Mor til prinsessen :-) skriver:
halløj... det er brystvorten som er øm, både når jeg ammer og ikke ammer. Også har jeg en stikkende fornemmelse i brystet som kommer og går... jeg har fået 14 dags kur for svamp, hjallp ikke, og før det fik jeg creme mod svamp... og ja det har heller ikke hjulpet...
Ringede til ammerådgivningen i g¨r, men de kunne ikke lige snakke der :-)
Og i dag var jeg til lægen, og ja har så ikke nået at ringe til dem da jeg også liiige har en pjevs til datter...
Hehe det er lige med at nå det hele
Da jeg ammede min første, fik jeg store sår på det venstre bryst (og lidt på det andet). Det ville bare ikke hele, så jeg brugte suttebrik og krammede en pude, mens jeg ammede på "det dårlige bryst". Det gjorde bare så forfærdelig ondt, men jeg ville bare blive ved med at amme ham. Lægerne (der var 3 det sted jeg havde læge) og SP var ikke enige om, hvad der var i vejen og hvad jeg skulle gøre. SP (som jeg stolede mest på, da de andre virkede så henkastede og ligeglade) mente, jeg havde fået svamp
ind i brystet. Når jeg ammede, gjorde det selvfølgelig ondt i den sårede brystvorte, men det gjorde også ondt ind i brystet - faktisk mærkede det som en stråle, der gik gennem brystet, ind under armen og helt ud i albuen. Jeg kan desværre ikke helt huske, hvad der blev gjort ved det, men kan måske finde det i barnets bog. Lægerne ville dog ikke give mig det, der skulle til for svamp, da de ikke mente det var det, og de vidste ikke dengang, om det var skadeligt for barnet. SP havde andre informationer, men det hjalp ikke på lægerne. Tilsidst (da baby var 1,5 mdr.) fik jeg noget creme, der kunne læge såret, hvilket det gjorde henover den næste måned, og så forsvandt smerten mirakuløst også. Derefter var der ingen problemer med at amme ham overhovedet

Det var lige min historie - måske kan du bruge noget af det

Jeg tænker også på, om din baby tager rigtigt fat? Hun kan godt have forkert fat, selvom hun spiser ivrigt og får det, hun skal have. Hvis hun får forkert fat, gør det rigtig ondt i brystvorten. Du kan se det, når hun slipper, ved at der ligesom er kommet en kant/fold på brystvorten. Sørg for at proppe hele brystet ind i munden på hende, og så skal hendes under- og overlæbe krænge godt ud over brystet, hvis du forstår. Hun må ikke have læben inde i munden. Du kan evt. vippe den ud med en finger, når hun har taget fat.
Håber du får det til at lykkes

- Line