Vellykket MD scanning - vi får en pige :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. januar 2011

oo

jeg må bare lige sige, at jeg sidder og klapper i mine små hænder over dine tanker omkring kønnene osv - ENDELIG en med samme holdning som mig!!!  det er en fryd at læse, Thilde!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2011

Bavianis

Tjuhl skriver:

jeg må bare lige sige, at jeg sidder og klapper i mine små hænder over dine tanker omkring kønnene osv - ENDELIG en med samme holdning som mig!!!  det er en fryd at læse, Thilde!

Ja - og når man kalder sin søn for "Prins" - det er sgu også lidt bøsset at kalde en fyr for "Prins" - tihi...

(Dette er skrevet med let dukket hoved, da jeg god ved der er mange herinde der elsker det med prinser og prinsesser...)

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

AnjaM skriver:

tillykke med den lille pige i maven..
Og så er jeg ret nysgerrig på, at høre hvad et 'særdeles kønsneutralt navn' kunne være...?
Anja

Tak skal du ha

Ja, det er da et godt spørgsmål. Det er jo nok individuelt, hvad man opfatter som kønsorienteret og kønsneutralt. Men jeg mener et navn, som kan bruges både af en dreng og en pige, eller som man ikke typisk forbinder med noget meget tøset eller drenget.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Tjuhl skriver:

Jamen velbekomme

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Ja - og når man kalder sin søn for "Prins" - det er sgu også lidt bøsset at kalde en fyr for "Prins" - tihi...

(Dette er skrevet med let dukket hoved, da jeg god ved der er mange herinde der elsker det med prinser og prinsesser...)

He he...jeg ved ikke, om jeg syns det er bøsset, men det er ihf at putte en eller anden eventyr boks ned over det uskyldige barn, at kalde ham/hende for prins eller prinsesse.

Synes jo vi må se i øjnene, at det er OS, der påvirker vores børn til at ville være prinsesser og prinser, fordi det hænger sammen med, hvilke historier, vi serverer for dem, og de ideal-billeder der er i de historier.

Dermed ikke sagt, at piger ikke måske har et naturligt gen for at ville pynte sig. Men hvordan hænger det lige sammen med at være "prinsesse", altså en bestemt kønsspecifik rolle ?

Hvis en pige nu aldrig havde fået læst historier om prinsessen på ærten og tornerose og hva ved jeg, så ville hun slet ikke havde sådan et drømmeforhold til det. Hvis hun nu kun havde fået historier som Ronja Røvedatter, hva så ? Mon så ikke hun ville være pirat eller røver eller bare et frit barn, der kan lege i skoven ?

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

thilde-tusindfryd skriver:

Det ku vi sikkert diskutere i timevis, for jeg har også gjort mig mange tanker om dette emne  og diskuterer det gerne med folk, for jeg synes, det er en træls udvikling.

Jeg kender også godt til den nyeste forskning på området, men nu er jeg kva mine uddannelser generelt forbeholden overfor skarpt optrukne linjer og tolkninger af forskningsresultater, fordi jeg ved, at der er så mange fælder både i selve forskningsarbejdet og i tolkningen af resultaterne. Jeg ser en tendens til at man går i den fuldstændig anden grøft nu og siger, at ALLE piger har prinsesse-nøkker og ALLE drenge er vilde og vil lege krig. Det er jo lige så misforstået og grupperende konsekvent at opdrage alle børn efter køn, som at sige, at alle børn skal opdrages ens. Kendsgerningen må være, at der er forskel på børn, uanset køn, ift. præferencer og personlighed. Det er muligt, at vi generelt er præget af vores køn, enten på den ene eller den anden måde, men på forhånd at definere for børnene, at det handler om lyserødt og strutskørter og krigslegetøj, synes jeg er farligt. Børn skal ha lov til at udvikle deres egen kønsidentitet på den måde, som nu engang betyder noget for dem. Og det gør man efter min mening bedst, ved at opdrage dem neutralt, med en minimal påvirkning udefra, så de selv kan udtrykke sig som de nu føler er dem.

Jeg er selv opdraget forholdsvist neutralt og har både leget med biler og dukker, bygget huler i træer og leget i skoven og leget far, mor og børn, og den kønsneutralitet har jeg været glad for. Idag er jeg også meget velkørende både mht. maskuline og feminine kvaliteter og det ser jeg absolut som en fordel. For jeg føler mig først og fremmest som MENNESKE og ikke som kvinde eller mand.

Ved du hvad...vi kan ikke blive mere enige...men derfor...så er der alligevel en prinsesse gemt i de fleste piger LOL
Og så I mig, der var en rigtig drengepige, og i min den ældste

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.