Til dagplejemødre.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

929 visninger
13 svar
0 synes godt om
6. september 2008

Kvindemin

Kære dagplejemødre og andre interesserede :) Er lidt fortvivlet omkring det dp :s Min datter begyndte i dp for ca. en månede siden, men hun kan ikke få hende til at spise rugbrød mere. Og hun har derfor købt noget grød til Celina, hvilket ikke passe mig. For Celina Elllllskeeer rugbrød herhjemme. Jeg ved goodt hvad problemet er, det er at hun spiser for tidligt middagsmad. Herhjemme for hun det nemlig ca. 11.45. Og det passer ikke Celinas dp'mor. Hvad gør vi? Er det ikke barnets behov man går efter, i hvertfald til hun er kørt ind. Hun er lige blevet 10 mdr. gammel. Hjælp mig venligst. Mange knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2008

twinboys

Den dagplejemor skal bare få den grød væk lige med det samme og så tilbyde hende rugbrød...

Snak med hende om hviket rugbrød hun bruger og hvis i bruger noget andet så tag det med hjemmefra...

Hvad får hun på brødet det er måske det hun ikke bryder sig om...

Hun skal da have rugbrød... Og spiser hun kun ganske lidt ja så spiser hun måske mere af grønsagerne, de lune retter, pastaen eller hvad de ellers får...

De skal jo vænne sig til hinanden og jeg synes dagplejeren har opgivet bare ved at give grød...

Fortæl hende, hvad dit barn kan lide og ikke lide af pålæg...

Får hun selv lov til at vælge sin rugbrødsmad fra et fad eller bliver det bare klasket ned på hendes tallerken???

Hvad med at være med en dag, hvor de skal spise og se hvordan det foregår...

Majbritt(H)

Anmeld

6. september 2008

Kvindemin

I Celinas dp, for de ingen former for lune retter. Blot rugbrøg hver dag, og det er bare på hver sin tallerken :s Hun har prøvet med forskelligt rugbrød, og har forslået en masse pålæg. Hun siger hun har prøvet noget forskelligt. Vil heller ikke have hun skal have grød, og opgive rugbrøden. Men hun siger 'her spiser de kl. 11.15'. Og sover kl. senest 12. Det er måske også fint nok. Men er det virkelig måden at kører hende ind på, hun er jo sulten herhjemme når kl. er 11.45 og vil gerne sove bagefter :s ? Tusinde tak for hurtigt svar. (H)

Anmeld

6. september 2008

netdaddy

Jeg forstår godt din frustration, men som mand til en dagplejemor, så er jeg altså nødt til at kommentere det her.

Det er rigtigt at man skal tage udgangspunkt i barnets behov med hensyn til spise-, sove- og skifte-ble-tid og alt muligt andet, da det jo er barnet det drejer sig om.

Men men men.....
Mange (langt de fleste) dagplejere har 4 børn og nogle gange 5 børn der skal passes, mades, skiftes ble på, leges med, trøstes og meget andet.
Hvis man som dagplejemor skal tage hensyn til 4 (og nogle gange 5) børns individuelle behov hele tiden, så kan arbejdsdagen bare ikke hænge sammen. Hvis hvert barn spiser på hvert sit tidspunkt, skal sove på hvert sit tidspunkt og vise-versa, så kan en dagplejer ikke fungere.

Der er nødt til at være nogle ret faste rammer omkring spisetider, sovetider, legetider og alle de forskellige "tider" der kan være i en dagpleje.
En del af det der gør børn trygge (og nu trækker jeg på min pædagogiske viden) er faste rammer og gentagelser. At der er ting i deres hverdag der er det samme hver eneste dag, som fx. spise- og sovetider.

Det er ikke for at påstå at dagplejmoderen gør det rigtige ved at fjerne rugbrødet og give din datter grød, for det mener jeg ikke er rigtigt, men kun for at påpege, at det altså ikke er muligt for en dagplejemor (ikke altid i hvert fald) at tage hensyn til så individuelle behov som fx. spisetider.

Derudover er det naturligvis jer som forældre der bestemmer, at nu er det altså rugbrød der skal serveres - også selv om klokken kun er 11.15 - så må der være en periode hvor jeres datter ikke spiser ret meget til frokost - men det skal nok komme igen....har set det masser af gange med de børn som min hustru passer.

Den tid der går inden et barn er kørt ind i dagplejen kan i den grad også variere. Vi har set alt lige fra et par timer til et par måneder inden alt bare kørte på skinner. Men igen - vær stadig opmærksom på om tingene kommer til at køre, for vi har da også hørt om tilfælde hvor det aldrig kom til at fungere! Men den opgave er jeres som forældre!

Anmeld

6. september 2008

Kvindemin

Bestemt skal der være faste rammer, og daglige rutiner. Ikke sådan ment. Hun har 4 andre på 2, snart 3 år. Og så Celina på 10 mdr., så mener jeg godt der burde være tid til at kører hende godt ind. Og se først og fremmest gå efter hendes behov, og derefter finde ud af - er der noget vi kan arbejde med, så de spiser og sover på samme tid. Det mener jeg er fair over for alle. Lige for tiden har vi det rigtig skidt som forældre, at sende hende afsted. Og det er bestemt ikke rart. Men men, kan vi som forældre tillade os at sige 'Celina spiser først kl. 11.45, og bliver puttet derefter' - og der skal ikke serveres nogen former for grød. (på en pæn måde selvf'.) (H)

Anmeld

6. september 2008

charlottekri

min datter ved at blive kørt ind i dagpleje og jeg følger simpelthen dagplejerens rutine i weekenderne for at gøre indkørselsperioden mere skånsom for min datter, for hvis dagplejemoderen gør det ene i hverdagene og i gør noget andet i weekenderne så kan dp starte forfra hver mandag.... og det er trods alt kun en halv time det drejer sig om.. og det er dp der skal have hende mest hvad angår spisetider til middag. men i er selvfølgelig stadig hendes forældre og har jo noget at skulle have sagt, men prøv at samarbejde lidt med dp, og så er jeg sikker på at i finder en løsning der gavner alle. med hensyn til rugbrød synes jeg også at hun skal forsøge igen og igen men da stadig have det grød på lager som nødløsning for din datter skal jo have noget at spise..
håber at i får det til at fungere!!
(H)

Anmeld

6. september 2008

Kvindemin

Jeg har fået afvide af flere folk, sundhedspl. og lign. at man skal gøre som man har det bedst med i weekenderne, og som man altid har gjort. Man skal ikke ændre på tingene, fordi dp'en gør det. :) Men det er jo hvad man selv syntes. Vi gør hvad der passer os og Celina, hun må godt mærke der er weekend med mor og far :) Men dette tilfælde har heller intet med sovetider at gøre, blot blot blot MAD :)

Anmeld

6. september 2008

twinboys

charlottekri skriver:

min datter ved at blive kørt ind i dagpleje og jeg følger simpelthen dagplejerens rutine i weekenderne for at gøre indkørselsperioden mere skånsom for min datter, for hvis dagplejemoderen gør det ene i hverdagene og i gør noget andet i weekenderne så kan dp starte forfra hver mandag.... og det er trods alt kun en halv time det drejer sig om.. og det er dp der skal have hende mest hvad angår spisetider til middag. men i er selvfølgelig stadig hendes forældre og har jo noget at skulle have sagt, men prøv at samarbejde lidt med dp, og så er jeg sikker på at i finder en løsning der gavner alle. med hensyn til rugbrød synes jeg også at hun skal forsøge igen og igen men da stadig have det grød på lager som nødløsning for din datter skal jo have noget at spise..
håber at i får det til at fungere!!
(H)

Åhhh hvorfor er alle dagplejebørns forældre ikke lige som dig...

Du skrev lige alle mine ord...

Majbritt(H)

Anmeld

6. september 2008

BellaT

Hejsa.

Jeg er næsten lige startet som privat dagplejer og min mening er simpelthen, at I ikke kan forlange at Celina skal spise en halv time før de andre. Det bliver alt for besværligt når de skal på ture f.eks. Så skal udflugten afkortes med en halv time. Og ja, alle aktiviteter som jo gerne foregår om formiddagen.
Jeg tror da helt sikkert at med tiden vil hun vænne sig til den nye rytme:D. Og en rigtig god hjælp ville faktisk være at give hende de samme rutiner i weekenden. Ihvertfald i starten.

Og nej, dp skal da ikke opgive med det samme og give grød. Men på den anden side skal hun jo have noget at spise... Kan det være at hun ikke kan koncentrere sig om rugbrød (som jo skal tygges og gumles, pyha hårdt arbejde;)) pga de andre børn? Der sker måske lidt mere omkring bordet end der gør hjemme;). Det lader ihvertfald nogen gange til at være tilfældet her. Min egen dreng har for travlt med at charme sin legekammerat. Så det er ikke altid han gider at spise så meget.
Det jeg egentlig vil sige, er at dagen skal køre rarest muligt for ALLE børn.

Helle...

Anmeld

6. september 2008

tascia

træls situation, Men som de andre også skriver, så hjælp lidt til ved at gøre som dp'eren i weekenden. Min erfaring er at det først er når de er lidt ældre, at man kan strække et måltid i weekenden uden det skaber for meget uro og forvirring! det undre mig dog lidt at hun gerne vil have grød i stedet for rugbrød, burde hun ikke også afvise det hvis det var fordi hun ikke var sulten? Men jeg kan sagtens forstå du er utilfreds med at hun får grød, for selvfølgelig skal hun da ikke det i en alder af 10 mdr. Min søn er i VS, og der tilpasser de sig altså lidt mere børnenes rytme i starten, og så ændre de ligeså stillle på det hen af vejen, og personligt er jeg nok mest til den model, men der er der selvfølgelig også flere hænder end i en dp. tror du når længst ved at bøje dig lidt og gøre som hende og samtidig bede hende om at starte med at servere rugbrød og hvis damen ikke vil spise, ja så får hun grød! //Natascia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.