Er lactulose løsningen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.487 visninger
16 svar
0 synes godt om
2. januar 2011

Maja_4000

Min datter er 18 dage idag, og min kæreste har været oppe med hende hele natten (han tager nætterne mens han har barsel )
Men hun har næsten ikke sovet i nat .. Hun presser og presser .. Og engang imellem prutter hun så .. Så vi tænker om hun måske har hård mave ? Synes hendes afføring ser ud som den har gjort hele tiden ..
Hun får mme og har gjort det fra starten ..

Så piger , hjælp mig ! :b Synes det er så synd vis hun har ondt !  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2011

LR85

jeg synes i skal se dagene an, og evt give hende lidt ekstra væske i en flaske mellem måltiderne.

Laktulose er en god opfindelse, men det er trods alt medicin som man først bør bruge som sidste løsning.

Håber lidt ekstra væske vil hjælpe

Anmeld

2. januar 2011

Maja_4000

louiseandersen85 skriver:

jeg synes i skal se dagene an, og evt give hende lidt ekstra væske i en flaske mellem måltiderne.

Laktulose er en god opfindelse, men det er trods alt medicin som man først bør bruge som sidste løsning.

Håber lidt ekstra væske vil hjælpe

Jamen .. Skal vi bare give hende vand så ? 

Anmeld

2. januar 2011

hc=k

Maja_4000 skriver:

Min datter er 18 dage idag, og min kæreste har været oppe med hende hele natten (han tager nætterne mens han har barsel )
Men hun har næsten ikke sovet i nat .. Hun presser og presser .. Og engang imellem prutter hun så .. Så vi tænker om hun måske har hård mave ? Synes hendes afføring ser ud som den har gjort hele tiden ..

Jeg synes du skal lade være med at give hende noget som helst. Det er meget normalt at børn kommer igennem sådan nogle faser.

Ring til sundhedsplejesken i morgen og fortæl hende det..

Lactulose er fint hvis børn har meget forstoppelse, men det har hun jo ikke.

Anmeld

2. januar 2011

Maja88

lactulose ville i min verden aldrig være løsningen, da det er vane dannende.

hvis man endelig vil ty til medicin så er movicol 1000000 gange bedre i mine øjne.

men jeg ville prøve at give lillepigen noget afkogt vand med rørsukker i

Anmeld

2. januar 2011

oo

når hun er flaskebarn er det næsten uundgåeligt at hun ikke får forstoppelse. men du nævner ikke om hun rent faktisk kommer af med afføring hver dag? om afføringen er hård eller måske vandet? hvis det er hårdt er det jo...hårdt og det skal det ikke være. hvis det er vandet kan det være, at hun kun kommer af med det der kan glide rundt om en hård prop af afføring der sidder fast i tarmene.

I kan hjælpe hende ved at lave cykelben, ved at massere hendes mave rundt om navlen og i cirkler ud på ryggen med de tre mellemste fingre i urets retning, og I kan forsigtigt massere hendes numsehul UDENPÅ med en lillefinger med glidecreme/vaseline/babyolie på.

Vi bruger selv lactulose og har gjort det siden Sol var fire dage gammel. Som de andre skriver er det vanedannende, så man skal starte i det små. Vi røg dog helt op på 5 ml i døgnet efter ansvisning fra både læge og SP, men så begyndte det også at køre med normal afføring hver dag. Da det havde kørt et par uger begyndte jeg langsomt nedtrapningen - det er vigtigt at trappe langsomt ned med lactulose netop fordi deres system vænner sig til det og de ellers får forstoppelse om igen. Nu er Sol lidt over 2 måneder og hun får knap 2 ml i døgnet - vi trapper stadig langsomt ned

du må ikke give hende vand fra hanen, husk det! alt skal være kogt og afkølet!!

Anmeld

2. januar 2011

JustAnotherName

lactulose ville i min verden aldrig være løsningen, da det er vane dannende.

hvis man endelig vil ty til medicin så er movicol 1000000 gange bedre i mine øjne.

men jeg ville prøve at give lillepigen noget afkogt vand med rørsukker i

Enig! ....Bare ikke i det med sukker. Mener ikke det giver mening, at give dem sukker (ved godt at det kan virke smertelindrende, men her er det jo et spørgsmål om at give ekstra væske, for at sørge for, at afføring er lind ....det hjælper sukkeret ikke til)

Kun ren kogt vand, som hverken er varmt el. koldt, lidt køligere end lunken.

Anmeld

3. januar 2011

JustAnotherName

Vi var også møllen igennem med vores ældste datter, da hun som spæd fik hård mave. Det startede pga. MME ....og det fortsatte derfra....

Idag er hun 3 år, og vi er først nu stoppet helt med at give aff-midler.

Det startede med Lactulose, og blev sidenhen Movicol.
Og ja, movicol er HELT KLART at foretrække af de to muligheder. Men sværrere at give et spædbarn. Men movicol er ikke, som Lactulose er, "vanedannende" (gør tarmen "doven", så den behøver den ekstra hjælp). Og det er nemmere at styre - syntes jeg.

Men som udgangspunkt, så er det allerbedst hvis man kan løse det hurtigt UDEN midler. Men det er klart, at hvis de bliver forstoppede og har ondt, så SKAL de jo bare have noget hjælp.

Det er ikke sjovt, sådan noget. Og jeg håber at I slipper for det.
Heldigvis har vores andet barn aldrig sådan bøvlet med maven, som den ældste har gjort.

Anmeld

3. januar 2011

Mullebergen

Lactulose er ikke medicin som sådan, men et middel der trækker vand ind i tarmen men det er rigtigt at det KAN være vanedannende hvis det bruges for meget.

Begge mine børn har fået det af og til når de har haft meget hård mave og ingen af dem er blevet afhængige så ja, herhjemme har det helt sikkert været løsningen 

Anmeld

3. januar 2011

Lou87

Maja_4000 skriver:

ØV hvor er det træls for hendes lille mavse!

Min pige var en masse vrøvl igennem med maven i sine første 3 måneder!! .. Det vi prøvede var:

Først alm Nan MME.. og med en smule lactulose (følg SP anbefaling!! da det der står på flasken er alt for voldsomt) Det virkede nogen gange men ikke nok - hun fik nærmest bare mere luft i maven, hvilket også er en af bivirkningerne. Vi fik så rådet til og få noget mod luft i maven (kan ikk huske navnet), men blev HELDIGVIS frarådet det af en veninde der havde prøvet det.. for det skulle så ku give forstoppelse - og det ville jo bare være en ond cirkel så!!
Så vi stoppede helt med lactulose og fik at vide af SP at vi kunne give lidt grøn allormin i stedet.. bare en enkelt flaske morgen eller aften.

Det prøvede vi noget tid, men virkede stadig ikke.. Vi satte også grøn allormin op til og være hver anden flaske.
(Vores problem var at hun ikke havde afføring hver dag som de skal på MME og man kunne se hun var forpint og havde helt spændt mave.) Så fik vi anbefalet at prøve zoneterapi.
OG DET HJALP  Efter første og anden gang sked hun efter behandlingen og sked hver anden dag, efter tredje behandlingen sked hun hver dag lige siden.
Vi synes så stadig siden der maven voldte lidt problemer af og til, så vi nævnte det for SP og hun foreslog vi skrive Nan ud med Nan H.A. som er mere allergi venligt.. Det hjalp også godt og vi har prøvet en del frem og tilbage. Vi endte ud med at hun nu får:

5 flasker.. og morgen og nat flasken er grøn allormin og de tre andre er nan h.a. og intet andet. Det fungerer fint

Men kender mange hvor de ellers normalt har ok afføring men de så af og til li skal ha en enkelt flaske grøn allormin for li og sætte gang i det (den er lidt mere spaltet). Så du ku jo prøve li at give en enkelt flaske af det og se om det hjælper lidt på vej

Håber i finder en go løsning og kort sagt, NEJ lactoluse er bestemt ikke løsningen, det giver bare luft i maven hvis man får givet for meget!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.