Når man laver glukosebelastning er det for at tjekke hvordan moderens bugspytkirtel udskiller insulin. Dette gøre ofte i familier med diabetes. Jeg havde normalt BMI, men min morfar havde udvilket diabetes 2 og derfor skulle jeg have det lavet.
Diabetes 2 er arveligt og hvis begge ens forældre har det, er der 75%chance for selv at udvilke det. Denne form for diabetes udvikles "normalt" først når man er over 40. Men pga. den inaktive livsstil og usunde kostvaner, er børn/unge også begyndt at udvikle det.
Diabetes 1 er blevet set hos spædbørn kort efter fødslen. Forskerne er i tvivl om hvorvidt denne form er arvelig, men hvis den er, er det kun med et par procent. Denne form udvikler man oftest inden man er 40 år.
Hvis man udvikler graviditetsdiabetes, stopper denne efter fødslen. Men har man haft denne, er der større chance for at udvikle diabetes 2 senere, og ved efterfølgende graviditeter er man i "forhøjet risikogruppe".
Men man kan jo gøre vildt meget for at forhindre diabetes 2, hvis man bruger de 8 kostråd og tallerkenmodellen er man rigtig godt på vej.
Har lige skrevet en SSO om dette, så bare fyr løs...
Anmeld