Jeg forstår godt din frustration, men som mand til en dagplejemor, så er jeg altså nødt til at kommentere det her.
Det er rigtigt at man skal tage udgangspunkt i barnets behov med hensyn til spise-, sove- og skifte-ble-tid og alt muligt andet, da det jo er barnet det drejer sig om.
Men men men.....
Mange (langt de fleste) dagplejere har 4 børn og nogle gange 5 børn der skal passes, mades, skiftes ble på, leges med, trøstes og meget andet.
Hvis man som dagplejemor skal tage hensyn til 4 (og nogle gange 5) børns individuelle behov hele tiden, så kan arbejdsdagen bare ikke hænge sammen. Hvis hvert barn spiser på hvert sit tidspunkt, skal sove på hvert sit tidspunkt og vise-versa, så kan en dagplejer ikke fungere.
Der er nødt til at være nogle ret faste rammer omkring spisetider, sovetider, legetider og alle de forskellige "tider" der kan være i en dagpleje.
En del af det der gør børn trygge (og nu trækker jeg på min pædagogiske viden) er faste rammer og gentagelser. At der er ting i deres hverdag der er det samme hver eneste dag, som fx. spise- og sovetider.
Det er ikke for at påstå at dagplejmoderen gør det rigtige ved at fjerne rugbrødet og give din datter grød, for det mener jeg ikke er rigtigt, men kun for at påpege, at det altså ikke er muligt for en dagplejemor (ikke altid i hvert fald) at tage hensyn til så individuelle behov som fx. spisetider.
Derudover er det naturligvis jer som forældre der bestemmer, at nu er det altså rugbrød der skal serveres - også selv om klokken kun er 11.15 - så må der være en periode hvor jeres datter ikke spiser ret meget til frokost - men det skal nok komme igen....har set det masser af gange med de børn som min hustru passer.
Den tid der går inden et barn er kørt ind i dagplejen kan i den grad også variere. Vi har set alt lige fra et par timer til et par måneder inden alt bare kørte på skinner. Men igen - vær stadig opmærksom på om tingene kommer til at køre, for vi har da også hørt om tilfælde hvor det aldrig kom til at fungere! Men den opgave er jeres som forældre!
Anmeld