Vellykket MD scanning - vi får en pige :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

959 visninger
15 svar
0 synes godt om
21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Så blev det endelig overstået med den MD scanning. Kors hvor har nerverne siddet ude på tøjet mht. om alt nu var, som det skulle være. Min rædsels skræk var tanken om et handicappet barn - risikoen er jo væsentlig i min alder (42). Men heldigvis var alting ok og normalt.

Jeg holdt næsten vejret indtil hun var færdig med hele gennemgangen. Først tjekkede hun kraniet og toppen af hovedet, om størrelsen var ok og formen så normal ud. Det tog sin tid. Så gik hun videre og tjekkede hjertet, om det slog normalt og blodet løb som det skulle. Så blev nyrer og mave tjekket, og lemmerne blev målt, rygraden blev gennemanalyseret..........pyha, man frygter bare hele tiden det der "hmm.....er lidt i tvivl om .....må hellere få tjekket det en ekstra gang....det der ser ikke så godt ud...." eller hva de nu kan finde på at sige, hvis noget ikke er ok, men det kom heldigvis ikke. Så efter ca. 20 min. kunne jeg ånde lettet op og familien blev hentet, så de også ku se det lille vidunder.

Først ku hun ikke se kønnet på barnet, fordi den lille lå i skrædderstilling og bare ikke ville flytte på sig, selvom hun skubbede til det  Troede hun ville give op, men så blev jeg sendt ud efter familien. Det hjalp at komme op og gå. Da jeg kom tilbage havde barnet strukket benene ud og  efter noget tids søgning og scanning, så blev sygeplejersken/lægen (eller hva hun nu var) enig med sig selv om, at det var en pige. Og hun virkede ret sikker - så sikker som hun nu ku blive, sagde hun (de må jo ikke sige, at det er 100% sikkert, men ku se på hende, at det mente hun det var).

Så nu går jeg og vænner mig til tanken at sige "hun" og ikke "den". Det er mærkeligt at tænke på. Det kræver lidt tilvænning.

Egentlig ville jeg være lige så glad for en dreng, ku jeg mærke, så det var egentlig ikke så afgørende, men det er praktisk nok at vide kønnet nu. Så kan man finde pigenavne og forberede sig psykisk og mentalt på den pige, der kommer ud i den anden ende omkring 8. juni

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2011

Kløver

thilde-tusindfryd skriver:

Så blev det endelig overstået med den MD scanning. Kors hvor har nerverne siddet ude på tøjet mht. om alt nu var, som det skulle være. Min rædsels skræk var tanken om et handicappet barn - risikoen er jo væsentlig i min alder (42). Men heldigvis var alting ok og normalt. S

Jeg holdt næsten vejret indtil hun var færdig med hele gennemgangen. Først tjekkede hun kraniet og toppen af hovedet, om størrelsen var ok og formen så normal ud. Det tog sin tid. Så gik hun videre og tjekkede hjertet, om det slog normalt og blodet løb som det skulle. Så blev nyrer og mave tjekket, og lemmerne blev målt, rygraden blev gennemanalyseret..........pyha, man frygter bare hele tiden det der "hmm.....er lidt i tvivl om .....må hellere få tjekket det en ekstra gang....det der ser ikke så godt ud...." eller hva de nu kan finde på at sige, hvis noget ikke er ok, men det kom heldigvis ikke. Så efter ca. 20 min. kunne jeg ånde lettet op og familien blev hentet, så de også ku se det lille vidunder.

Først ku hun ikke se kønnet på barnet, fordi den lille lå i skrædderstilling og bare ikke ville flytte på sig, selvom hun skubbede til det  Troede hun ville give op, men så blev jeg sendt ud efter familien. Det hjalp at komme op og gå. Da jeg kom tilbage havde barnet strukket benene ud og  efter noget tids søgning og scanning, så blev sygeplejersken/lægen (eller hva hun nu var) enig med sig selv om, at det var en pige. Og hun virkede ret sikker - så sikker som hun nu ku blive, sagde hun (de må jo ikke sige, at det er 100% sikkert, men ku se på hende, at det mente hun det var).

Så nu går jeg og vænner mig til tanken at sige "hun" og ikke "den". Det er mærkeligt at tænke på. Det kræver lidt tilvænning.

Egentlig ville jeg være lige så glad for en dreng, ku jeg mærke, så det var egentlig ikke så afgørende, men det er praktisk nok at vide kønnet nu. Så kan man finde pigenavne og forberede sig psykisk og mentalt på den pige, der kommer ud i den anden ende omkring 8. juni

Hvor dejligt... stort tillykke Sikker på i nok skal blive glade for jeres lille pige

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

'Tak skal du ha og ja selvfølgelig da blir vi glade  jeg er ovenud lykkelig, bare over at barnet var ok og normalt - så vidt ihf. Jeg har haft et stort smil på lige siden og kan slet ikke sove. Derfor sidder jeg nu her og skriver  Det føles som om det er min fødselsdag.........

Og så var det bare så dejligt at se det lille pus ligge og hygge sig derinde og spjætte rundt. Det er det bedste ved de scanninger. Det blir så virkeligt og man føler virkelig omsorgen for den lille skabning

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

Hurraaa..en lille perfekt prinsesse. 
Stort tillykke søde ven.
Hvor er det godt at høre.

Kæmpeknus fra mig til dig
Sussie

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Hurraaa..en lille perfekt prinsesse. 
Stort tillykke søde ven.
Hvor er det godt at høre.

Kæmpeknus fra mig til dig
Sussie

Tak skal du ha', Sussie 

Men nix, ingen prinsesse. Kun en dejlig lille pige og det er også tilstrækkeligt

(jeg har ret meget aversion mod de der nyssepysse/supermands roller eller kønsdefinerede roller, så ingen prinser og prinsesser her).

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

Tak skal du ha', Sussie 

Men nix, ingen prinsesse. Kun en dejlig lille pige og det er også tilstrækkeligt

(jeg har ret meget aversion mod de der nyssepysse/supermands roller eller kønsdefinerede roller, så ingen prinser og prinsesser her).

LOOOL ja vent du bare..sådan havde min datter det også..og hvad fik hun??
En pige der eeeeeeelsker alt hvad der er lyserødt, tyl, glimmer, dansesko og...prinsesser.
Jo mere tøset, jo bedre.
Så..Charlotte har tabt kampen og bøjet hovedet, kastet håndklædet i ringen og har overgivet sig...hun HAR fået en prinsesse, og så må vi jo se hvad Ida bliver

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

SussieThyssen skriver:

LOOOL ja vent du bare..sådan havde min datter det også..og hvad fik hun??
En pige der eeeeeeelsker alt hvad der er lyserødt, tyl, glimmer, dansesko og...prinsesser.
Jo mere tøset, jo bedre.
Så..Charlotte har tabt kampen og bøjet hovedet, kastet håndklædet i ringen og har overgivet sig...hun HAR fået en prinsesse, og så må vi jo se hvad Ida bliver

Ja, men jeg ved godt nogle piger ER meget prinsesset. Men er det ikke også påvirkning udefra, tror du ? Synes der har været en stigende tendens i samfundet til mere kønsspecifik henvendelse til børnene. Legetøj og tilbehør fåes primært i enten blåt eller lyserødt og legetøjet er enten MEGET piget eller MEGET drenget. Jeg afskyr sådan noget. Altså den der kønspåvirkning fra starten af. Noget andet er, hvis de virkelig har meget feminint eller maskulint i sig, så skal de selvfølgelig ha lov til at udvikle det, men .....ja...

Jeg håber ihf. jeg kan skåne mit eget barn for alt for meget kønspåvirkning og lade hende selv bestemme. Derfor får hun også et særdeles kønsneutralt navn

Anmeld

21. januar 2011

SussieThyssen

Ja, men jeg ved godt nogle piger ER meget prinsesset. Men er det ikke også påvirkning udefra, tror du ? Synes der har været en stigende tendens i samfundet til mere kønsspecifik henvendelse til børnene. Legetøj og tilbehør fåes primært i enten blåt eller lyserødt og legetøjet er enten MEGET piget eller MEGET drenget. Jeg afskyr sådan noget. Altså den der kønspåvirkning fra starten af. Noget andet er, hvis de virkelig har meget feminint eller maskulint i sig, så skal de selvfølgelig ha lov til at udvikle det, men .....ja...

Jeg håber ihf. jeg kan skåne mit eget barn for alt for meget kønspåvirkning og lade hende selv bestemme. Derfor får hun også et særdeles kønsneutralt navn

Nu har jeg jo gennemlevet livet i en hel del år og har oplevet 60'erne med ungdomsoprør (jeg var lille barn, men kan godt huske det) 70'erne hvor meget var ret hippieagtigt, og 80'erne hvor netop det med kønnenes opdeling var et fy-ord, hvor alt skulle være neutralt, og det fortsatte man op gennem 90'erne. Og hvad konstaterede alle psykologer, pædagoer og hvad ved jeg?
At der ER forskel på kønnene og at de kønsopdeler sig selv.
Pigerne VIL være piger, og drenge VIL være drenge.
Jeg har også selv været en del til den fløj, der ikke ville have, der skulle være forskel på os...men..det er der.
Piger vil altid vælge det feminine, far, mor og børn, tylskjolerne og dukkehuset, mens drengene helt automatisk vælger fodbolden, krigslegene og brydekampene, hvor de ligger i en bunke og prøver kræfter.
Og det VAR faktisk en hel befrielse, da man endelig erkendte at piger skal have lov at være piger, drenge drenge, både for forældrene, men så sandelig også for børnene.

Jeg tror, og det er så blot min tanke, at man skal lade dem selv gå vejen, som det nu engang er.
For nogle er bare mere piger og nogle er bare mere drenge, mens andre er lidt mere neutrale.
Jeg siger ikke, at man partout, skal udstyre pigerne med strutskørter og drengne med murerskjorter, men man skal give pigerne lov til at føle de er prinsesser, og drengene at de er ridderne.
Selv bittesmå piger, og det er rent faktisk de fleste, elsker at få en fin kjole på, og drengene også de helt små, trives bedst i tumletøjet.
Dybe tanker her en tidlig fredag morgen..som jeg har tænkt en del over..om der så er noget om snakken ved jeg ikke.
Ha' en super dejlig weekend.

Anmeld

21. januar 2011

thilde-tusindfryd

Nu har jeg jo gennemlevet livet i en hel del år og har oplevet 60'erne med ungdomsoprør (jeg var lille barn, men kan godt huske det) 70'erne hvor meget var ret hippieagtigt, og 80'erne hvor netop det med kønnenes opdeling var et fy-ord, hvor alt skulle være neutralt, og det fortsatte man op gennem 90'erne. Og hvad konstaterede alle psykologer, pædagoer og hvad ved jeg?
At der ER forskel på kønnene og at de kønsopdeler sig selv.
Pigerne VIL være piger, og drenge VIL være drenge.
Jeg har også selv været en del til den fløj, der ikke ville have, der skulle være forskel på os...men..det er der.
Piger vil altid vælge det feminine, far, mor og børn, tylskjolerne og dukkehuset, mens drengene helt automatisk vælger fodbolden, krigslegene og brydekampene, hvor de ligger i en bunke og prøver kræfter.
Og det VAR faktisk en hel befrielse, da man endelig erkendte at piger skal have lov at være piger, drenge drenge, både for forældrene, men så sandelig også for børnene.

Jeg tror, og det er så blot min tanke, at man skal lade dem selv gå vejen, som det nu engang er.
For nogle er bare mere piger og nogle er bare mere drenge, mens andre er lidt mere neutrale.
Jeg siger ikke, at man partout, skal udstyre pigerne med strutskørter og drengne med murerskjorter, men man skal give pigerne lov til at føle de er prinsesser, og drengene at de er ridderne.
Selv bittesmå piger, og det er rent faktisk de fleste, elsker at få en fin kjole på, og drengene også de helt små, trives bedst i tumletøjet.
Dybe tanker her en tidlig fredag morgen..som jeg har tænkt en del over..om der så er noget om snakken ved jeg ikke.
Ha' en super dejlig weekend.

Det ku vi sikkert diskutere i timevis, for jeg har også gjort mig mange tanker om dette emne  og diskuterer det gerne med folk, for jeg synes, det er en træls udvikling.

Jeg kender også godt til den nyeste forskning på området, men nu er jeg kva mine uddannelser generelt forbeholden overfor skarpt optrukne linjer og tolkninger af forskningsresultater, fordi jeg ved, at der er så mange fælder både i selve forskningsarbejdet og i tolkningen af resultaterne. Jeg ser en tendens til at man går i den fuldstændig anden grøft nu og siger, at ALLE piger har prinsesse-nøkker og ALLE drenge er vilde og vil lege krig. Det er jo lige så misforstået og grupperende konsekvent at opdrage alle børn efter køn, som at sige, at alle børn skal opdrages ens. Kendsgerningen må være, at der er forskel på børn, uanset køn, ift. præferencer og personlighed. Det er muligt, at vi generelt er præget af vores køn, enten på den ene eller den anden måde, men på forhånd at definere for børnene, at det handler om lyserødt og strutskørter og krigslegetøj, synes jeg er farligt. Børn skal ha lov til at udvikle deres egen kønsidentitet på den måde, som nu engang betyder noget for dem. Og det gør man efter min mening bedst, ved at opdrage dem neutralt, med en minimal påvirkning udefra, så de selv kan udtrykke sig som de nu føler er dem.

Jeg er selv opdraget forholdsvist neutralt og har både leget med biler og dukker, bygget huler i træer og leget i skoven og leget far, mor og børn, og den kønsneutralitet har jeg været glad for. Idag er jeg også meget velkørende både mht. maskuline og feminine kvaliteter og det ser jeg absolut som en fordel. For jeg føler mig først og fremmest som MENNESKE og ikke som kvinde eller mand.

Anmeld

21. januar 2011

Englehår

Profilbillede for Englehår
tillykke med den lille pige i maven..
Og så er jeg ret nysgerrig på, at høre hvad et 'særdeles kønsneutralt navn' kunne være...?
Anja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.