Glukose-belastning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hvordan er det med det der glukose-belastning??? Jeg har altid haft det indtryk at man fik lavet en glukose-belastning, hvis der var risiko for at udvikle graviditets-betinget sukkersyge... Nu har en veninde, med termin nogle dage før mig, fået lavet glukose-belastning, for at sikre sig at baby ikke bliver for stor, og for at baby ikke får sukkersyge...

Nogle der er lidt klogere end mig på det område???

Knus

Man laver den af ovennævnte årsager, for at tjekke at mor ikke udvikler graaviditetssukkersyge, som kan gøre barnet stærkt overvægtigt..og IKKE fordi barnet kan få sukkersyge. Så der kan du lige rette din veninde.
Børn født af mødre med graviditetssukkersyge, har på det nærmeste ligget i sukkerlage, og er derfor tilbøjelige til at blive alt for tykke, og dette medfører naturligvis risiko for både mor og barn under en normal fødsel.
Derudover har barnet ofte alt for meget sukker i blodet når de kommer ud, og da deres bugspytkirtel ikke er kommet igang endnu med egen produktion af insulin, så skal den pludseligt til at fungere med et ryk og kan derfor overproducere insulin, så barnet kan gå i insulinchok.
Dette måler man så ved at tage en lille blodprøve i barnets hæl hver anden time i starten for at sikre sig at troldens egen insulinproduktion kommer igang og falder, efterhånden som sukkermængden i blodet falder. Men samtidigt holder man også øje med at barnet får mad.
Sukkermødres børn bliver ofte "early feedet", dvs at de inden for de første to timer får deres første mælkemåltid, sådan at de ikke risikerer, at deres høje insulin niveau får dem til at gå i chok.
Normalt stabiliseres deres blodsukker niveau inden for de første 2 til 4 døgn.

Selve glukosebelastningen er ikke noget at snakke om, man får en vis mængde koncentreret sukkervand (gerne frugtglukose) at drikke, og så kommer de farende og tager prøver af ens øreflip med visse intervaller, for at se hvordan ens krop nedbryder sukkeret.
Det eneste irriterende ved det er, at man skal møde fastende og ikke må spise før det er overstået, så et godt tip er, at have en madpakke og noget vand med, så man kan indtage det, så snart prøven er overstået og de slipper en løs.
Tag også noget med at læse i ellers bliver tiden alt for lang.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2011

Tennamor

Min søster har haft diabetes 1 siden hun var 4 år og min far fik det konstateret da han var  52-53 år (også type 1) så jeg skal til glukose-belastning d. 28. februar hvor jeg er 27+1.

Anmeld

28. januar 2011

Mormilla

Anonym skriver:

Hvordan er det med det der glukose-belastning??? Jeg har altid haft det indtryk at man fik lavet en glukose-belastning, hvis der var risiko for at udvikle graviditets-betinget sukkersyge... Nu har en veninde, med termin nogle dage før mig, fået lavet glukose-belastning, for at sikre sig at baby ikke bliver for stor, og for at baby ikke får sukkersyge...

Knus

Jeg har fået taget 2 prøver fordi der var sukker i mit urin. Men det var osse meningen at jeg skulle ha taget en fordi min bmi er for høj...

Anmeld

28. januar 2011

afrobabies

Anonym skriver:

Knus

Jeg har fået graviditets sukkersyge, og havde det også i min første graviditet. Jeg fik at vide til den her graviditet, at de også ville teste når man var i 28.-30. graviditetsuge, og det gør de uanset om der er en tanke på om barnet er for stort eller ej... Jeg har en veninde som er i 30. graviditetsuge, hun har lige fået lavet testen, men der var ikke noget, men det var ikke fordi de troede at barnet var for stort, det var bare noget hun skulle have tjekket

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.