Må baby sove på maven...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2011

sus82

Jeg kom til at tænke på om der kunne være noget der ikke sidder som det skal i hendes nakke eller ryg. Vi fik vores datter undersøgt ved kiropraktor fordi hun ikke ville ligge på den ene side mens hun blev ammet. Og hun havde noget i nakken som sad forkert efter fødslen, så det gjorde ondt på hende at ligge sådan. Men ved ikke om det kan gøre at barnet slet ikke vil ligge på ryggen, men synes da det er synd, hvis det er fordi det gør ondt på hende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2011

vingummibamse

sus82 skriver:

Jeg kom til at tænke på om der kunne være noget der ikke sidder som det skal i hendes nakke eller ryg. Vi fik vores datter undersøgt ved kiropraktor fordi hun ikke ville ligge på den ene side mens hun blev ammet. Og hun havde noget i nakken som sad forkert efter fødslen, så det gjorde ondt på hende at ligge sådan. Men ved ikke om det kan gøre at barnet slet ikke vil ligge på ryggen, men synes da det er synd, hvis det er fordi det gør ondt på hende.

har slet ikke tænkt i den dur... kunne da godt være at jeg skulle snakke med lægen...

for hun vil nemlig helst heller ikke kigge til venstre....

Anmeld

14. januar 2011

sus82

vingummibamse skriver:

har slet ikke tænkt i den dur... kunne da godt være at jeg skulle snakke med lægen...

for hun vil nemlig helst heller ikke kigge til venstre....

Det kunne godt lyde som sådan noget. Vi gik direkte til kiropraktor, men man kan sikkert også gå gennem lægen, jeg ved ikke hvordan det fungere med henvisninger.

Anmeld

14. januar 2011

Mumto3

Det korte svar er NEJ små babyer må ikke ligge på maven og sove, men det lange svar er: der findes masser af babyer der sover BEDST på maven og så findes der også babyer der KUN kan sove på maven. SP og lægen må aldrig give dig lov til at lægge dit barn til at sove på maven. det er imod de retningslinjer som sundhedsstyrrelsen har udstukket og dem må den enkelte læge/sundhedsplejske ikke gå i mod (uanset hvad de iøvrigt selv mener. For det handler ikke om den enkeltes mening men om en strømlinjet sundhedssystem).

Før det blev forbudt at ligge på maven og sove lå titusindevis af babyer på maven og sov UDEN at der skete noget. -men som du sikkert er bekendt med så var uheldet også ude ind i mellem.

Så du må gøre op med dig selv. Vil du lytte til dit barn og dit barns behov for at sove på maven og så efterkomme det, og dermed også påtage dig det ansvar der ligge i det. Eller vil du holde dig til de enrettede anbefalinger fra sundhedsstyrrelsen og kun lade dit barn sove på ryggen.

HVer gang du sætter dit barn ud i bilen og spænder det fast i autostolen løber du en risiko. Måske er det glat fører og du køre i grøften, måske kommer der en træt lastbilchaffør kørende og falder i søvn bag rattet og braser ind i jer,- og måske går det som det ofte gør, der sker ingenting overhovedet, andet end I kommer derhen I gerne ville. Sandsynlighed for en biluheld er nok en del større end for vuggedød. Særlig nu hvor hun allerede er blevet 2 mdr, så er risikoen jo allerede styrtdykket. men ja, der er en risiko.

Personligt kender jeg flere der lader deres børn sove på maven fordi de bare sover SÅ meget bedre. Det er helt naturligt for det lille barn at sove på maven, men benene oppe under sig, i foster stilling, og det er jo også grunden til at man stort set KUN lagde babyer til at sove i den stilling før i tiden, altså før det blev 'forbudt'.

Anmeld

14. januar 2011

Zeus

Vil lige starte med at skrive, at jeg ikke har læst alle svar

Rent faktisk er det ikke fordi, hovedet kan ende nede i madrassen, da de har en medfødt refleks der altid vil gøre, at de vender hovedet når de ikke kan få luft. Den refleks forsvinder, når de begynder at kunne tænke selv, hvorved den bliver overflødig... Grunden er derimod, at de kan få det for varmt, og det kortslutter noget i hjernen: Hvilket forøvrigt også er grunden til, at de ikke må sove med hovedpude, da det omslutter hovedet for meget og de ikke kan komme af med den overskydende varme.. Og en anden af grundene til, at de sover bedst på maven, er fordi deres arme og ben ikke kan lave alle refleks-bevægelserne, der tit ender med at vække de små...

Begge mine har fået lov til at sove på maven, hvis det er sådan de faldet i søvn på brystet os, og så har vi lagt et tyndt quiltet tæppe over.. Er de derimod blevet lagt i seng i faldet i søvn der, så har jeg altid lagt dem på ryggen..

Men vi har også valgt at købe en sove-alarm, som giver MEGET højlydte bip, hvis åndedrættet falder til under 10 vejrtræk i minuttet, eller stopper helt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.