Anonym skriver:
Hvordan er det med det der glukose-belastning??? Jeg har altid haft det indtryk at man fik lavet en glukose-belastning, hvis der var risiko for at udvikle graviditets-betinget sukkersyge... Nu har en veninde, med termin nogle dage før mig, fået lavet glukose-belastning, for at sikre sig at baby ikke bliver for stor, og for at baby ikke får sukkersyge...
Nogle der er lidt klogere end mig på det område???
Knus
Man laver den af ovennævnte årsager, for at tjekke at mor ikke udvikler graaviditetssukkersyge, som kan gøre barnet stærkt overvægtigt..og IKKE fordi barnet kan få sukkersyge. Så der kan du lige rette din veninde.
Børn født af mødre med graviditetssukkersyge, har på det nærmeste ligget i sukkerlage, og er derfor tilbøjelige til at blive alt for tykke, og dette medfører naturligvis risiko for både mor og barn under en normal fødsel.
Derudover har barnet ofte alt for meget sukker i blodet når de kommer ud, og da deres bugspytkirtel ikke er kommet igang endnu med egen produktion af insulin, så skal den pludseligt til at fungere med et ryk og kan derfor overproducere insulin, så barnet kan gå i insulinchok.
Dette måler man så ved at tage en lille blodprøve i barnets hæl hver anden time i starten for at sikre sig at troldens egen insulinproduktion kommer igang og falder, efterhånden som sukkermængden i blodet falder. Men samtidigt holder man også øje med at barnet får mad.
Sukkermødres børn bliver ofte "early feedet", dvs at de inden for de første to timer får deres første mælkemåltid, sådan at de ikke risikerer, at deres høje insulin niveau får dem til at gå i chok.
Normalt stabiliseres deres blodsukker niveau inden for de første 2 til 4 døgn.
Selve glukosebelastningen er ikke noget at snakke om, man får en vis mængde koncentreret sukkervand (gerne frugtglukose) at drikke, og så kommer de farende og tager prøver af ens øreflip med visse intervaller, for at se hvordan ens krop nedbryder sukkeret.
Det eneste irriterende ved det er, at man skal møde fastende og ikke må spise før det er overstået, så et godt tip er, at have en madpakke og noget vand med, så man kan indtage det, så snart prøven er overstået og de slipper en løs.
Tag også noget med at læse i ellers bliver tiden alt for lang.

Kærligst
Sussie
Anmeld