Jeg har graviditetssukkersyge netop nu.
Fik konstateret det i uge 28 efter glykosebelastningen og har været på diæt siden - er nu i uge 36.
Jeg går til scanning ca 4. uge, hvor de holder øje med babys vækst. Jeg har fået at vide, at der er en øget risiko for at baby bliver "tyk" og derfor vil man sikkert sætte fødslen i gang til termin eller der omkring. De gange jeg er blevet scannet har baby dog været under gennemsnittet, så det er altså ikke altid ensbetydende med at baby bliver kæmpe ....
Dernæst har jeg fået at vide, at der IKKE er nogen øget risiko for at baby får sukkersyge. De tester babys blodsukker ved fødslen og holder ekstra øje med det i starten, men man skal altså ikke være nervøs for at barnet har sukkersyge. Der er 5 % risiko for at man selv fortsætter med at have sukkersyge efter fødslen, og det er jo ikke nogen stor risiko, men den er der.
Jeg synes bestemt ikke du skal være nervøs. Jeg var ked af det, da jeg fik det konstateret og synes da også at det er super besværligt og jeg får mega dårlig samvittighed de gange jeg alligevel ender med at spise noget is eller andet der er fy fy, men det går jo nok :)
I hverdagen er min kost selvfølgeligt ændret og jeg skal måle mit blodsukker 6 gange om dagen 2 dage om ugen, men det vænner man sig til ....
Anja
Anmeld