Hej - jeg har orlov fra mit job som pædagog og passer for en periode selv 2 børn ud over min egen datter, så man kan måske godt lidt kalde mig en form for dagpleje ;) Børnene her er 10 måneder, 12 måneder og min egen er 14 måneder. Jeg har kørt 4 børn ind her hos mig i den periode, jeg har arbejdet hjemme og har alle gange startet med at tage udgangspunkt i, hvordan forældrene gør hjemme....netop fordi jeg også er af den holdning, at indkøringen skal være så blid som mulig. Når jeg tager fat i dit første problem, nemlig tidspunktet for spisning og sovning, så forstår jeg godt, du stiller dig lidt på bagben, for det er jo sådan, det virker for dig hjemme og du ved, at din datter trives med det og den rytme nu. Men jeg ved også her fra den anden side, at børnene meget hurtigt lærer en ny rytme og jeg har kun skulle bruge "forældrerytmen" 1 uges tid med de børn, jeg har kørt ind her og så er alt fint på plads.
Jeg synes, du skal samarbejde ang. tidspunkterne for spise/soverytme, for jeg kan bestemt mærke efter en weekend om rytmen er fortsat eller er ændret. Børnene har svært ved at falde tilrette igen og får ikke meget glæde af hinanden gennem dagen. Det er dejligst for børnene, hvis de i dagplejen har samme rytme, for så leger og spiser de også på samme tid sammen og får glæde af hinanden i stedet for, at de leger og spiser på skift....så går det sociale og hyggestunderne ligesom i vasken. Husk også, at børnene ikke kan klokken eller har tidsfornemmelse som os voksne - de reagerer på rytmer og rutiner, så hvis bare dét fungerer hver dag på samme måde, er det ligegyldigt for børnene, hvad klokken viser, når tingene sker. De ved, at når de har spist og fået en ren ble, så skal de sove...ikke at kl. 11.15 spiser vi og kl. 12 sover vi....det er os voksne, der bruger den form systematisering.
Ang. dit andet problem med rugbrødet....
Hende jeg passer på 10 måneder spiser således over dagen her(hun afleveres kl. 9 hos mig og har hjemmefra fået 1 flaske mme...hun vil ikke spise morgenmad hjemme):
Kl. 9.30: havregrød med frugt
kl. 11.15: rugbrød - alt efter hvor meget hun spiser prøver jeg at supplere med grøntsagsmos m.v
Kl. 12.00: puttes med lidt flaske
kl. ca.14.15: frugt og boller, ostestænger mv. eller tilbydes rugbrød, hvis hun ikke har spist så meget til frokost.
Og hun hentes så kl. 15.
Nogle dage vil hun ikke spise rugbrødet og så tilbydes hun noget andet - min egen datter på 14 måneder vil heller ikke altid spise rugbrødet og så tilbydes hun også noget andet. Som regl spiser de det ikke, fordi de ikke er sultne og så spiser de lidt mere senere på dagen, hvor jeg så prøver igen med lidt rugbrød....men det er ikke det vigtigste for mig at de får rugbrød - de vigtigste er, at de får sund og god næring og får mad, når de er sultne.
Hvad er grunden til din datter ikke må få grød (det er jo sundt...hvis altså ikke det er det der frugtgrød :-o?) Kan det tænkes, du er nervøs for, om hun så lærer at tygge osv., for så er det jo det, du skal tale med dagplejeren om- så kan hun jo tilbyde hende noget mere fast som f.eks. kogte grøntsager eller andet med lidt bid i. Det kunne også være måden hun serverer rugbrødet på (hende jeg passer vil f.eks. kun her hos mig spise det i store kvarte stykker, hun kan bide af og ikke i små hapsere, som hjemme), men jeg går ud fra hun prøver sig frem på alle mulige måder og hun er jo ikke ligeglad med om din datter spiser eller ej, eftersom hun sørger for, hun får andet. Når det så er sagt, så mener jeg bestemt, I som forældre kan stille jer kritisk overfor, hvad andre putter i jeres barn af mad, så hvis I mener rugbrød gavner jeres datter allerbedst, så kan I sagtens fortælle det og forvente at dagplejeren respekterer dette. Ligeledes har jeg det med slik, kager osv. Det er noget, man spørger forældrene om, om de må få inden man giver det.
Jeg håber virkelig, I får talt sammen med dagplejeren og får løst det, for følelsen af ikke at aflevere med tryghed, er bare så skrækkelig.
Held og lykke med det hele og jeg håber du kunne bruge noget af mit pladder :P;)
/Jeanette
Anmeld