Til tidligere eller nuværende pædagog studerende!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2011

*Toffee*

FN´s handicapkonvention er godt bud at kigge.

Veje til reelt medborgerskab af Henriette Holmskov og Anne SKov er super god.. Det er selvbestemmelse og medbestemmelse.

Stine Marie Hur har skrevet Frigørelsens magt som kan downloades , er også rigtig god.

Kap. 8 i Almagt og Afmagt af Birgit Kirkebæk er et godt kapitel om Etik.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

CmarianN

Toffi skriver:

FN´s handicapkonvention er godt bud at kigge.

Veje til reelt medborgerskab af Henriette Holmskov og Anne SKov er super god.. Det er selvbestemmelse og medbestemmelse.

Stine Marie Hur har skrevet Frigørelsens magt som kan downloades , er også rigtig god.

Kap. 8 i Almagt og Afmagt af Birgit Kirkebæk er et godt kapitel om Etik.

Mange mange tak for dine fifs 

Anmeld

12. januar 2011

saxa

CmarianN skriver:

Har du noget omkring lovgivning og menneskerettigheder i forbindelse med selvbestemmelse osv i din opg? 

Jeg er næsten færdig med min opgave. Jeg skal afleverer i morgen, men hvis jeg må kigge, for ekstra inspiration hvis det er jeg kan nå og læse det 

ikke andet end at medbestemmelse faktisk kun bruges i forhold til børn, og er en del af dagtilbudsloven og kan derfor IKKE sættes i led med voksne.. Og omkring selvbestemmelse har jeg jævnført til forskellige paragraffer i serviceloven..

Det er da næsten dumt at begynde at læse alt for meget mere hvis du skal aflevere i morgen, er det ikke? Ellers kan jeg se at Toffi ovenover har skrevet noget godt litteratur, som jeg også brugte i min bachelor.. 

Men super spændende emne

Anmeld

12. januar 2011

*Toffee*

saxi skriver:

ikke andet end at medbestemmelse faktisk kun bruges i forhold til børn, og er en del af dagtilbudsloven og kan derfor IKKE sættes i led med voksne.. Og omkring selvbestemmelse har jeg jævnført til forskellige paragraffer i serviceloven..

Det er da næsten dumt at begynde at læse alt for meget mere hvis du skal aflevere i morgen, er det ikke? Ellers kan jeg se at Toffi ovenover har skrevet noget godt litteratur, som jeg også brugte i min bachelor.. 

Men super spændende emne

Det står også meget frisk i erindringen, he he.. Jeg har lige afleveret min bachelor igår som hedder Medborgerskab, magt og omsorg, i en pædagogisk kontekst.. Super spændende emne..

Anmeld

12. januar 2011

saxa

Toffi skriver:

Det står også meget frisk i erindringen, he he.. Jeg har lige afleveret min bachelor igår som hedder Medborgerskab, magt og omsorg, i en pædagogisk kontekst.. Super spændende emne..

Ej det lyder altså også vildt spændende.. Magt og omsorg er bare et kæmpe emne i sig selv.. Var det ikke vildt svært at begrænse sig der? Ved jeg at jeg havde besvær med da jeg skrev.. Så er 30sider pludselig ingenting 

Så er du snart færdig med udd - siden du lige har afleveret Bachelor??

Anmeld

12. januar 2011

CmarianN

saxi skriver:

Men super spændende emne

Jo tiden er også knap til at begynde på en masse nyt stof.... Det var også mere hvis du bare havde GULDKORNENE 

Men tak for din henvendelse ellers 

Anmeld

12. januar 2011

saxa

CmarianN skriver:

Jo tiden er også knap til at begynde på en masse nyt stof.... Det var også mere hvis du bare havde GULDKORNENE 

Men tak for din henvendelse ellers 

Er det en opgave du skal op og forsvare?

Anmeld

12. januar 2011

*Toffee*

Ej det lyder altså også vildt spændende.. Magt og omsorg er bare et kæmpe emne i sig selv.. Var det ikke vildt svært at begrænse sig der? Ved jeg at jeg havde besvær med da jeg skrev.. Så er 30sider pludselig ingenting 

Så er du snart færdig med udd - siden du lige har afleveret Bachelor??

Vi havde kun 60000 anslag (25 sider) at skrive på, det var altså ikke møj. Umiddelbart gik vi ikke så dybt i omsorg og magt, men vi uddybede selvfølgelig omsorg til omsorgssvigt og omsorgstvang. Det vi var rigtig nysgerrige på er de udfordringer det skaber ude i praksis i forbindelse med implementeringen af medborgerskab. For giver man dem på nogle områder lov til at udnytte deres selvbestemmelsesret, så kan det munde ud i omsorgssvigt og omvendt, hvis ikke man respektere deres selvbestemmelsesret, så diskrimenere man dem samtidig med at der er risiko for at udøve omsorgstvang. Og så er der borger kontra bruger.. De er begge dele i deres eget hjem, det kan da kun give udfordringer og dilemmaer..

Hvis alt går godt, så er jeg færdig den 21. januar kl. 14.05, så det er meget tæt på  Og jeg glæder mig, og magter næsten ikke hvis det skulle gå galt, he he.

Anmeld

12. januar 2011

saxa

Toffi skriver:

Vi havde kun 60000 anslag (25 sider) at skrive på, det var altså ikke møj. Umiddelbart gik vi ikke så dybt i omsorg og magt, men vi uddybede selvfølgelig omsorg til omsorgssvigt og omsorgstvang. Det vi var rigtig nysgerrige på er de udfordringer det skaber ude i praksis i forbindelse med implementeringen af medborgerskab. For giver man dem på nogle områder lov til at udnytte deres selvbestemmelsesret, så kan det munde ud i omsorgssvigt og omvendt, hvis ikke man respektere deres selvbestemmelsesret, så diskrimenere man dem samtidig med at der er risiko for at udøve omsorgstvang. Og så er der borger kontra bruger.. De er begge dele i deres eget hjem, det kan da kun give udfordringer og dilemmaer..

Hvis alt går godt, så er jeg færdig den 21. januar kl. 14.05, så det er meget tæt på  Og jeg glæder mig, og magter næsten ikke hvis det skulle gå galt, he he.

Uhh lyder meget som de problematikker jeg var inde under også.. SÅ spændende altså.. Men det kan også bare skabe en del etiske dilemmaer ude i praksis.. Var selv i praktik - den sidste - i et dagtilbud for voksne med udviklingshæmninger, med en meget udadrettet eller selvskadende adfærd, og der havde vi jo konstant de der problematikker..

Min opgave handlede primært om, hvordan pædagoger i dagtilbud kan arbejde med at styrke voksne med udviklingshæmnings selvbestemmelsesret, og hvilke etiske dilemmaer pædagogen kan stå i, i forhold til omsorg og magt?

Uhh  for at du kan kalde dig GOK i slutningen af måneden - men mon ikke

Anmeld

12. januar 2011

CmarianN

saxi skriver:

Er det en opgave du skal op og forsvare?

Nej vi afslutter bare IIS med en 72-timers skriftlig prøve 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.