand, smøger, saftevand, pålæg YOU NAME IT!

Jeg har mange gange sagt at vi altså INTET kan undvære, naturligvis i en pæn indforstået tone, da vi jo somsagt er glade ved de venner.

Men altså, nu kan jeg snart ikke mere Manden har været ovre og spørge og tigge om penge 5 gange i denne uge, samt fået en af børnene til at ringe og spørge om ikke jeg kiggede over, bare for at opdage at da jeg så endelig kiggede over, så var det IGEN for at tigge penge....

Jeg kan simpelthen ikke bære det, det går mig ENORMT meget på og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få sagt at hvis ikke pengeproblemer bliver holdt UDEN for vores venskab, så kan vi simpelthen ikke have et. Det gælder også alt det rapsen af tingene i skabe og skuffer, men hvordan får man det sagt, og hvordan mander man sig op.

Jeg sover SÅ dårligt om natten pga. det og har det bare rigtig skidt... Et eller andet skal der ske, jeg ved bare ikke hvordan.

Hjælp?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2011

2babygirls

Anonym skriver:

Åh ha, jeg er i SÅ dårligt humør idag!

Vi har et vennepar, som vi jo er rigtig glade for, de er søde og rare og vi hjælper tit hinanden med tjenester, lufte hunde, passe børn, flytte møbler hvad det end måtte være.

Vi har et rigtig godt forhold normalt, MEN der er bare lige det, at de er enormt dårlige til at forvalte deres økonomi og er i pengeproblemer HVER måned. I starten hjalp vi med pengene, men det blev sjældnere og sjældnere vi fik pengene igen, og begyndte derfor at melde ud hver den 1. at vi INGEN penge havde, da vi selv levede meeeeget stramt og simpelthen ikke kunne undvære en krone, det hjalp gevaldigt i en måned maks 2, og så begyndte de at komme rendende igen og igen og igen og tigge om penge.

Grunden er forskellig hver gang, "det er lønkontoret der har lavet fejl" "jeg har fået mindre end jeg plejer" "kommunen har glemt at give mig dagpenge" "bilen er gået i stykker" "børnene har fødselsdag" osv. osv. osv. osv.

Hvis ikke det er penge, så er det materielle ting de kommer og tigger om, smør, mel, sodavand, smøger, saftevand, pålæg YOU NAME IT!

Jeg har mange gange sagt at vi altså INTET kan undvære, naturligvis i en pæn indforstået tone, da vi jo somsagt er glade ved de venner.

Men altså, nu kan jeg snart ikke mere Manden har været ovre og spørge og tigge om penge 5 gange i denne uge, samt fået en af børnene til at ringe og spørge om ikke jeg kiggede over, bare for at opdage at da jeg så endelig kiggede over, så var det IGEN for at tigge penge....

Jeg kan simpelthen ikke bære det, det går mig ENORMT meget på og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få sagt at hvis ikke pengeproblemer bliver holdt UDEN for vores venskab, så kan vi simpelthen ikke have et. Det gælder også alt det rapsen af tingene i skabe og skuffer, men hvordan får man det sagt, og hvordan mander man sig op.

Jeg sover SÅ dårligt om natten pga. det og har det bare rigtig skidt... Et eller andet skal der ske, jeg ved bare ikke hvordan.

Hjælp?

PUUUH... er blank.. men tror næsten det venskab har talte dage.. De har glemt hvad venskabet gik ud på, og bruger jeg mere som en bank eller nogen der er nemme at nasse på. Selvfølgelig har de det sikkert møg hårdt, men mon ikke I har gjort alt for at hjælpe dem, og når de så oveni købet stjæler hos jer, havde jeg bare lukket helt af. der går grænsen!!!

Anmeld

29. januar 2011

SussieThyssen

Rapser de fra skabene..altså snupper de ting i jeres hjem og du/I så opdager det senere??
Eller bruger du bare ordet rapse, som et tigge/plage/få ord??
rapse betyder nemlig at stjæle/hapse/tage ting fra folk, men i lille målestok.

Kærligst
Sussie

Anmeld

29. januar 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Rapser de fra skabene..altså snupper de ting i jeres hjem og du/I så opdager det senere??
Eller bruger du bare ordet rapse, som et tigge/plage/få ord??
rapse betyder nemlig at stjæle/hapse/tage ting fra folk, men i lille målestok.

Kærligst
Sussie

De har vores ekstra nøgle, og vi har deres, således hvis der opstår nødsituationer, eller man har låst sig ude, vi passer børn/hund  eller hvad det nu måtte være.

I den forbindelse forsvinder der jævnligt ting på uforklarligvis (har ikke fanget på fersk gerning) - der mangler bare tit og ofte ting vi ikke selv har brugt/spist/røget.

Anmeld

29. januar 2011

Anonym trådstarter

Tina&Martin skriver:

PUUUH... er blank.. men tror næsten det venskab har talte dage.. De har glemt hvad venskabet gik ud på, og bruger jeg mere som en bank eller nogen der er nemme at nasse på. Selvfølgelig har de det sikkert møg hårdt, men mon ikke I har gjort alt for at hjælpe dem, og når de så oveni købet stjæler hos jer, havde jeg bare lukket helt af. der går grænsen!!!

Det ER bare rigtig svært, for normalt så tolererer jeg bare ikke sådan noget, men mennesker gror jo i hjertet på en, det er nok også derfor det går mig enormt meget på, og tager det lidt personligt at de ikke tager sig sammen og gør noget ved de pengeproblemer, da de da "må forstå" hvor hårdt det er for os, at se de forvalter økonomien sådan (problemerne er mestendels selvforskyldt - ikke at sætte tæring efter næring) ... Og hver gang jeg ser der mangler noget, så bliver jeg jo skide ked af, de da ikke bare siger de har taget det...

Anmeld

29. januar 2011

SussieThyssen

De har vores ekstra nøgle, og vi har deres, således hvis der opstår nødsituationer, eller man har låst sig ude, vi passer børn/hund  eller hvad det nu måtte være.

I den forbindelse forsvinder der jævnligt ting på uforklarligvis (har ikke fanget på fersk gerning) - der mangler bare tit og ofte ting vi ikke selv har brugt/spist/røget.

Eiii..det må da have en ende.
Kære ven.
Puhhh hvor er den svær at stå i.
Men...nej..jeg ville stoppe det nu.
I må sætte jer ned og tage en snak, din mand og du med dem og sige, at I altså ikke mere kan eller vil låne og holde dem oppe.
Og så må I finde en anden måde at få luftet hund og passet børn, så de ikke emre komer ind i jeres hjem uden I er der.
Andre mennesker klarer sig helt uden, og selvom det er bekvemt, så må I prøve at indrette jeres tilværelse uden deres indblanden eller "assistance", og så få lagt afstand til dem.
Og enten skifte dørlåsen eller få jeres nøgle igen.
I må ty til familien eller andre venner, der har mere pli.
I guder..jeg er rystet.
Jeg har da passet hus for naboen når de er på ferie og fodret katten, og vi er også gode venner, hjælper hinanden og griller sammen om sommeren og den slags, men jeg kunne da aldrig drømme om at låne penge hverken af dem eller andre venner (og heller ikke familien)
Passer jeg hus for nogen eller giver dem en håndsrækning med noget, jamen så har jeg det dårligt med overhovedet at være inde på deres enemærker, når de ikke er hjemme
Og jeg har på det nærmeste skyklapper på når jeg går rundt i deres hus og vander blomsterne, så jeg ikke får set noget, der ikke vedkommer mig.
Så...drosel venskabet ned, træk grænsen, sig stop. Koster det så venskabet må det gå sådan.
Sådan som de opfører sig, er de ikke venner, kun nassere.

Kærligst
Sussie

Anmeld

29. januar 2011

Angelspot

Hvor håber jeg bare at det vennepar har en dårlig smag i munden. Det er super ærgeligt at de sidder så hårdt i det at de mener det er okay at tigge og tage fra jer!

Anmeld

29. januar 2011

evaisabellas

Ja, det står vist bøjet i neon.. I er gået alt for langt ud over jeres egne grænser med dem..

Bed om at bytte nøgler igen, og be om en pause fra venskabet. Stille og roligt... Hvis de bliver vrede og aldrig vil snakke med jer mere.. Jamen så er problemet løst.. Hvis de siger ok, jamen så er problemet også løst.. Ihvertfald når det kommer til at have tryghed for at de rapser ting, når i ikke er hjemme.

En pause fra venskabet skal skæres ud i pap for mennesker der ikke kender grænser - så det er 1 måned eller 3 måneder, eller hvad der nu skal til for at i kan mærke om det letter jer, eller tynger jer at miste venskabet..

Bare vent at se - overskuddet venter derude  

Jeg har stået i en lignende situation engang for mange år siden, men udleverede dog hverken nøgler eller penge.. Det er bare ALT for opslidende, hvis ikke man tydeligt og venligt siger STOP, færdig, slut.

Anmeld

29. januar 2011

Anonym trådstarter

Ja det er jo nok bare at tage tyren ved hornene, og lige komme over den der følelse med at man ikke vil såre nogen, men på et tidspunkt bliver man jo også nød til at sætte sig selv først... Det er bare svært, men ja, voksne mennesker er man jo, så er det bare om lige at få groet et par kugler

Anmeld

29. januar 2011

tinasmor

Personligt ville det gode venskab ikke opveje de problemer og søvnløse nætter de giver jer.

Jeg ville være 100 procent ærlig og sende hende en mail hvor jeg ville skrive lige præcis hvordan jeg havde det.

så kan de enten

1) vælge ikke at ville se jer mere, og så er det jo bare sådan det må være

2) Vælge jeres venskab og så stoppe ALT tiggeri -uden undtagelse-

Alt andet ville jeg ikke kunne klare. (tror også du har strukket sig længere end du skulle)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.