En ny-gravid og hendes spørgsmål...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2011

anjamichell@gmail.com

Kirle skriver:

Peanuts/peanutsbutter/jordnødder, bløde oste(Brie mm) og salmiaklakrids skal man holde sig fra

Husk at lytte til din krop og hold de pauser den efterspørger. Spis sundt (600gr grønt om dagen), masser af fisk.

og tillykke

Hvorfor skal man holde sig fra det??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2011

ESV

Fenja09 skriver:

Stort TILLYKKE med graviditeten

Fandt selv ud af i sidste uge, at jeg er gravid og kan da lige videregive noget af det sygeplejersken og lægen har givet mig af råd

Du skal helst holde dig fra: Råt kød og har du katte, så skal du få en anden til at tømme kattebakken. Det samme gælder havearbejde pga bakterier i jorden, men det er jo ikke noget problem som vores vejrudsigt ser ud lige nu

Hvis du kan er det super godt at du drikker 1/2 lt mælk dagligt, herunder gælder ost, yoghurt og andre mælkeprodukter også og ellers så er kalktabletter en god ide. Senere, tror det er fra uge 10 skal man tage jerntabletter.

Udover det tror jeg bare, at man skal bruge almindelig sund fornuft og spise varieret

Ps. man kan ikke starte for tidligt med at forebygge strækmærker, så hvis du kan købe noget olie eller creme til at smører mave, bryst og det øverste af lårene ind ( lysken), så er det også en god idé

Held og lykke med det!

/Fenja

Vil bare lige tilføje at har man kat kan man blive tjekket ved en blodprøve for om man har haft den bakterie der er i deres afføring. Har man haft den er der ingen problemer med at tømme kattebakke. (jeg fik taget en blodprøve da jeg blev gravid og havde til min kærestes store ærgelse ikke haft den bakterie så der vandt han lige en megte ufrivillig opgave)

Anmeld

11. januar 2011

Fenja09

Okay det vidste jeg ikke at man kunne - det fik jeg i hvert fald ikke af vide af lægen. Jeg er alene fordi min kæreste er udsendt soldat, og vi har to katte, så jeg er nødt til selv at ordne kattebakke - har så købt støvmasker og gummihandsker  men selvom jeg fortalte at jeg havde købt det, så rådede de mig stadig til at få kæresten til at tømme den...

Anmeld

11. januar 2011

<3

Anjamichell skriver:

Hvorfor skal man holde sig fra det??

Undersøgelser viser at p/j osv.kan fremprovokere allergi, bløde oste har en bakterie der kan skade fostret(google selv hvordan) og  det samme med salmiaklakrids.

hvorfor skulle det ellers frarådes?

Anmeld

11. januar 2011

Noneother

STORT Tillykke!!

Har selv testet positiv idag!!  4+2, så følger lige med omkring de gode råd!

Nogen som har nogle råd omkring træning?? (styrketræning osv.)

Held og lykke med baby!

Hvis ikke du har trænet før, skal du selvfølgelig ikke begynde at træne helt vildt overdrevet.

men du må gerne træne på et moderat plan selvom du er gravid, det sker der overhovedet intet ved.

-Så er der osse et eller andet med de normale eller de skrå mavebøjninger. Kan så bare ikke lige huske hvilken en af dem.

Mht. Katteafføring. Så har de fundet ud af, at den der bakterie vidst nok ikke er så farlig som først antaget (de sidste 20år) og man kan få taget blodprøver, for at se om man i forvejen har den bakterie i kroppen. Derudover er der intet at frygte, hvis du har indekat, eller bare bruger din sunde fornuft ift. hygiejne

Edit: Katten kan desuden kun smitte ca. 2 uger af hele dens levetid. Det ville godt nok være uheldigt at den lige nøjagtig havde fået "smittetid" der.

Meeeen .. Den her viden behøver man jo ikke nødvendigvis dele med manden. Jeg synes da, at det var en fest at se farmand skifte kattebakken i 8måneder

Anmeld

11. januar 2011

Noneother

Fenja09 skriver:

Okay det vidste jeg ikke at man kunne - det fik jeg i hvert fald ikke af vide af lægen. Jeg er alene fordi min kæreste er udsendt soldat, og vi har to katte, så jeg er nødt til selv at ordne kattebakke - har så købt støvmasker og gummihandsker  men selvom jeg fortalte at jeg havde købt det, så rådede de mig stadig til at få kæresten til at tømme den...

Her er lidt.

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201101.htm

og som der bl.a. står lidt af i artiklen er der ingen smitterisiko hvis kattebakken bli´r tømt hver dag, da afføringen skal ligge i mindst 24timer for overhovedet at kunne smitte.

Altså. Brug hovedet/handsker (Støvmaske er lige at overdrive, da den ikke er luftbåren) = ingen smitterisiko.

Anmeld

12. januar 2011

***S***

MaybeBaby skriver:

Hurraaaa for dig! Tillykke tillykke tillykke! Er det heller ikke helt rigtig gået op for dig endnu? Synes det virker så fuldstændig langt ude, men ih, hvor er det fedt.

Hurraaaaa for os!

Tusind tak!!

Neej det er slet ikke gået op for mig endnu! Meen det kommer vel!  Men er så lykkelig, det har taget os 16 måneder, såå vi var ved at kører lidt træt i det!  Men som min kæreste siger så må helligånden ha været der i juledagene!

Hvor længe har det taget jer?? og har i fortalt familie det endnu?? Vi vil prøve og vente til vi har været til første scanning!

Har lige talt med lægen og skal ringe tilbage omkring næste uge for at bestille tid til når jeg er ca. 7-8 uger henne! hvilket jeg tror er meget normalt.

hvornår du ca. sat til?? I følge baby.dk terminsberegner er jeg sat til 18 sep.

Ha en god dag!

Anmeld

12. januar 2011

***S***

Noneother skriver:

Hvis ikke du har trænet før, skal du selvfølgelig ikke begynde at træne helt vildt overdrevet.

men du må gerne træne på et moderat plan selvom du er gravid, det sker der overhovedet intet ved.

-Så er der osse et eller andet med de normale eller de skrå mavebøjninger. Kan så bare ikke lige huske hvilken en af dem.

Mht. Katteafføring. Så har de fundet ud af, at den der bakterie vidst nok ikke er så farlig som først antaget (de sidste 20år) og man kan få taget blodprøver, for at se om man i forvejen har den bakterie i kroppen. Derudover er der intet at frygte, hvis du har indekat, eller bare bruger din sunde fornuft ift. hygiejne

Edit: Katten kan desuden kun smitte ca. 2 uger af hele dens levetid. Det ville godt nok være uheldigt at den lige nøjagtig havde fået "smittetid" der.

Meeeen .. Den her viden behøver man jo ikke nødvendigvis dele med manden. Jeg synes da, at det var en fest at se farmand skifte kattebakken i 8måneder

Tak for dit svar!

Jeg træner normalt 2-4 gange om ugen, så forsætter jeg bare stille og roligt! Ellers må jeg få en til at lave et program til mig!

Det med kattebakken har vi hørt om! Har 2 inde katte, men såå længe kæreste tror/mener det er bedst han ordner den, skal jeg da ikke tage det fra ham!!

Anmeld

12. januar 2011

MaybeBaby

***S*** skriver:

Tusind tak!!

Neej det er slet ikke gået op for mig endnu! Meen det kommer vel!  Men er så lykkelig, det har taget os 16 måneder, såå vi var ved at kører lidt træt i det!  Men som min kæreste siger så må helligånden ha været der i juledagene!

Hvor længe har det taget jer?? og har i fortalt familie det endnu?? Vi vil prøve og vente til vi har været til første scanning!

Har lige talt med lægen og skal ringe tilbage omkring næste uge for at bestille tid til når jeg er ca. 7-8 uger henne! hvilket jeg tror er meget normalt.

hvornår du ca. sat til?? I følge baby.dk terminsberegner er jeg sat til 18 sep.

Ha en god dag!

Jamen jeg nåede kun lige at få mens én gang efter den p-pille fremkaldte menstruation. Så det gik sindsygt stærkt! Måske også især derfor jeg ikke helt har forstået det. Det burde jo tage imellem 3-6 måneder gennemsnitligt.

Jeg fik det bekræftet ved lægen i går som sagt, og min storesøster og min svoger blev fortalt at de skulle være moster og onkel på vej hjem fra lægen. Min søster har tabt rigtig mange og kan nu ikke få nogle uden vi også kan ende med at miste hende. Så tænkte HVIS det nu skulle gå galt, så vidste hun, hvordan det føltes. Og har aldrig hørt hende være så stille for så at juble i så skingert et leje, at selv vores hund kom hen til telefonen.

Men resten må vente til jeg er noet senere henne. Dog skal arbejdet måske vide det lidt før, så jeg kan få fri til scanning

Men da det hele er sket så hurtigt, så ved jeg kun min ca. termin som er d. 22/9 ifølge lægen og 20/9 ifølge den herinde, så lige der sidst i september. Men jeg skal også ind til min læge her i starten af feb. altså også de der 7-8 uger inde for at få startet alle papirene Jeg må hellere få dig som ven, så vi kan følge hinanden, nu vi er så tæt på

/Mette

Anmeld

12. januar 2011

***S***

MaybeBaby skriver:

Jamen jeg nåede kun lige at få mens én gang efter den p-pille fremkaldte menstruation. Så det gik sindsygt stærkt! Måske også især derfor jeg ikke helt har forstået det. Det burde jo tage imellem 3-6 måneder gennemsnitligt.

Jeg fik det bekræftet ved lægen i går som sagt, og min storesøster og min svoger blev fortalt at de skulle være moster og onkel på vej hjem fra lægen. Min søster har tabt rigtig mange og kan nu ikke få nogle uden vi også kan ende med at miste hende. Så tænkte HVIS det nu skulle gå galt, så vidste hun, hvordan det føltes. Og har aldrig hørt hende være så stille for så at juble i så skingert et leje, at selv vores hund kom hen til telefonen.

Men resten må vente til jeg er noet senere henne. Dog skal arbejdet måske vide det lidt før, så jeg kan få fri til scanning

Men da det hele er sket så hurtigt, så ved jeg kun min ca. termin som er d. 22/9 ifølge lægen og 20/9 ifølge den herinde, så lige der sidst i september. Men jeg skal også ind til min læge her i starten af feb. altså også de der 7-8 uger inde for at få startet alle papirene Jeg må hellere få dig som ven, så vi kan følge hinanden, nu vi er så tæt på

/Mette

Hold da op, det var også hurtig det skete! Meen lækkert at det kunne lykkes for jer så hurtig!

Trist med din søster!  men dejligt at hører hun blev så glad på jeres vejne og støtter dig!!

Jeg skal til lægen onsdag d. 2 feb. der er jeg 7 1/2 uge henne. også mente lægen jeg ville får brev fra sygehuset til scanning omkring slut feb/start marts!  Glæder mig!

Forstår godt du synes det er uvirkeligt, har selv ikke fattet det og synes det er underligt at tænke på!

Synes det er fedt at vi kan følge hinanden! Altid rart hvis man sku være i tvivl om noget!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.