Gammel lugt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.188 visninger
23 svar
0 synes godt om
20. december 2010

AnneBJ

Nu har jeg altså brug for et husmoderråd... Vi har købt noget tøj brugt her igår, og jeg er 100% overbevidst om, at tøjet er vasket dengang det blev lagt væk - max et par år siden.

Men det lugter gammelt. Sådan lugtede der også i sælgernes hus, selvom det var helt tydeligt at der var rent og pænt! Jeg er stødt på sådan en lugt før, men vi lugter jo alle forskelligt, og det har ikke været noget problem.

Efter vi kom hjem med tøjet, kunne vi lugte det mere og mere i hele lejligheden. Jeg besluttede derfor at vaske det - bare lige på sådan et hurtigtprogram, med en ekstra centrifugering; det er jo ikke beskidt.
Det er vasket med alm. vaskemiddel og skyllemiddel, men det lugter stadig. Har I et godt råd? Jeg er ikke som sådan parfumeforskrækket (så havde jeg jo ikke brugt skyllemiddel) men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, når ikke engang vaskemiddel der dufter + skyllemiddel hjælper...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2010

Maria-s

AnneBJ skriver:

Nu har jeg altså brug for et husmoderråd... Vi har købt noget tøj brugt her igår, og jeg er 100% overbevidst om, at tøjet er vasket dengang det blev lagt væk - max et par år siden.

Men det lugter gammelt. Sådan lugtede der også i sælgernes hus, selvom det var helt tydeligt at der var rent og pænt! Jeg er stødt på sådan en lugt før, men vi lugter jo alle forskelligt, og det har ikke været noget problem.

Efter vi kom hjem med tøjet, kunne vi lugte det mere og mere i hele lejligheden. Jeg besluttede derfor at vaske det - bare lige på sådan et hurtigtprogram, med en ekstra centrifugering; det er jo ikke beskidt.
Det er vasket med alm. vaskemiddel og skyllemiddel, men det lugter stadig. Har I et godt råd? Jeg er ikke som sådan parfumeforskrækket (så havde jeg jo ikke brugt skyllemiddel) men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, når ikke engang vaskemiddel der dufter + skyllemiddel hjælper...

Fandt dette

http://www.rodalon.dk/00002/00010/

Tekstiler
Rodalon Indendørs er et effektivt middel til at fjerne dårlig lugt, forårsaget af bakterier,  fra tekstiler. Det kan være svedlugt fra bluser, skjorter, sokker, urin og opkast fra babytøj, fugtige håndklæder mm. 

Læg tøjet i blød i ca. 30 minutter i en opløsning 1:10 af Rodalon Indendørs og vær opmærksom på, at tøjet ikke flyder ovenpå. Tøjet skylles i rent vand, inden det vaskes på normal vis.

Rodalon bleger ikke farveægte tekstiler. Hvis du er i tvivl om stoffets farveægthed, kan du teste på et sted, som ikke ses.

Vær varsom med tekstiler lavet af silke og andre sarte stoffer. Prøv evt. først et skjult sted.

Rodalon bør ikke kommes i vaskemaskinen sammen med vasketøjet, da sæbe ophæver Rodalonens virkning.

Det er da værd at prøve Mener ikke det er så dyrt

Anmeld

20. december 2010

ChatH

AnneBJ skriver:

jep som maria skriver rodalon kan bruges. lugten kan også komme hvis der har været fugt i huset, I know vi har haft skimmelsvamp i vores gamle hus

Anmeld

20. december 2010

Cris

En 40 graders vask med eddike, bare alm. billigst hvide eddike

Anmeld

20. december 2010

komodo

Rodalon kan varmt anbefales, det er altså bare godt til alt lige fra tøj der lugter til rengøring og skimmel, jeg har bla. brugt det til når ungerne har rendt uden ble og haft små uheld på tæpper osv.

Anmeld

20. december 2010

slettet_7530

Jeg vil sige rodalon, lave ne blanding af rodalon og vand og læg tøjet i gerne natten over før det vaskes på normalvis igen

Anmeld

20. december 2010

AnneBJ

Det lyder som om jeg må have skaffet noget rodalon Den farveløse eddike skal jeg også have afprøvet, vil gerne undgå at bruge skyllemiddel til babytøj nemlig, men var lidt desperat pga lugten!

Tak for råddene, jeg glæder mig til at afprøve dem!

Anmeld

20. december 2010

Pena

AnneBJ skriver:

Jeg er med på rodalon tippet. Dog plejer jeg at bruge det i vaskemaskinen. Hæld noget rodalon i forvask rummet, og så sæbe i det almindelige rum, og så bare vask med forvask. (Så blandes sæbe og rodalon ikke)

Det vil jeg sige er nemmere end at lægge det i blød. Du kunne også kun vaske med rodalon og så lægge det i blød i maskinen, hvis den har det program.

Og ja lugten stammer fra fugt. Da jeg flyttede måtte jeg vaske alt mit tøj på denne måde, for man kan ikke fjerne det ellers.

Anmeld

20. december 2010

slettet_7530

AnneBJ skriver:

Det lyder som om jeg må have skaffet noget rodalon Den farveløse eddike skal jeg også have afprøvet, vil gerne undgå at bruge skyllemiddel til babytøj nemlig, men var lidt desperat pga lugten!

Tak for råddene, jeg glæder mig til at afprøve dem!

Vil lige sige at du kan få noget i Brugsen som er en efterligning af Rodalon der hedder minus lugt mener jeg, det virker som rodalon det ser ud som rodalon det lugter som rodalon og det indeholder det samme som rodalon det koster bare kun en treidedel af hvad rodalon koster

Anmeld

20. december 2010

AnneBJ

Pena skriver:

Jeg er med på rodalon tippet. Dog plejer jeg at bruge det i vaskemaskinen. Hæld noget rodalon i forvask rummet, og så sæbe i det almindelige rum, og så bare vask med forvask. (Så blandes sæbe og rodalon ikke)

Det vil jeg sige er nemmere end at lægge det i blød. Du kunne også kun vaske med rodalon og så lægge det i blød i maskinen, hvis den har det program.

Og ja lugten stammer fra fugt. Da jeg flyttede måtte jeg vaske alt mit tøj på denne måde, for man kan ikke fjerne det ellers.

Fedt! Det er nemlig temmelig meget tøj - og stofbleer! - og det fylder jo... har kun en alm. opvaskebalje... Så det skal helt sikkert afprøves!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.