Talepadægog - Faderen har fået et nederlag..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.294 visninger
18 svar
0 synes godt om
5. januar 2011

Mira0911

Den nye dagplejer vil have talepædagog på Julie, da hun ikke rigtig snakker... Og synes det er fint der kommer sådan en på.. Lige for at hjælpe hende igang... 

MEN... Det er det største nederlag for Allan... Han er så ked af det, og synes bestemt ikke hun skal have hjælp til at snakke... 

Jeg har prøvet at forklare ham, at talepadægogen kommer kun for at hjælpe hende igang med sproget via leg.. Og ikke for at sætte hende i dårligt lys på nogen måder... 

Hvordan forklare jeg ham, at han ikke skal være ked af det, spekulere på det osv? 

Julie er stadig dejlig, osv selvom hun ikke har sproget med sig... 

Prrrhhh... Syntes det er svært... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Før sommerferie var jeg til møde i vs omkring, at Luka talte dårligt. Vi blev indstillet til talepædagog. Men grundet sommerferien og at der kom ny talepædagog fik vi først talt med hende i november. Luka har udviklet sit sprog på de 5 mdr. og har ikke brug for talepædagog.

Talepædagogen fortalte, at de som regel ikke arbejdede med børn under 3 år (Luka blev 3 år i oktober). Dette skyldes, at nogen børn bare var langsommere til, at tale end andre. Ligesom nogen børn går senere end andre.

Men det er absolut IKKE et nederlag, at ens barn skal til talepædagog - tværtimod.

Kh. Katja

Anmeld

5. januar 2011

Mi

Han skal nok lige møde talepædagogen og se at hun hverken bider eller syntes at hans datter er mindre sød selvom hun ikke taler godt. Men syntes godt nok det er tidlig at sætte ind med talepædagog. I børnehaven ville talepædagogerne som regel ikke gøre noget før børnene var ca 4 år gamle, for før var de ikke klar til at modtage hjælp til det. Min datter på to år taler heller ikke, jo enkelte ord, men bestemt ikke alderssvarende. Hun har haft meget væske på ørene, så det er jo helt naturligt. Men børn er jo også bare forskellige og lærer tingene i forskelligt tempo og rækkefølge.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

5. januar 2011

Corn

Det er netop ikke et nederlag at få hjælpen, tværtimod. Hvis hun ikke får den, får hun måske en masse nederlag fordi hun ikke er sprogmæssigt med.

Her arbejder min mor i bhv som støtte, og da vores den ældste havde lidt udtale problemer (ikke nogen som egentlig krævede assistance) så fik vi nogle gode fif til at hjælpe ham videre.

Synes I er super heldige at I har fået tilbud om hjælp

Anmeld

5. januar 2011

<3

Det kan du ikke. Du kan ikke rationalisere en følelse. Dvs. Allan FØLER at det er et nederlag og derfor vil en forklaring blot gøre det værre evt. at han FØLER at du også er nedladende.

Derfor sig til ham at du også synes at det er noget værre noget. Men at du samtidigt også vil gøre alt for at jeres lille pige får det nemmere og hvis det er noget talepædagog så må det være sådan. Nu er der ikke mere I kan gøre ved det. Der kommer talepædagog uanset om I siger ja eller nej. Så nu kan du være strategisk og stille dig på hans side og få ham til at føle det som I er en samlet force

Anmeld

5. januar 2011

Lene76

Min Søn er ørebarn, så han ku kun sige nogel enkle ord da han blev 2 år..... men vupti efter at ha fået dræn i for 2. gang så kom talen..... og nu snakker han mere end sin mor hehe......  

I er sikker på at hun ik har noget med ørene????

Anmeld

5. januar 2011

Sees

Emil havde heller ikke rigtig gang i sit sprog - Lige indtil han fik dræn i ørene, og så er det sørme også bare gået stærkt fremad!

Men tilgengæld er han ikke super god motorisk. Han er vildt stærk, men hans balance er altså bare ikke for god - Det er lidt sjovt at se

Jeg er sikker på at Julie nok skal komme efter det. Nu er I jo også lige flyttet, og mange børn stopper med en af sine udviklinger, når der sker forandringer, for så er der så meget andet der skal opleves.
Det er absolut ikke negativt.

Tror "bare" Allan skal forstå at det hverken gør Julie til et dårligere barn, eller jer til dårligere forældre - Men at det er ganske normalt, og at det bare er til for at hjælpe hende lidt igang

Anmeld

5. januar 2011

Mira0911

Lene76 skriver:

Min Søn er ørebarn, så han ku kun sige nogel enkle ord da han blev 2 år..... men vupti efter at ha fået dræn i for 2. gang så kom talen..... og nu snakker han mere end sin mor hehe......  

I er sikker på at hun ik har noget med ørene????

Hun har ikke noget med ørene.. De ser fine ud, og får ros hver gang vi har været ved lægen.. Jeg får altid lægen til at tjekke dem, når vi nu er derinde... 

Anmeld

5. januar 2011

Hasselnødden

Kirle skriver:

Det kan du ikke. Du kan ikke rationalisere en følelse. Dvs. Allan FØLER at det er et nederlag og derfor vil en forklaring blot gøre det værre evt. at han FØLER at du også er nedladende.

Derfor sig til ham at du også synes at det er noget værre noget. Men at du samtidigt også vil gøre alt for at jeres lille pige får det nemmere og hvis det er noget talepædagog så må det være sådan. Nu er der ikke mere I kan gøre ved det. Der kommer talepædagog uanset om I siger ja eller nej. Så nu kan du være strategisk og stille dig på hans side og få ham til at føle det som I er en samlet force

Godt pointeret

Anmeld

5. januar 2011

AWO

Kirle skriver:

Godt skrevet!!!

Og så vil jeg lige sige, at en talepædagog (er selv en af slagsen ) sjældent arbejder direkte med et barn i Julies alder. Det, der nok kommer til at ske, er, at hun vil vejlede dagplejeren og jer i, hvordan i bedst kan støtte Julie i sin sproglige udviklng.

Hun skal nok komme til at tale, og sikkert også rigtig godt, men hvorfor ikke hjælpe hende igang, så det går hurtigere og nemmere end det ellers ville gøre?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.