Hej
Ja jeg læser jo også jura!
Det er mit indtryk at langt langt de færreste klarer det på nomeret tid, altså 5 år. De fleste bruger mellem 5,5 og 6 år på at blive færdige.
Jeg læser i Århus som Sofia. Du har nok i gennemsnit 12 timer om ugen på bachelor delen og ja 9 timer på kandidaten. Altså tre dage om ugen hvor du skal afsted i et par timer. Men derudover kommer så MANGE timer du skal bruge på lektier!
Jeg har arbejdet 20-25 timer ved siden af studiet, og har læst på fuld tid. Men det har af og til kostet!!!! Det er de færreste der har arbejdet så meget som jeg har! Med to børn vil jeg ikke tro at du kan nå det. Jeg har haft tid fordi jeg kun havde et barn, og hun var ved sin far hver anden weekend hvor jeg så havde fri til lektier/jobbe.
Det er SUPER hårdt i eksamensperioderne. Altså december-januar og maj-juni. Jeg læser normalt i de måneder ca. 12 timer HVER DAG! Hvis ikke af og til mere! Altså normalt fra 11-16 og igen fra 22-5 (sådan passer/duer det bedst for mig). Men altså 12 timer hver dag. Og jeg har TRAVLT for at nå at læse det hele! Så din familie skal altså bare være klar på at du IKKE ER DER i eksamensperioderne. Det er 4 mdr. hvert år hvor du ikke har tid til gæster, udflugter, eller sjov. Hvor du er stresset, sur og træt. Tilgengæld har du så laaang sommerferie (hvor jeg så normalt arbejder røven ud af bukserne for at tjene penge) og er langt mere fleksibel end de fleste mødre i hverdagene, hvis dine børn f.eks. er syge!
Det er dyrt. Det koster ca. 3-4000 kr for bøger hvert semester start, altså 2 gange om året. Det er lidt forskelligt fra semester til semester, men især her på kandidaten har det være RIGTIG dyrt synes jeg! På bachelor delen er det nemmere at finde bøgerne brugt. Men der kommer nye regler = nye bøger hele tiden, så der er ikke det store brugtmarked.
Af og til er det så kedeligt man er ved at dø!! Andre gange er det super spændende, og når man først har fattet det så er det helt fantastisk! Altså man ved ikke hvor glad man kan blive for en god karakter før man har læst jura, he he...
Jeg mangler nu kun få eksamener og mit speciale så er jeg færdig. Jeg kommer til at bruge 6 år (plus et halvt års barsel). Tiden er for mig gået alligevel, og jeg er glad for at jeg har brugt den på noget fornuftigt! Jeg ville gøre det igen. Men jeg er rigtig rigtig glad for at jeg ikke skal. Altså det trækker til tider virkelig tænder ud, på terror-måden, og ikke den flinke-tandlæge-måde!
Mht økonomi, så får du 5170 kr. før skat i SU hver mdr. Du kan få su-lån på ca. 4200 kr ved siden af når du har børn. Du må max tjene (i 2010 sats) cirka 140.000 kr ved siden af SU'en, når du har 2 børn. Ellers skal SU og SU lånet betales tilbage ved kasse 1 hvis du har tjent mere end de 140.000 kr.
Det er en lang udd. Tilgengæld er det en god udd. som giver mange muligheder bagefter og mulighed for en god indtjeningsevne. Man skal nok være klar til at håndtere en del pres og stres! Og laaaange arbejdstider, medmindre man vil ind til det offentlige i en "mindre" stilling (= man tjener ikke kassen men har virkelig gode arbejdsforhold)
Hmm... det var vist mit indput om jura her til aften. Når jeg lige har været til eksamen og det er gået godt så ELSKER jeg mit fag. Når jeg som i dag sidder her 3 dage før endnu en eksamen, og ikke har nået alt det jeg gerne vil, og ikke er specielt interesseret i emnet (tvungen skatteret) så er jeg måske ikke super positiv. Men sådan er det.
Det bedste ved jura er at man får en kanon uddannelse.
Det værste for mig ved jura er at jeg bliver verdens største brokke/pive hoved i eksamensperioderne. Det er virkelig hårde tider for mig og for min stakkels famillie og de venner jeg ikke kan nå at se! Nogen gange så synes jeg ikke at jeg kan tale om andet end eksamen. Men det fylder altså bare helt enormt meget. (også når man laver overspringshandlinger, ligesom jeg gør nu
)