Graviditets betinget sukkersyge.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2008

smokie

Betina1978 (Tinatrold) skriver:

smokie skriver:

Betina1978 (Tinatrold) skriver:

smokie skriver:

ok tak for dit svar
Knus

Vil altså lige informere dig om at du også kan risikere at føde et meget stort barn, at dit barn har varigt sukkersyge, og hvis du er pokkers uheldig slipper du aldrig af med din sukkersyge heller... Men du kan være ganske rolig har du sukkersyge bliver du kaldt til samtale med en læge og Diætist på dit sygehus, som nok skal tage sig af det hele...

Betina

Vælger de så ikke at tage dem ud før tid og måske ved ks er frygtelig nervøs da jeg aldrig har prøvet det før og er meget bange for at få/føde en kæmpe baby for sidst jeg blev scannet vejede den 15% mere end normalen..

Knus

Mener at hvis du bliver vuderet til at den lille vejer mere end 4 kg vil de nok scanne dig og se hvordan og hvorledes... Men en ting kan jeg love dig du kommer ikke til at gå overtid...

sidst jeg blev scannet vejede den 15% mere end normalen..

Kan se den åbenbart er godt på vej til at blive det... Men du burde meget snart høre noget fra sygehuset...

Betina

Jeg skal på sygehuset på mandag til sådan en glukose behandling og håber så at jeg høre noget nyt så jeg kan få lidt ro på migselv men tusind tak for dit svar..

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2008

pipsen

Hej igen
Jeg endte med et kejsersnit en måned før tid. Men det var ikke pga. sukkersygen. Jeg havde også svangerskabforgiftning, ekstremt meget vand i kroppen (de var nervøse for blodpropper derfra) og bebs valgte at ligge med hovedet opad.. Kan godt se, det ikke er så rart med en baby, som bliver for stor. Men jeg følte mig virkelig tryg ved nogle dygtige læger og sygeplejersker. Min søn vejede 4200 gram en måned før tid, så ja han var rigtig stor. Men min sukkersyge blev også først opdaget ret sent, så nåede egentlig ikke at være på diæt så længe. Kan godt forstå du er nervøs, men du kan jo allerede nu begynde at skære ned på sukker i din kost og så spise 5-6 små måltider om dagen, så dit blodsukker holdes konstant. Det kan aldrig skade at være lidt til den sunde side ;) Og så stol på vi har dygtige læger, som nok skal hjælpe dig og dit barn, hvis du skulle have sukkersyge.

Pøj pøj med det hele

Anmeld

10. september 2008

smokie

pipsen skriver:

Hej igen
Jeg endte med et kejsersnit en måned før tid. Men det var ikke pga. sukkersygen. Jeg havde også svangerskabforgiftning, ekstremt meget vand i kroppen (de var nervøse for blodpropper derfra) og bebs valgte at ligge med hovedet opad.. Kan godt se, det ikke er så rart med en baby, som bliver for stor. Men jeg følte mig virkelig tryg ved nogle dygtige læger og sygeplejersker. Min søn vejede 4200 gram en måned før tid, så ja han var rigtig stor. Men min sukkersyge blev også først opdaget ret sent, så nåede egentlig ikke at være på diæt så længe. Kan godt forstå du er nervøs, men du kan jo allerede nu begynde at skære ned på sukker i din kost og så spise 5-6 små måltider om dagen, så dit blodsukker holdes konstant. Det kan aldrig skade at være lidt til den sunde side ;) Og så stol på vi har dygtige læger, som nok skal hjælpe dig og dit barn, hvis du skulle have sukkersyge.

Pøj pøj med det hele

hej pipsen hvornår blev det opdaget hos dig og jeg har også læst at sukkersyge kan medføre til svangerskabs forgiftning er det også rigtig og var det lægerne der holdt øje med dig og sagde at nu måtte de tage din søn ud en måned før tid

knus

Anmeld

10. september 2008

Anja

Jeg har graviditetssukkersyge netop nu.

Fik konstateret det i uge 28 efter glykosebelastningen og har været på diæt siden - er nu i uge 36.

Jeg går til scanning ca 4. uge, hvor de holder øje med babys vækst. Jeg har fået at vide, at der er en øget risiko for at baby bliver "tyk" og derfor vil man sikkert sætte fødslen i gang til termin eller der omkring. De gange jeg er blevet scannet har baby dog været under gennemsnittet, så det er altså ikke altid ensbetydende med at baby bliver kæmpe ....

Dernæst har jeg fået at vide, at der IKKE er nogen øget risiko for at baby får sukkersyge. De tester babys blodsukker ved fødslen og holder ekstra øje med det i starten, men man skal altså ikke være nervøs for at barnet har sukkersyge. Der er 5 % risiko for at man selv fortsætter med at have sukkersyge efter fødslen, og det er jo ikke nogen stor risiko, men den er der.

Jeg synes bestemt ikke du skal være nervøs. Jeg var ked af det, da jeg fik det konstateret og synes da også at det er super besværligt og jeg får mega dårlig samvittighed de gange jeg alligevel ender med at spise noget is eller andet der er fy fy, men det går jo nok :)

I hverdagen er min kost selvfølgeligt ændret og jeg skal måle mit blodsukker 6 gange om dagen 2 dage om ugen, men det vænner man sig til ....

Anja

Anmeld

10. september 2008

smokie

Anja skriver:

Fik konstateret det i uge 28 efter glykosebelastningen og har været på diæt siden - er nu i uge 36.

Jeg går til scanning ca 4. uge, hvor de holder øje med babys vækst. Jeg har fået at vide, at der er en øget risiko for at baby bliver "tyk" og derfor vil man sikkert sætte fødslen i gang til termin eller der omkring. De gange jeg er blevet scannet har baby dog været under gennemsnittet, så det er altså ikke altid ensbetydende med at baby bliver kæmpe ....

Dernæst har jeg fået at vide, at der IKKE er nogen øget risiko for at baby får sukkersyge. De tester babys blodsukker ved fødslen og holder ekstra øje med det i starten, men man skal altså ikke være nervøs for at barnet har sukkersyge. Der er 5 % risiko for at man selv fortsætter med at have sukkersyge efter fødslen, og det er jo ikke nogen stor risiko, men den er der.

Jeg synes bestemt ikke du skal være nervøs. Jeg var ked af det, da jeg fik det konstateret og synes da også at det er super besværligt og jeg får mega dårlig samvittighed de gange jeg alligevel ender med at spise noget is eller andet der er fy fy, men det går jo nok :)

I hverdagen er min kost selvfølgeligt ændret og jeg skal måle mit blodsukker 6 gange om dagen 2 dage om ugen, men det vænner man sig til ....

Anja

Hej Anja....

Tusind tak for dit svar rart med nogen som er i det nu og kan fortælle hvad der skal ske og gøres fremover jeg syntes det er svært ikke at være bange for resultatet og det er først på mandag der er længe til..

Det lyder jo fint med dig at baby ikke er så stor men da jeg var inde og blive scannet for ca 3-4 uger siden var baby 15% større end normalen og det syntes jeg ikke lyder så positivt jeg har 11 uger tilbage endnu så den kan jo nå at vokse meget endnu....

Hvordan måler du dit blodsukker? Bliver du kaldt ind til scanning hver 4 uge som du skriver og er det så indvendig eller udvendig scanning?

Ja undskyld at jeg spør så meget men er frygtelig nervøs og har som sagt aldrig prøvet det før har også læst i en bog jeg har at baby har øget risiko for at dø hvis man går til termin ved du noget om det..
Angående kosten kan jeg ikke spise mere sundt end jeg gør for rør ikke slik og søde sager spiser masser af frugt og sund kost da jeg lider meget af halsbrand lige meget hvad jeg spiser...
knus

Anmeld

10. september 2008

Anja

smokie skriver:

Anja skriver:

Anja

Hej Anja....

Tusind tak for dit svar rart med nogen som er i det nu og kan fortælle hvad der skal ske og gøres fremover jeg syntes det er svært ikke at være bange for resultatet og det er først på mandag der er længe til..

Det lyder jo fint med dig at baby ikke er så stor men da jeg var inde og blive scannet for ca 3-4 uger siden var baby 15% større end normalen og det syntes jeg ikke lyder så positivt jeg har 11 uger tilbage endnu så den kan jo nå at vokse meget endnu....

Hvordan måler du dit blodsukker? Bliver du kaldt ind til scanning hver 4 uge som du skriver og er det så indvendig eller udvendig scanning?

Ja undskyld at jeg spør så meget men er frygtelig nervøs og har som sagt aldrig prøvet det før har også læst i en bog jeg har at baby har øget risiko for at dø hvis man går til termin ved du noget om det..
Angående kosten kan jeg ikke spise mere sundt end jeg gør for rør ikke slik og søde sager spiser masser af frugt og sund kost da jeg lider meget af halsbrand lige meget hvad jeg spiser...
knus

Jeg har overhovedet ikke hørt noget om øget risiko for at barnet skulle dø ....

Jeg måler mit blodsukker med et apperat jeg fik udleveret første gang jeg var til scanning og samtale hos overlægen. Det er mit for evigt. Alt hvad jeg skal bruge får jeg udleveret på sygehuset, hvilket er dejligt for de strimler man bruger til apperatet er vildt dyre. Der er en dims, hvor i du sætter en speciel nål og så skal du stikke dig selv - det er bare sådan at du skal trykke på en knap og så springer nålen ud og stikker - det gør ikke ondt mere end hvis du prikker dig på en synål. Så skal du lige presse en enkelt dråbe blod ud som du så skal samle op med strimlen som man har sat i måledimsen. Så venter den i 5 sek og der kommer et måleresultat. Dette skal jeg så gøre lige inden et hovedmåltid og 1½ time senere - 2 dage om ugen. Inden et måltid må værdien max være 6 mmol og 1½ efter max 8 mmol. Jeg har endnu aldrig haft en måling, der lå over ...

Hver gang jeg har været der bliver jeg bedt om at få en ny tid hos sekretæren om x antal uger. Jeg skal til scanning igen på fredag - da er det 4 uger siden sidst. Det er en scanning+ samtale med overlæge + samtale med sygeplejerske, der har forstand på sukkersyge og ser på de målinger jeg har lavet siden sidst.

Kan godt forstå du er nervøs, men det skal nok gå :)

Anmeld

10. september 2008

Anja

smokie skriver:

Anja skriver:

Anja

Hej Anja....

knus

Vil forresten lige sige, at man altså ikke bare kan stole blindt på de scanninger ....

De gange jeg er blevet scannet har de sagt, at det jo bare er ca og det kan svinge flere hundrede gram ...

OG jeg har en veninde der blev scannet en uge inden hun fødte - og der sagde scanningen at hende barn vejede 3600 g - en uge efter fødte hun et barn på 4800 g !!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.