Hvordan udtaler du navnet Xander?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. december 2010

oo

altså... det udtales jo ekssander, fordi du bruger et X som har "eks" lyden istedet for S som bare har sssss lyden. så jeg ville udtale det ekssander.

det er jo nitten ved at man skal stave navne på så smarte måder idag, der er en manglende forståelse for bogstavernes lyd og så bruger folk bogstaver til lyde, som de rent faktisk ikke er lig med. Fx X for S.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. december 2010

oo

du kan godt bruge X i Alexander, for du bruger du netop EKS lyden i ALEKSANDER/ALEXANDER. Du siger jo ikke Alesander

Anmeld

31. december 2010

Mumto3

jeg kom til at stemme forkert....

Jeg vil udtale det ENTEN som :sander ELLER som x-ander

Anmeld

31. december 2010

Margorie

DK skriver:

Jeg siger "sander" men tænker altid inde i hovedet "x-ander". Det er så træls for de børn der får et navn hvor de forevigt skal forklare folk hvordan det staves synes jeg...

Nu er jeg selv en af dem med et ret specielt navn og jeg har altid elsket det- både at skulle rette på lærere i skolen mht stavemåden Og at det altid bliver et godt samtale emne når jeg præsentere mig ellers

Anmeld

31. december 2010

otlitrom

flooooot. Jeg kom til at trykke eks sander. Og det er så ikke det jeg mener! Jeg mener den øverste. Sander-måden. Det andet har jeg aldrig hørt om.. I mine ører lyder det lidt tosset.

At jeg ikke bryder mig om stave måen med z eller x, det er noget andet. Men det var jo heller ikke det du spurgte om

Godt nytår!

Anmeld

31. december 2010

merethe

Profilbillede for merethe
DK skriver:

Jeg siger "sander" men tænker altid inde i hovedet "x-ander". Det er så træls for de børn der får et navn hvor de forevigt skal forklare folk hvordan det staves synes jeg...

Jeg vil give dig ret. Det kan hurtigt gå hen og blive temmelig træls for de børn der har navne der staves på en særlig måde.

Anmeld

31. december 2010

LotteGabriella

Jeg har stemt at sander/xander mv. er enslydende

Anmeld

31. december 2010

Tiemje

altså... det udtales jo ekssander, fordi du bruger et X som har "eks" lyden istedet for S som bare har sssss lyden. så jeg ville udtale det ekssander.

det er jo nitten ved at man skal stave navne på så smarte måder idag, der er en manglende forståelse for bogstavernes lyd og så bruger folk bogstaver til lyde, som de rent faktisk ikke er lig med. Fx X for S.

X udtales kun "eks", når det står "inde" i ordet. Ord, der starter med X, udtales som "s".

Anmeld

1. januar 2011

signe.

jeg har stemt sander.. vi har en kammerat der hedder alexander, men bliver bare kaldt  xander...

Anmeld

1. januar 2011

Molly8

Prøv at slå op i fremmedordbogen under x. Alle de ord, der starter med x, har i "lydboksen" s-lyden...

Kh Molly

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.