I.E.K. skriver:
Er det alle herinde, der er af den opfattelse, at man efter bedste evne skal klemme hver en mulig dag ud af vores gunstige barselssystem? Syntes nogle har meget travlt med "vi har krav på ....". Mange går hjemme til børnene er over et år. Men for hvis skyld?
"Vores generation" er kommet i dp efter 2-3 mdr. Nogle kortere, og de fleste af os helt uden mén. Begge de dagplejemødre vi har haft, har fortalt, at det er rigtigt hårdt ved børnene, at begynde i institution når de er nærmer sig 1 år +. De er meget bevidste om sig selv og hvad der sker omkring dem, og derfor bliver "fravænnelsen" bare rigtig hård. Det er nemmere og lettere, når de er mellem 6 og 9 mdr.
En helt anden side er sagen, er den økonomiske. Den danske økonomi halter helt enormt. Skoler, børnehaver, syghuse, osv. er skåret ind til et absolut minimum. Der er brug for alle hænder for at få økonomien til at rulle igen, og så sidder folk og taler om "at kommunene vil snyde dem for den sidste måneds barsel" !!! Hvem snyder vi lige? Syntes det kan lyde lidt som om, at nogle bare helst vil være derhjemme, og lade os andre betale regningen.
Jeg taler ikke om, at man skal gå på kompromis med sit barns velbefindende - tværtimod. Det er hårdt, at skulle sende vores små hovder ud til fremmede, men de har det godt og større børn har brug for de udfordringer og oplevelser man får i fx dp.
Nå ... bare lidt brok. Har bare ikke hørt på andet end nedskæringer, besparelser og skolelukninger de sidste uger, og så bliver man lidt harm over "jeg har krav på ...holdningen".
Glædelig jul til alle.
Man går vel hjemme for sit barns skyld
Ja jeg er fuldstændig uenig med dig i, at børn har godt af at komme ud før. Jeg tror på at det er så vigtigt at et barn får mulighed for at opnå tætte relationer med med en kerneperson, at man på den måde bygger et solidt platform op. Det tror jeg så på bedst sker ved at barnet ikke kommer for tidligt afsted i pasningstilbud.
Hvilken generation er kommet i dp fra 2-3 mdr gammel? Jeg er bestemt ikke, jeg er faktisk vokset op med at mange børn, var hjemme ved deres mor til omkring børnehavestart eller senere. Mine børn er bestemt heller ikke kommet så tidligt afsted. De er startet op omkring 1 års alderen.
At det er "lettere" at aflevere et barn i den alder du omtaler, gør det vel ikke mere rigtigt
Det er lettere fordi det udviklingsmæssigt er, hvor det er der. Bare fordi man starter tidligt kan perioden, hvor det er svært, sagtens komme omkring 1 års alderen alligevel, fordi det følger barnets udvikling.
Begrundelsen du også nævner omkring at Danmark har brug for alle hænder, jamen der går da så mange ledige her hjemme, så mon ikke de hjertens gerne ville have et job, og så lade folk på barsel tilbyde deres børn en solid start på livet i stedet for.