Glukose-belastning...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.102 visninger
13 svar
0 synes godt om
27. januar 2011

Anonym trådstarter

Hvordan er det med det der glukose-belastning??? Jeg har altid haft det indtryk at man fik lavet en glukose-belastning, hvis der var risiko for at udvikle graviditets-betinget sukkersyge... Nu har en veninde, med termin nogle dage før mig, fået lavet glukose-belastning, for at sikre sig at baby ikke bliver for stor, og for at baby ikke får sukkersyge...

Nogle der er lidt klogere end mig på det område???

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2011

Valle81

Anonym skriver:

Hvordan er det med det der glukose-belastning??? Jeg har altid haft det indtryk at man fik lavet en glukose-belastning, hvis der var risiko for at udvikle graviditets-betinget sukkersyge... Nu har en veninde, med termin nogle dage før mig, fået lavet glukose-belastning, for at sikre sig at baby ikke bliver for stor, og for at baby ikke får sukkersyge...

Nogle der er lidt klogere end mig på det område???

Knus

Det er vel fordi at barnet er skønnet meget større end gennemsnittet og så vælger man vel at undersøge om det kan skyldes at moderen evt har graviditets sukkersyge.

Overvægtige bliver tilbudt den automatisk, men man kan jo sagtens udvikle det selvom man ikke erovervægtig.

Christina

Anmeld

27. januar 2011

Den lykkelige

Jeg fik lavet en i uge 17. og en i uge 32.. Normalt er det vist kun hvis man har for højt BMI, men jeg fik en ekstra i starten fordi næsten alle i familien har sukker syge på min fars side..

Anmeld

27. januar 2011

Clisolka

Jeg fik lavet en glukosebelastning da jeg var ved at være halvvejs i min graviditet. Da jeg var 36 uger henne havde jeg lidt for meget sukker i min urin og min jordemoder sendte mig afsted igen, men der var det "for sent" - jeg havde udviklet en graviditetsbetinget sukkersyge i 37. uge

Anmeld

27. januar 2011

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Det er vel fordi at barnet er skønnet meget større end gennemsnittet og så vælger man vel at undersøge om det kan skyldes at moderen evt har graviditets sukkersyge.

Overvægtige bliver tilbudt den automatisk, men man kan jo sagtens udvikle det selvom man ikke erovervægtig.

Christina

Okay... men barnet er skønnet normal-vægtigt i forhold til hvor langt hun er henne, og hun har også selv et bmi der var normalt før hun blev gravid... Hun skrev bare til mig, at det var noget man var begyndt at tilbyde, for at sikre at barnet ikke havde sukkersyge når det blev født...

Anmeld

27. januar 2011

Valle81

Anonym skriver:

Okay... men barnet er skønnet normal-vægtigt i forhold til hvor langt hun er henne, og hun har også selv et bmi der var normalt før hun blev gravid... Hun skrev bare til mig, at det var noget man var begyndt at tilbyde, for at sikre at barnet ikke havde sukkersyge når det blev født...

Hmm,

Det forstår jeg ikke.

Men hvis hun har nogle i familien der har sukekrsyge bliver man også tilbudt det - selvom det måske er ens oldemor der har det.

Anmeld

27. januar 2011

Clisolka

Børn har ikke sukkersyge når de bliver født.... Men det er for at være obs på deres fødselsvægt - og blodsukker.

Hvis der er andre familiemedlemmer i familien med sukkersyge skal man også have taget en glukosebelastning.

Anmeld

27. januar 2011

Den lykkelige

Anonym skriver:

Det har jeg ikke hørt sådan.. Men måske det er forskelligt fra sted til sted? Burde det bare ikke være vel..

Anmeld

28. januar 2011

Zibi_84

Min far her sukkersyge, og derfor skal jeg også have en g. belastning. Har fået at vide at risikoen for at udvikle sukkersyge under graviditeten, er lidt større. Derfor holder de øje

Anmeld

28. januar 2011

frksukkertop

Når man laver glukosebelastning er det for at tjekke hvordan moderens bugspytkirtel udskiller insulin. Dette gøre ofte i familier med diabetes. Jeg havde normalt BMI, men min morfar havde udvilket diabetes 2 og derfor skulle jeg have det lavet.

Diabetes 2 er arveligt og hvis begge ens forældre har det, er der 75%chance for selv at udvilke det. Denne form for diabetes udvikles "normalt" først når man er over 40. Men pga. den inaktive livsstil og usunde kostvaner, er børn/unge også begyndt at udvikle det.

Diabetes 1 er blevet set hos spædbørn kort efter fødslen. Forskerne er i tvivl om hvorvidt denne form er arvelig, men hvis den er, er det kun med et par procent. Denne form udvikler man oftest inden man er 40 år.

Hvis man udvikler graviditetsdiabetes, stopper denne efter fødslen. Men har man haft denne, er der større chance for at udvikle diabetes 2 senere, og ved efterfølgende graviditeter er man i "forhøjet risikogruppe".

Men man kan jo gøre vildt meget for at forhindre diabetes 2, hvis man bruger de 8 kostråd og tallerkenmodellen er man rigtig godt på vej.

Har lige skrevet en SSO om dette, så bare fyr løs...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.