Den kolik.. Masser af spørgsmål!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.358 visninger
18 svar
0 synes godt om
7. januar 2011

VIPpigen

Vi måtte en tur til vagtlægen i går aftes med Lilje. Hun fik tirsdag aften nogen underlige kramper i maven. Det samme onsdag, og igen i går. Hendes mave  giver et ryk, hun kigger på en, rynker panden og stikker i et smertefuldt skrig. Efter ½-1 min falder hun til ro, og sover næsten indtil den næste sammentrækning kommer, og så gentager det sig. Tirsdag startede hun kl 19, og faldt til ro omkring kl 21, men ville ikke sove før 23.30, og var meget omklamrende/morsyg (far duer bare ikke)

Onsdag begyndte det først omkring kl 20, varede 1½ time, og faldt hen omkring kl 23.00

Torsdag begyndte det kl 17, og kl 18 stoppede det. Derefter var det stadig kun mor der fungerede, og kl 22 sov hun igen på brystet af mig.

Vi var ved vagtlæge 18.30 i går, og han mente det var kolik, men på alle de ting som jeg kan finde rundt omkring på nettet så passer hun bare ikke på alle de ting, andet end krampen i maven som de mener MÅSKE er grunden til kolik.

Hun er 9 uger, og  ellers glad, og smilende. Men jeg forstår ikke det med kolik...

Hvad har jeres børn af signaler som gør i har fået at vide de har kolik??
Hvad gør i for at berolige dem??
Hvor gamle var de da i fik at vide de havde kolik??
Hvor gamle var de da det var ovre??

Har i oplevet de ting som jeg oplever med Lilje?? Og ellers er der andre der har oplevet at baby ikke helt lever op til de kriterier for kolik, men har kolik??

Det skal siges hun sover mellem 6 og 8 timer om natten, og hun spiser ca 5 gange i døgnet. Skal jeg vække hende om natten, så hun kan få det 6 måltid?? Hun tager fint på, og vejer nu 4200 og måler 56 cm

Håber i lige kan hjælpe med nogen af alle spørgsmålene, og undskyld for det blev så langt

Rigtig dejlig fredag

VIP

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

<3

Jeg tror ikke hun har kolik. Men hun har det som mange kalder aften-kolik. Det er en tilbagevendende mavesmerter-tudetur-gerne starten på samme tidspunkt hver gang-overstimulering osv. Egentlig er det en force fordi man kan foreberede sig på et par timers gråd.

Det går som regel over igen ret hurtig. Hvis hun begynder at græde utrøsteligt mange gange om dagen så kan man snakke om kolik.

Du kan få pjecen "hvorfor græder barnet?" skrevet af en sundhedsplejeske og en børnepsykolog af din egen sp. Der kan du læse dig til det hele og meget mere

Selv god fredag aften

Anmeld

7. januar 2011

Rosa

Vi fik også dommen "kolik" og set i bakspejlet er vi nu overbeviste om at det i virkeligheden drejede sig om væske på ørerne.  Jonathan græd efter hans lange lure, dvs. han græd morgen og aften i timevis, var fuldstændig utrøstelig og krummede sig ikke specielt sammen som man ellers ser når småbørn har ondt i maven. Jeg er efterhånden sikker på at der ikke findes "kolik". Der findes fordøjelsesbesvær, luft i maven, væske på ørerne og meget mere, men ingen børn græder på den måde uden grund. 

Det som er superfrustrerende og som drev mig helt ud i hampen var ikke at vide hvad filan der var galt!!! Jeg synes I skal undersøge alle muligheder som I kan komme i tanke om. Prøv mylicon, lactulose og ændring af dine kostvaner osv. - alt hvad du kan komme i tanke om, men sæt ikke forhåbningerne for meget i vejret, for I kan sagtens nå gennem hele møllen uden at finde ud af hvad der er galt, og så bliver man endnu mere nedslået. 

Og sørg for at gå nogle lange ture og få frisk luft... 

Krydser fingre for at det snart er ovre!!!

Kh

Rosa

Anmeld

7. januar 2011

VIPpigen

Kirle skriver:

Jeg tror ikke hun har kolik. Men hun har det som mange kalder aften-kolik. Det er en tilbagevendende mavesmerter-tudetur-gerne starten på samme tidspunkt hver gang-overstimulering osv. Egentlig er det en force fordi man kan foreberede sig på et par timers gråd.

Det går som regel over igen ret hurtig. Hvis hun begynder at græde utrøsteligt mange gange om dagen så kan man snakke om kolik.

Du kan få pjecen "hvorfor græder barnet?" skrevet af en sundhedsplejeske og en børnepsykolog af din egen sp. Der kan du læse dig til det hele og meget mere

Selv god fredag aften

Vi har selv snakket om herhjemme at det kunne være hun var overstimuleret, for vores hverdag røg i julen og nytår. Vi havde været ved mine svigerforældre i 3 dage i julen, og 2 dage til nytår, og der var jo mennesker heletiden. Nu er vi kommet hjem, og der skal findes en "rytme" igen (ved der ikke er meget rytme for små børn)

Og så slog det mig hun måske også har ramlet sine 2 første tigerspring sammen, da hun er født 5 uger for tidligt, og hun ramte lidt af det første tigerspring da hun var 6-7 uger. Det andet kommer ligeså stille nu hvor hun også tager lidt fra 2 tigerspring. Så tror der har været sket for meget omkring hende.

Lige nu sover hun, altså faktisk på det tidspunkt hun egentligt skulle have kolik

Men tusind tak, vil lige ringe til min sundhedsplejerske på mandag

Anmeld

7. januar 2011

VIPpigen

Rosa skriver:

Vi fik også dommen "kolik" og set i bakspejlet er vi nu overbeviste om at det i virkeligheden drejede sig om væske på ørerne.  Jonathan græd efter hans lange lure, dvs. han græd morgen og aften i timevis, var fuldstændig utrøstelig og krummede sig ikke specielt sammen som man ellers ser når småbørn har ondt i maven. Jeg er efterhånden sikker på at der ikke findes "kolik". Der findes fordøjelsesbesvær, luft i maven, væske på ørerne og meget mere, men ingen børn græder på den måde uden grund. 

Det som er superfrustrerende og som drev mig helt ud i hampen var ikke at vide hvad filan der var galt!!! Jeg synes I skal undersøge alle muligheder som I kan komme i tanke om. Prøv mylicon, lactulose og ændring af dine kostvaner osv. - alt hvad du kan komme i tanke om, men sæt ikke forhåbningerne for meget i vejret, for I kan sagtens nå gennem hele møllen uden at finde ud af hvad der er galt, og så bliver man endnu mere nedslået. 

Kh

Rosa

Det er præcis det samme jeg har, hvis jeg så bare vidste hvorfor hun græder, så ville det være meget bedre. Ved hun græder fordi hun får de sammentrækninger i maven, men hvorfor får hun så de  sammentrækninger, for de giver ikke den reaktion som det skulle give hvis det var kolik. Altså tror heller ikke helt på det med kolik, men kan bare heller ikke finde ud af hvad det er jeg har spist anderledes inden det begyndte

Men lige nu sover hun sødt i sin lift, og hun skulle hun følge de sidste 3 dage, så skulle hun da gerne have givet lyd nu.

Men vi må se tiden an, og håber det går over igen snart

Anmeld

7. januar 2011

Vingummien

VIPpigen skriver:

Vi måtte en tur til vagtlægen i går aftes med Lilje. Hun fik tirsdag aften nogen underlige kramper i maven. Det samme onsdag, og igen i går. Hendes mave  giver et ryk, hun kigger på en, rynker panden og stikker i et smertefuldt skrig. Efter ½-1 min falder hun til ro, og sover næsten indtil den næste sammentrækning kommer, og så gentager det sig. Tirsdag startede hun kl 19, og faldt til ro omkring kl 21, men ville ikke sove før 23.30, og var meget omklamrende/morsyg (far duer bare ikke)

Onsdag begyndte det først omkring kl 20, varede 1½ time, og faldt hen omkring kl 23.00

Torsdag begyndte det kl 17, og kl 18 stoppede det. Derefter var det stadig kun mor der fungerede, og kl 22 sov hun igen på brystet af mig.

Vi var ved vagtlæge 18.30 i går, og han mente det var kolik, men på alle de ting som jeg kan finde rundt omkring på nettet så passer hun bare ikke på alle de ting, andet end krampen i maven som de mener MÅSKE er grunden til kolik.

Hun er 9 uger, og  ellers glad, og smilende. Men jeg forstår ikke det med kolik...

Hvad har jeres børn af signaler som gør i har fået at vide de har kolik??
Hvad gør i for at berolige dem??
Hvor gamle var de da i fik at vide de havde kolik??
Hvor gamle var de da det var ovre??

Har i oplevet de ting som jeg oplever med Lilje?? Og ellers er der andre der har oplevet at baby ikke helt lever op til de kriterier for kolik, men har kolik??

Det skal siges hun sover mellem 6 og 8 timer om natten, og hun spiser ca 5 gange i døgnet. Skal jeg vække hende om natten, så hun kan få det 6 måltid?? Hun tager fint på, og vejer nu 4200 og måler 56 cm

Håber i lige kan hjælpe med nogen af alle spørgsmålene, og undskyld for det blev så langt

Rigtig dejlig fredag

VIP

Eml havde det da han var helt lille, fra han var 1 måned til han var knap 3 mdr. Og var værst om aften.

Jeg satte mig i sofaen, med bøjede ben, lagde ham op af mine ben, så hans numse var på min mave, og så masserede jeg hans fødder nedenunder, især under den trædepude der er under storetåen. Og det hjalp så meget at det helt stoppede. Var et forsøg at prøve for jer

Anmeld

7. januar 2011

Maja88

altså nu spørger jeg bare dumt.. men  kolik er det ikke når de træder mindst 3 timer i træk???

Anmeld

7. januar 2011

Joan ( Smallie )

Kh

Rosa

Kolik er jo bare et udtryk de bruger når de ikke ved hvad der er galt med barnet eller mener de kan gøre noget. De kan også finde på at bruge det til voksen hvis de ikke kan finde ud af hvad der er galt med dem.

Og ja det dækker alt det du lige sage så det er jo et meget godt ord for lægerne, det gør det da noget nemmer for dem, når de ikke gider undersøge et barn

Når det så er sagt vij jeg til tråd starter sige at hvis det bliver ved så syntes jeg du skal prøve laser behandling. Jeg fik det for at holde op med at ryge og han fortalte de gav til børn og de havde endnu ikke haft noget det ikke hjalp på. Ellers er der alle de kendte med zoneterpi og kiopraktor.

Hilsen Joan som havde en knægt der skreg hele dagen men sov om natten i 6 måneder

Anmeld

7. januar 2011

VIPpigen

Tulipan skriver:

Eml havde det da han var helt lille, fra han var 1 måned til han var knap 3 mdr. Og var værst om aften.

Jeg satte mig i sofaen, med bøjede ben, lagde ham op af mine ben, så hans numse var på min mave, og så masserede jeg hans fødder nedenunder, især under den trædepude der er under storetåen. Og det hjalp så meget at det helt stoppede. Var et forsøg at prøve for jer

Det vil jeg prøve hvis hun begynder igen... Kan da være det virker for hvad der nu er galt med hende Tak

Anmeld

7. januar 2011

Skouboe

Maja88 skriver:

altså nu spørger jeg bare dumt.. men  kolik er det ikke når de træder mindst 3 timer i træk???

Definitionen på spædbarnskolik er gråd mindst 3 timer dagligt, mindst 3 dage om ugen i mindst 3 uger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.