Anonym skriver:
Nej nej, det er slet ikke jordens undergang, men efter vi er gået fra hinanden har han simpelthen tilladt sig SÅ meget, som er gået langt over min grænse.
For to uger siden havde jeg brug for et sted at sove, da jeg skulle til fest i nærhedeaf hvor han bor nu.
Jeg fik lov at sove hos ham, han var vildt sød, og dagen efter tog jeg ham med i Ikea, og lod ham bruge mine penge på de småting han manglede til køkken osv.
1000 kr.
Han snakkede om at han så havde dårlig samvittighed over at han ikke kunne hjælpe mig, og sagde så til ham at han jo kunne hjælpe mig ved f.eks. at lade mig låne hans gæsteværelse når jeg er til fest og arrangementer i nærheden af hvor han bor. Det ville han hjertens gerne hjælpe med.
Tilbyder mit spisebord... "Ja tak, det er alt for meget, hvor er du sød, det vil jeg rigtig gerne!"
I sidste weekend havde vi en aftale, hørte ingenting, og dagen efter giver han lyd, med noget i form af
"Jeg havde lige brug for at isolere mig igår"
"Ja, men derfor giver man da lige besked om at man ikke kan overholde aftalen"
"Jaja"
Lige siden, har jeg nærmest fået den kolde skulder, med undtagelse fra mandag, hvor han lige spurgte mig hvordan jeg havde det.
Hvad mere skal jeg stå model til?
Hmm jeg synes jeg kan genkende lidt af mig i dig, sådan som du skriver
Jeg var sammen med min x i over 9 år og da vi gik fra hinanden (det var mig der "åbnede" låget, men vi var fælles om at forholdet var slut).
Jeg gik også og brugte en masse energi på at "hjælpe" ham det første lange stykke tid efter, men stillede også krav den anden vej og følte mig meget uretfærdig behandlet hvis det var han ikke viste taknemmelighed/ ignorerede mig eller ikke overholdte aftaler. Vi havde jo været sammen i SÅ mange år og været de bedste venner og jeg så os STADIG som venner.
MEN i ER x-kærester nu og det tror jeg du er nødt til HELT at indse hvad det giver af konsekvenser. Det er fx at man ikke sover ved hinanden, heller ikke i gæsteværelset. Det giver blandet signaler og tyder lidt på at selvom jeres forhold ER slut, så er der nogle ting du egentlig gerne vil holde ved og ikke ser som et problem fordi i jo stadig er venner (også selvom i ikke sover i samme rum). Derudover så "skylder" han dig jo heller ikke noget. Hvorfor skal han have forpligtigelser over for dig? Du forventer af ham at han bruger tid og følelser på at snakke med dig mv. men hvad hvis han egentlig har brug for at komme lidt på afstand af dig?..
Jeg tror bare for mange (især den droppede part eller den der sidst finder en ny kæreste) der er det bare ikke så nemt, det der med at forblive "venner". I er ikke sammen mere og bevæger jer nu i hver jeres retning. Det skal du nok også indse
Lad ham komme videre og lev dit eget liv (og det er altså ment på en god måde)
Med dit spisebord; jamen så som de andre siger. Lad dog være med at hidse dig op over det. Sig til at har han ikke hentet det inden den og den dag jamen som kommer der nogle andre efter det. Man kan få de fleste genbrugsbutikker til at komme og hente møbler. Og hvis du vil ha lidt penge for det jamen ja så i gul og gratis med det eller på dba.
I er ikke sammen længere det er ikke dit job at "redde" ham eller "være der" for ham ej heller omvendt. Ikke kan man ikke kan være venlige overfor hinanden, men fx. den med at låne hans gæsteværelse. Han føler ikke han kan sige nej fordi du stiller ham i en situation hvor hvis han siger nej, jamen så er han et utaknemmeligt skarn, her går du og køber ting til ham. Men tror seriøst ikke at han har nogen interesse i at du kommer forbi efter en bytur eller lignende. Og hvad hvis han har besøg af en ny dame? På en eller anden måde "invadere" du jo hans privatliv og det har du jo selv valgt du ikke vil være en del af. Jeg ville i hvert fald ikke selv synes det var super sjovt..
Beklager hvis det er lidt rodet det jeg skriver. Og det er som sagt ikke ment negativt. Men jeg tror bare du skal åbne øjene og selv helt indse at I er altså ikke sammen mere, ergo har du ikke ret til at presse noget ned over ham, forvente noget af ham eller stille krav.