Talepadægog - Faderen har fået et nederlag..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2011

Kay

jeg ville gerne fortælle ham, hvor ked af det jeg er over at ingen pædagog i min barndom sørgede for jeg kom til talepædagog...

jeg har altid haft lidt udtale problemer med ord... og selvom jeg selv har trænet, så kan jeg stadig ikke udtale ord rigtigt hvis de starter med Kn eller Gn... jeg har snakket med en talepæd. for 6 md. siden, og han siger det nok aldrig vil rette sig op, men det kunne det havde gjort hvis jeg havde fået hjælp af en talepædagog i børnehaven eller tidligere.... jeg er ved at havde vennet mig til det... meb prøver gennerelt at undgå ord jeg ikke kan udtale korekt

fx. er en kniv i min verden "et skære redskab" og når vi spiller kort er der konge dame og bonde ikke knægt...

så kære Allan tag i mod al den hjælp der bliver tilbudt så hun ikke skal døje med det resten af livet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2011

Mira0911

Anke skriver:

Godt skrevet!!!

Og så vil jeg lige sige, at en talepædagog (er selv en af slagsen ) sjældent arbejder direkte med et barn i Julies alder. Det, der nok kommer til at ske, er, at hun vil vejlede dagplejeren og jer i, hvordan i bedst kan støtte Julie i sin sproglige udviklng.

Hun skal nok komme til at tale, og sikkert også rigtig godt, men hvorfor ikke hjælpe hende igang, så det går hurtigere og nemmere end det ellers ville gøre?

Jeg fik at vide at Julie lære ikke at snakke ved at vi siger "Julie kan du sige Far" Dagplejeren sagde at det var nærmest at "tvinge" sit barn til at snakke.. 

Og vi vil få det samme at vide af talepædagogen sagde hun. 

Anmeld

5. januar 2011

Mumto3

Tja, vores børn har snakket utrolig sent! Vores 3. barn en pige på 2 år og 8 mdr er først lige begyndt at snakke. Alle har været bekrymret undtagen mig. Jeg tænker at det skal da nok komme, og det er det jo også.

her har det hjulpet at jeg hver dag har sat mig ned foran hende og sunget sange, sådan at hun kunne se mine mundbevægelser samtidig med at hun høre ordene. Det skal lige sige at mine børn har været hjemmebørn.

Min søn er født perfektionist, og han åbnede ikke munden før han kunne tale i lange fuldendte sætninger med alle ord bøjet korret. Han talte ikke før han var 4 år. omrking 2½-3års alderen sagde han en lille smule, men de få ord han kunne holdt han fuldstændig op med at bruge!!! Når vi ser video af det nu, fatter vi slet ikke at han kunne lade helt være med at bruge ord, men kun sagde gryntelyde når han nu var så stor.

Han har VILDT meget sprogøre, og kan i dag i en alder af 6 (snart 7) sige ting på italiensk, spansk, tysk og engelsk. Derudover kan han en smule svensk og han kan efterligne finsk, så det fuldstændig lyder som finsk, men ordene giver dog ikke mening.  Så jeg vil bare sige at der kan være mange grunde til at man ikke taler tidligt!!!! -og det behøver ikke at betyde at ens barn har sprogproblemer!

Anmeld

5. januar 2011

AWO

MoarJ skriver:

Jeg fik at vide at Julie lære ikke at snakke ved at vi siger "Julie kan du sige Far" Dagplejeren sagde at det var nærmest at "tvinge" sit barn til at snakke.. 

Og vi vil få det samme at vide af talepædagogen sagde hun. 

Ja, først og fremmest handler det om, at hun hører så meget tale som muligt. Hun skal jo forstå ordene, og vide, hvordan hun sætter dem i sammenhæng med hinanden, før hun selv kan bruge dem.

Så sæt ord på det, i gør! Fortæl, at du laver mad og rører i gryden, og sig "hov, der hostede far", osv. På den måde får hun hørt ordene i mange forskellige, naturlige sammenhæng - og så skal det nok komme med, at hun selv siger dem.

Det vigtigste er dog, at i ikke bare plaprer løs - det bliver nok liidt trættende i længden  - men at i kigger på, hvor Julies opmærksomhed er, og så snakker om det. Så bliver det sjovt for hende, og hun husker ordene bedre.

I kan også gøre meget andet - læse små historier (gerne de samme flere gange, så hun får ordene gentaget), synge sanglege, og lege med lyde. Måske har i nogle legebiler, som skal sige mærkeligt, når de kører?

Jeg synes i øvrigt, det er lidt hårdt sagt af jeres DP. Hun skulle nok hellere have sat fokus på alle de gode ting, i kan gøre?  

Og til sidst: Det skal nok komme!!! Måske har hun bare været mere optaget af at udvikle motorikken, eller andre færdigheder, indtil nu?

Anmeld

5. januar 2011

<3

Mor til Elias 13.01.10 skriver:

Godt pointeret

Takker

Anmeld

5. januar 2011

<3

Anke skriver:

Godt skrevet!!!

Og så vil jeg lige sige, at en talepædagog (er selv en af slagsen ) sjældent arbejder direkte med et barn i Julies alder. Det, der nok kommer til at ske, er, at hun vil vejlede dagplejeren og jer i, hvordan i bedst kan støtte Julie i sin sproglige udviklng.

Hun skal nok komme til at tale, og sikkert også rigtig godt, men hvorfor ikke hjælpe hende igang, så det går hurtigere og nemmere end det ellers ville gøre?

Takker og er helt enig - er selv sprogpsykolog

Anmeld

5. januar 2011

<3

Anke skriver:

Godt skrevet!!!

Takker og er helt enig - er selv sprogpsykolog

Anmeld

5. januar 2011

Mullebergen

Lene76 skriver:

Min Søn er ørebarn, så han ku kun sige nogel enkle ord da han blev 2 år..... men vupti efter at ha fået dræn i for 2. gang så kom talen..... og nu snakker han mere end sin mor hehe......  

I er sikker på at hun ik har noget med ørene????

Samme her, dog har Hjalte kun fået lagt dræn en gang men til gengæld også fået fjernet polypper.

Han var LANGT over 2 år, nærmere 2½ da han begyndte at tale og det er først nu, efter han er blevet 3 år at jeg har talt med pædagogerne i børnehaven om evt. henvisning til talepædagog da han har kæmpestore mandler som generer hans udtale af ordenen

Jeg synes godt nok at Julies dp har liiige en tand for travlt 

Anmeld

5. januar 2011

Carina1977

Min nevø der blev 3 år i december, taler også meget dårligt. Faktisk taler han stadig ikke i sætninger, og hvis han forsøger på det, så er det det rene russisk der kommer ud

I børnehaven fik hans forældre at vide, at de ikke havde tid til at sætte talepædagog på ham. men jeg tror nu de har misforstået noget, det har de nemlig med at gøre engang imellem.

Min søn havde også talepædagog, da han som 5-årig stadig ikke kunne tale helt rent....der var nogle lyde han ikke kunne udtale ordentligt. Han var så også ørebarn, og kunne faktisk ikke rigtigt høre noget, før han som 2½ årig fik dræn i. så det var først der han skulle til at skabe sig et ordforråd. Han havde talepædagog på i ½ år ca. og så blev hans sprog rimeligt godt....den smule han stadig snakkede urent rettede sig af sig selv efterhånden.

Men jeg synes det er for tidligt at sætte ind som 2-årig, så kan måske godt forstå at din kæreste/mand synes det er noget mærkeligt noget. Har de fortalt jer, hvorfor de allerede vil sætte en talepædagog på? det lyder nemlig mærkeligt, da det jo slet ikke er normalen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.