Jeg syntes ikke at det er smart med lukkedage, men omvendt så har jeg været på arbejde i institutioner i flere af de dage, som de efterhånden lukker, og det er ikke mange børn som kommer. Det er ALTID sådan at der måske er 8-12 børn tilmeldt, som man så sætter personale på efter, og så dukker der måske kun 2 børn op. Det er sindsygt dyrt at holde åben de dage. Og når der nu skal spares et sted, så er det nok der det gør mindst ondt. Desuden tror jeg ikke at man altid skal være så bange for at benytte nødpasning. Min erfaring er at langt de fleste børn over 4 år ca, ikke vil have et problem med det. Hos os er det også sådan, at der om muligt følger en personale med fra de børnehaver, som børnene kommer fra. På den måde er der noget trygt for dem.
Vi betaler også kun for pasningen i 11 måneder her i kommunen, juli er betalingsfri.
Det mest problematiske syntes jeg er når børnehaverne holder lukket to uger hver sommer. I det lille samfund jeg arbejdede i sidste sommer arbejdede rigtig mange på den samme virksomhed, og de kan jo ikke allesammen få fri de samme to uger.
Men jeg tror også at vi skal være bedre til at hjælpe hinanden familierne imellem. Så kan en familie holde fri den ene uge, og passe den anden families børn og omvendt næste uge. På den måde bliver regnestykket måske lidt lettere at få til at gå op på lukkedagene.
Marianne
www.stjerneleg.dk
Anmeld