ihhh altså

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2011

mor-til-vanessa

Maja88 skriver:

dette er taget fra lægevagtens hjemmeside. selvom jeg godt synes det kan være lidt modsatsigende:

Smitte: Ringorm er meget smitsom. Svampene kan overføres fra dyr til barnet ved berøring – eksempelvis når barnet kæler med dyret. Den hyppigste måde smitten sker på er imidlertidig fra et menneske til barnet. Det kan ske ved berøring eller brug af samme håndklæde.

Det anbefales at vaske hænder efter direkte kontakt med ringormen.

Daginstitution: Et barn med ringorm kan godt modtages i daginstitution.

okay tak for det. 

ja det er lidt modsatsigende, men rart nok at det kan komme ud blandt andre børn.. så det er nok ikke så smittende fra menneske til menneske som fra dyr til menneske. det er heller ikke livstruende, tænker bare ikke det er så rart at få. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2011

Maja88

mor-til-vanessa skriver:

okay tak for det. 

ja det er lidt modsatsigende, men rart nok at det kan komme ud blandt andre børn.. så det er nok ikke så smittende fra menneske til menneske som fra dyr til menneske. det er heller ikke livstruende, tænker bare ikke det er så rart at få. 

nej men hvis man går ind og læser om det. så kan man desværre ikke undgå det. eller jo. Nogen får det selvfølgelig ikke.

men nogen kan godt have svampen uden det kan ses osv.

og det jeg mener med det ikke kan undgås er at det er en normal hudsvamp åbenbart

Anmeld

22. januar 2011

mor-til-vanessa

Maja88 skriver:

nej men hvis man går ind og læser om det. så kan man desværre ikke undgå det. eller jo. Nogen får det selvfølgelig ikke.

men nogen kan godt have svampen uden det kan ses osv.

og det jeg mener med det ikke kan undgås er at det er en normal hudsvamp åbenbart

nej man kan nok ikke helt komme uden om at få det mindst en gang i livet.

Anmeld

23. januar 2011

Maja88

nej man kan nok ikke helt komme uden om at få det mindst en gang i livet.

altså jeg har indtil nu(bank under bordet) aldrig haft det-

Anmeld

23. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Jeg har haft det flere gange, ganske harmløst så længe det kommer i behandling... Men ja, smitsomt... Jeg var også blevet træt af at hun ikke lige fortale om det/ spurgte om det var ok, inden hun kom...

Anmeld

23. januar 2011

SussieThyssen

mor-til-vanessa skriver:

har lige holdt mødregruppe idag og det var hyggeligt nok. 

en af mødrene kommer med hendes dreng og lige da hun træder ind af døren siger hun at hendes søn har ringorm, men at det ikke smitter. det siger jeg så ok til. det er jo lige meget når det ikke smitter. 

har så lige været inde på netdokter for at læse om det, hvor at der står at børn godt kan smitte børn... ej det bliver jeg sku lidt træt af. man tager da heller ikke sit syge barn hen til en masse andre børn eller hvad?!

har nu vasket alt legetøjet i sæbevand, ved ikke om det hjælper.

nå bare et brokke indlæg her fra.

Ringorm smitter..længe!!
Og det smitter hele tiden indtil det er helt væk og selv der, kan man ikke være sikker på at det er væk, før der er gået 8-14 dage efter, det sidste synlige udslet er væk.
Det kan man lige så godt gøre til en tommelfingerregel.
Det kan godt være de siger noget andet på diverse doktor-sider, men...jeg er vokset op på landet og ringorm er noget djævelskab at få ind i huset og i besætningen.
Det breder sig som en steppebrand, og inden man får set sig om, så har både mennesker og dyr ringorm.

Så hold godt øje med dit barn, og sig det også til de andre i gruppen.
Det starter med en lille skællet rød plet og først et stykke henne i angrebet begynder det at brede sig til den karakteristiske ring, der er rød, hævet og skællet med småsår i kanten og hvidligbleg i midten.
Det behøver ikke nødvendigvis at klø, men hos nogle gør det.
Lad være med hjemmelavede gør-det-selv husråd, men gå til lægen med det samme og få den salve, der skal til, og smør så længe, der er noget at se i området og 8 dage efter, at det er forsvundet.

Ringorm er ikke en orm, men en svampeinfektion i læderhuden, altså det yderste hornlag. Og sporerne kan sidde i alle de små folder og sprækker i huden, samt et godt stykke ned i hårsækkene, derfor er det vigtigt at man behandler også efter, at det tilsyneladende er forsvundet.
Gå hele familien igennem, hvis blot een har fået det og hold øje med det hver dag. Også husdyrene skal gennemses, hund, kat, hest, marsvin og kaniner.
Alle pelsdyr skal ses igennem.

Det skal lige siges, at ringorm kun kan bide sig fast, hvis man lige pt har nogle dage med lavt emunforsvar, som fx i forbindelse med en forkølelse eller virusinfektion, for normalt får man det ikke, selvom der er nok så meget af det.
Smitten overføres ved, at man har svampesporer under neglene og kradser sig et sted, hvor der går et lille hul i læderhuden, sådan at sporerne kan trænge ned i overfladen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

23. januar 2011

mor-til-vanessa

Maja88 skriver:

altså jeg har indtil nu(bank under bordet) aldrig haft det-

nej jeg har ikke ikke haft det... håber heller ikke at få det, det må være virkelig træls. det skør sikkert som en sindsyg

Anmeld

23. januar 2011

mor-til-vanessa

Ni-ko-li-ne skriver:

Jeg har haft det flere gange, ganske harmløst så længe det kommer i behandling... Men ja, smitsomt... Jeg var også blevet træt af at hun ikke lige fortale om det/ spurgte om det var ok, inden hun kom...

ja det er nemlig det. har skrevet til hende at jeg havde læst det smittede. hun har slet ikke skrevet tilbage... synes det mærkeligt at hun så ikke skriver at han er i bahandlig og det er derfor det ikke smitter.

Anmeld

23. januar 2011

mor-til-vanessa

SussieThyssen skriver:

Ringorm smitter..længe!!
Og det smitter hele tiden indtil det er helt væk og selv der, kan man ikke være sikker på at det er væk, før der er gået 8-14 dage efter, det sidste synlige udslet er væk.
Det kan man lige så godt gøre til en tommelfingerregel.
Det kan godt være de siger noget andet på diverse doktor-sider, men...jeg er vokset op på landet og ringorm er noget djævelskab at få ind i huset og i besætningen.
Det breder sig som en steppebrand, og inden man får set sig om, så har både mennesker og dyr ringorm.

Så hold godt øje med dit barn, og sig det også til de andre i gruppen.
Det starter med en lille skællet rød plet og først et stykke henne i angrebet begynder det at brede sig til den karakteristiske ring, der er rød, hævet og skællet med småsår i kanten og hvidligbleg i midten.
Det behøver ikke nødvendigvis at klø, men hos nogle gør det.
Lad være med hjemmelavede gør-det-selv husråd, men gå til lægen med det samme og få den salve, der skal til, og smør så længe, der er noget at se i området og 8 dage efter, at det er forsvundet.

Ringorm er ikke en orm, men en svampeinfektion i læderhuden, altså det yderste hornlag. Og sporerne kan sidde i alle de små folder og sprækker i huden, samt et godt stykke ned i hårsækkene, derfor er det vigtigt at man behandler også efter, at det tilsyneladende er forsvundet.
Gå hele familien igennem, hvis blot een har fået det og hold øje med det hver dag. Også husdyrene skal gennemses, hund, kat, hest, marsvin og kaniner.
Alle pelsdyr skal ses igennem.

Det skal lige siges, at ringorm kun kan bide sig fast, hvis man lige pt har nogle dage med lavt emunforsvar, som fx i forbindelse med en forkølelse eller virusinfektion, for normalt får man det ikke, selvom der er nok så meget af det.
Smitten overføres ved, at man har svampesporer under neglene og kradser sig et sted, hvor der går et lille hul i læderhuden, sådan at sporerne kan trænge ned i overfladen.

Kærligst
Sussie

okay jamen så håber jeg da ikke hun er blevet smittet. lyder bestemt ikke rart sådan som du skriver.

har heldigvis ikke nogen dyr der kan være smittet.

så altså selvom han er i behandling ville han kunne smitte? og smitter man så kun hvis man eks kradser det andet barn og man har de der svampesporer under neglene? ved ikke lige om jeg helt forstod det sidste du skrev.

tak for dit lange svar

vis man får det, er man så slet ikke i tvivl?? min datter har nemlig tit eksem pga hendes bronkitis så hun får sådan nogle tørre små runde pletter ( for det meste lidt brunlige i det fordi hun er mørk ) men jeg vil ikke være i tvivl hvis det er ringorm eller?

Anmeld

23. januar 2011

Ni-ko-li-ne

mor-til-vanessa skriver:

ja det er nemlig det. har skrevet til hende at jeg havde læst det smittede. hun har slet ikke skrevet tilbage... synes det mærkeligt at hun så ikke skriver at han er i bahandlig og det er derfor det ikke smitter.

Men det smitter da også når man er i behandling...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.