Hvad hedder kartoflen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2011

Diana...

sarahb skriver:

min mor der selvfølgelig er den klogeste kvinde siger hasselbagte kartofler...

den hopper jeg på 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2011

Pige2009

TbCp skriver:

jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad de der kartofler hedder som  man snitter riller i og bager i ovnen... Synes jeg høre flere forskellige ting... Så stem...

Jeg har stemt hasselbach, for det er det reelle navn De smager bare mums!

Anmeld

19. januar 2011

SussieThyssen

TbCp skriver:

jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad de der kartofler hedder som  man snitter riller i og bager i ovnen... Synes jeg høre flere forskellige ting... Så stem...

Nr 2.
Min x-mand var kok, så dem har vi ofte fået i familien

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. januar 2011

SussieThyssen

TbCp skriver:

Skal da lige tilføje, at det staves HasselbacK med K i enden.
Retten af ridsede kartofler, smurt med olie eller smør og bagt i ovnen, er opstået i Stockholm på Resturant Hasselback tilbage i 50'erne.

Kærligst
Sussie

Anmeld

19. januar 2011

JulieE

Jeg har stemt nr 2også har hørt den forklaring Sussie skriver -Men det er vist mig, der har skrevet det med et "L" i en anden tråd, men det var en tastespasser

Anmeld

19. januar 2011

Ranarupta

Hasselbach/hasselback

Anmeld

19. januar 2011

Bondepigen

http://da.wikipedia.org/wiki/Hasselbacken

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Hasselbacken (Hotell och Restaurang Scandic Hasselbacken) er et hotel og en restaurant, beliggende på Djurgården i Stockholm.
Den ældste kro på Hasselbacken hed Dunderhyttan og opstod i midten af 1700-tallet. I 1760'erne fik stedet navnet "Hasselbacken".
Jacob Wilhelm Davidson tog over i 1853 og Hasselbacken udstyredes med store verandaer og festsale. I 1923 brændte stedet ned til grunden, men blev genopbygget efter et par måneder som Nya Hasselbacken. I 1992 blev Restaurang Hasselbacken genindviet efter fem års renovering.
Den bekendte hasselbackkartoffel har navn efter denne restaurant. Blandt de retter, som Hasselbacken er kendt for, regnes Gösfilé á la Soto Maior - en marineret, paneret sandartfilet med champignonsauce, opkaldt efter den portugisiske diplomat António da Cunha Soto Maior.
[redigér]Hasselbacken i film

Hasselbackens eksteriør har medvirket i en række film:
Åh, i morron kväll (1919)
Dollarmillionen (1926)
Säg det i toner (1929)
[redigér]Transport

Hasselbacken ligger ved stoppestedet Konsthallen på museumssporvognslinjen Djurgårdslinjen.
[redigér]Eksternt link

http://www.restauranghasselbacken.com/
Kategorier: Hoteller | Bygninger, konstruktioner og anlæg i Stockholm

Anmeld

19. januar 2011

eElak

Nu har andre meget vel dokumenteret for den påstand som jeg er enige i.. 

Navnet er Hasselback

Men den daglige omtale (altså talemåden) er hasselbagte.. det er nok fordi folk ikke ved bedre.. :-P

Anmeld

19. januar 2011

LinLin

har stemt hasselbach, men hører mange der siger hasselbagte

Anmeld

19. januar 2011

SussieThyssen

bondepigen skriver:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hasselbacken

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Hasselbacken (Hotell och Restaurang Scandic Hasselbacken) er et hotel og en restaurant, beliggende på Djurgården i Stockholm.
Den ældste kro på Hasselbacken hed Dunderhyttan og opstod i midten af 1700-tallet. I 1760'erne fik stedet navnet "Hasselbacken".
Jacob Wilhelm Davidson tog over i 1853 og Hasselbacken udstyredes med store verandaer og festsale. I 1923 brændte stedet ned til grunden, men blev genopbygget efter et par måneder som Nya Hasselbacken. I 1992 blev Restaurang Hasselbacken genindviet efter fem års renovering.
Den bekendte hasselbackkartoffel har navn efter denne restaurant. Blandt de retter, som Hasselbacken er kendt for, regnes Gösfilé á la Soto Maior - en marineret, paneret sandartfilet med champignonsauce, opkaldt efter den portugisiske diplomat António da Cunha Soto Maior.
[redigér]Hasselbacken i film

Hasselbackens eksteriør har medvirket i en række film:
Åh, i morron kväll (1919)
Dollarmillionen (1926)
Säg det i toner (1929)
[redigér]Transport

Hasselbacken ligger ved stoppestedet Konsthallen på museumssporvognslinjen Djurgårdslinjen.
[redigér]Eksternt link

http://www.restauranghasselbacken.com/
Kategorier: Hoteller | Bygninger, konstruktioner og anlæg i Stockholm

Netop..en lidt udbygget forklaring af det jeg skrev længere oppe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.