Tarmluft eller babyspark ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2011

JustMe

thilde-tusindfryd skriver:

Jo, jeg tror helt sikkert, det har noget med kropsfedt at gøre. Ihf i forhold til at mærke spark. For det siger jo sig selv, at jo mere isolering, der er, jo hårdere spark skal der til.

Men der er da helt sikkert også andre faktorer, som spiller ind og giver individuelle variationer. Fx. størrelsen på barnet, hvor meget plads der er i bughulen, hvor livligt barnet er osv.

Og som jeg tidl. har skrevet, så har jeg ret meget aktivitet i mave-tarm området i forvejen. Har altid været plaget af meget luftproduktion. Så det kan være svært lige at skelne imellem de ting, der sker derinde.

Der er en sammenhænd mellem mængden af kropsfedt og hvornår, man kan mærke sparkene udefra. Men jeg tror nu bestemt ikke, mængden af kropsfedt har så meget at skulle have sagt vedr. følelsen af liv indefra. Mit startede med at føles som kilden i 20. uge...min mave kildede simpelthen helt vildt!  Så begyndte det at føles som et forsigtigt slag indefra med en lille fiskehale i 21. uge. Det er så nu tonet over til tydelige spark fra 22. uge, der næsten kan føles som et meget kraftigt sæt eller stød i en muskel indefra.  Det kan også både ses og mærkes udefra nu, hvor jeg lige er gået ind i 23. uge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

mialt

thilde-tusindfryd skriver:

I en anden tråd diskuterede vi spark. Hvordan det føles osv. At det starter som bobler i maven (læs: livmoderen), som kan forveksles med tarmluft.

Jeg prøver at være opmærksom på det, når der sker noget i maveregionen af den art, men syns godt nok, det er svært at skelne det ene fra det andet. Jeg er i 20. uge nu, så det er realistisk at kunne begynde at opleve en eller anden form for liv. Og jeg har rigeligt med bobler i maveregionen, men er også til tider plaget af meget tarmluft. Så hvad er hvad, vil jeg spørge de gravide, der har erfaring med det ?

Når I oplever de der første tegn på liv i form af bobler, er de så samtidig med lyd ? Altså ligesom når man har luft i maven, så "brummer" det fra tarmene, eller altså de afgiver lyde ihf - ved ikk hvordan jeg skal forklare, hvad jeg mener. Og kommer der også tarmluft i den forbindelse ? Altså med andre ord: prutter I ?  

Eller bobler det bare helt uden lyd og tarmluft ? For hvis det sidste er tilfældet, så burde man jo ku kende forskel.

min jordmoder siger, at alle bobler UNDER navlen, er din lille baby jeg er i uge 21, så jeg kan mærke de små blob. vent du bare 1 uges tid eller 2, så kan du mærke forskel

Anmeld

17. januar 2011

thilde-tusindfryd

Jeg har lige talt med en sygeplejerske og jordemoder idag, på det hospital, hvor jeg skal føde, og de siger, at når man er overvægtig, så mærker man typisk liv noget senere end andre gør og at når jeg har en del luft i tarmene normalt, så kan det være rigtig svært at mærke de der bobler. Så jeg må ruste mig med tålmodighed.

Anmeld

18. januar 2011

thilde-tusindfryd

Der er rigtig gang i maveområdet idag. Dels er der luftbobler med lyd og brummen og hvad ved jeg. Men der er også en ny, mærkelig følelse, som jeg ikke har prøvet før. Det føles nærmest som en vibrator - lidt som en mobiltlf, man har stillet på lydløs med vibrator og sådan vibrerer, når den ringer. Det kommer sådan lidt i perioder og så flere gange, altså rytmisk, næsten som en snorken.

Kan det være babyen ?

Anmeld

18. januar 2011

Holbæktrunten

Husk på, at hvis du har det der kaldes en "forliggende" (tror jeg nok) moderkage, så fungerer den jo som stødpude, og man mærker liv senere, fordi baby skal have kræfter til at sparke igennen den først...

Anmeld

18. januar 2011

thilde-tusindfryd

Holbæktrunten skriver:

Husk på, at hvis du har det der kaldes en "forliggende" (tror jeg nok) moderkage, så fungerer den jo som stødpude, og man mærker liv senere, fordi baby skal have kræfter til at sparke igennen den først...

Ja ok.

Men er der nogen, der kan genkende der der vibrator fornemmelse som et tegn på babyliv ? Eller er det bare mig, der sker underlige ting med ?

Anmeld

29. januar 2011

thilde-tusindfryd

hiver lige tråden frem

Anmeld

29. januar 2011

Sof

Jeg har mærket tidligt liv begge gange og har på ingen måde været i tvivl. Kan ikke forklare hvad forskellen er, men jeg er bare ikke i tvivl. Min livmoder ligger langt ude og i følge min læge kender jeg min krop usandsynlig godt og det er derfor jeg mærker forandringer så tidligt og det er alt lige fra sygdomme, til ægløsning og til bebsen 

Men der har ikke været lyde eller luftafgang de gange jeg har mærket, så det har ikke været luft i maven 

Anmeld

30. januar 2011

thilde-tusindfryd

Sof skriver:

Jeg har mærket tidligt liv begge gange og har på ingen måde været i tvivl. Kan ikke forklare hvad forskellen er, men jeg er bare ikke i tvivl. Min livmoder ligger langt ude og i følge min læge kender jeg min krop usandsynlig godt og det er derfor jeg mærker forandringer så tidligt og det er alt lige fra sygdomme, til ægløsning og til bebsen 

Men der har ikke været lyde eller luftafgang de gange jeg har mærket, så det har ikke været luft i maven 

Jeg kender også min krop utrolig godt og kan mærke den mindste forandring. Så det er i hvert fald ikke årsagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.