Hvad hedder kartoflen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2011

Bondepigen

SussieThyssen skriver:

Netop..en lidt udbygget forklaring af det jeg skrev længere oppe

Jeps... Jeg kan bare godt lide at finde beviserne frem...

Jeg vidste godt de hedder Hasselback, jeg mente bare de var opkaldt efter en mand, men det var så en restaurant....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2011

SussieThyssen

bondepigen skriver:

Jeps... Jeg kan bare godt lide at finde beviserne frem...

Jeg vidste godt de hedder Hasselback, jeg mente bare de var opkaldt efter en mand, men det var så en restaurant....

Ja..det troede jeg egentligt også...men det kan jo godt være at restauranten er opkaldt efter en mand, slægt eller lensområde.
Det har jeg så ikke lige tjekket op.

Anmeld

19. januar 2011

Bondepigen

SussieThyssen skriver:

Ja..det troede jeg egentligt også...men det kan jo godt være at restauranten er opkaldt efter en mand, slægt eller lensområde.
Det har jeg så ikke lige tjekket op.

Ja det kunne jo være...

Anmeld

19. januar 2011

JustAnotherName

Her kalder vi dem altså for hassel-bagte kartofler

Anmeld

19. januar 2011

Mira0911

Har altid sagt hasselbagt, når jeg søger er det også hasselbagt... 

Det hedder sikkert Hasselbach

Anmeld

19. januar 2011

TbCp

JulieE skriver:

Jeg har stemt nr 2også har hørt den forklaring Sussie skriver -Men det er vist mig, der har skrevet det med et "L" i en anden tråd, men det var en tastespasser

Men jeg har faktisk hørt andre kalde det Hasselbalch... så tastespasser eller ej, nogen siger det sådan

Anmeld

19. januar 2011

TbCp

bondepigen skriver:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hasselbacken

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Hasselbacken (Hotell och Restaurang Scandic Hasselbacken) er et hotel og en restaurant, beliggende på Djurgården i Stockholm.
Den ældste kro på Hasselbacken hed Dunderhyttan og opstod i midten af 1700-tallet. I 1760'erne fik stedet navnet "Hasselbacken".
Jacob Wilhelm Davidson tog over i 1853 og Hasselbacken udstyredes med store verandaer og festsale. I 1923 brændte stedet ned til grunden, men blev genopbygget efter et par måneder som Nya Hasselbacken. I 1992 blev Restaurang Hasselbacken genindviet efter fem års renovering.
Den bekendte hasselbackkartoffel har navn efter denne restaurant. Blandt de retter, som Hasselbacken er kendt for, regnes Gösfilé á la Soto Maior - en marineret, paneret sandartfilet med champignonsauce, opkaldt efter den portugisiske diplomat António da Cunha Soto Maior.
[redigér]Hasselbacken i film

Hasselbackens eksteriør har medvirket i en række film:
Åh, i morron kväll (1919)
Dollarmillionen (1926)
Säg det i toner (1929)
[redigér]Transport

Hasselbacken ligger ved stoppestedet Konsthallen på museumssporvognslinjen Djurgårdslinjen.
[redigér]Eksternt link

http://www.restauranghasselbacken.com/
Kategorier: Hoteller | Bygninger, konstruktioner og anlæg i Stockholm

Arhhh super!

Anmeld

19. januar 2011

TbCp

SussieThyssen skriver:

Skal da lige tilføje, at det staves HasselbacK med K i enden.
Retten af ridsede kartofler, smurt med olie eller smør og bagt i ovnen, er opstået i Stockholm på Resturant Hasselback tilbage i 50'erne.

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. januar 2011

JulieE

TbCp skriver:

Men jeg har faktisk hørt andre kalde det Hasselbalch... så tastespasser eller ej, nogen siger det sådan

Greiner... Så føler jeg mig knap så dum over min tastaspasser Der hersker delte meninger om, hvad den kartoffel hedder må man sige

Anmeld

19. januar 2011

Steph_Laurits

Det lyder ikke til det er rigtigt det jeg kalder dem, men det er Hasselbagte kartofler herhjemme.

Forkert navn eller ej, tror de smager ens og lige godt om de hedder det ene eller det andet

Sjovt tråden kommer lige idag hvor det står på menu'en

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.