Nu spørger du til hvordan vi har gjort det, og det vil jeg gerne svare på.
Jeg er selv yderst selvstændig, har altid tjent mine egne penge, altid haft opsparing, aldrig taget lån til noget osv.
Jeg var over 30 år før jeg blev gift, og så skulle vi til både at have fællesøkonimi og barn. Jeg var arbejdsløs (og det er ikke nemt at få job med stor mave på!) og jeg havde det SINDSYGT SVÆRT med bare at købe mad ind, fordi jeg følte at det var HANS penge jeg brugte, og jeg kunne slet ikke bruge penge til noget til mig selv.
Vi har nu været gift i 8½ år, vi har valgt at jeg går hjemme = ingen indkomst overhovedet!!! og han tjener så ALLE pengene. Det har taget mig meget lang tid at komme her til, men jeg har ikke længere nogen problemer med at købe tasker, sko og fedt tøj til mig selv for 'vores' penge, som han har tjent. for det ER jo vores!!! Jeg har været gravid 3 gange og født 3 børn og køber ind, laver mad, passer børnene, sørger for at han ALDRIG har haft 'barns første sygedag' på trods af at han er far til 3 børn. Jeg tager jo alle sygedagene. Så det er mit 'arbejde' og min 'løn' får jeg i form af lige adgang til vores konto, som min mands løn går ind på. Vi står også som ligeværdige ejere af huset selvom det er min mand der betaler af på lånet (jeg tjener jo ikke en krone) og det er hans forældre der rent økonomisk har støttet os RIGTIG meget!!
Skulle det ske at vi går fra hinanden, så skla jeg have halvdelen af huset, bilen, opsparingen, møblerne osv., og jeg skal have ½delen af hans pensionsopsparing.
Jeg troede aldrig jeg skulle komme dertil hvor jeg havde det godt med det, og jeg synes i rigtig mange år at det var 'snyd' på en eller anden måde. men det er jo ikke snyd!!! Vi bidrager bare med noget forskelligt til vores fælles liv! -og alt hvad vi bidrager med, deler vi. Min mand spiser jo også af den hjemmelavede lagkage jeg har bagt! Der sidder jeg jo ikke og siger: Det er min, det er mig der har lavet den. Ligesom at min mand heller ikke siger om pensionsopsparingen: det er min, det er mig der har tjent pengene.
Men det er som sagt en sindsygsvær proces og det er taget mig mega lang tid at nå så langt at jeg kan slappe af med det, og kan synes at det er i orden at det er sådan! Sjovt nok har jeg haft meget mere svært ved det, end min søde mand, som bare har slået ud med armene og sagt. Jamen skat, du skal da bare købe de støvler hvis du gerne vil have dem!