krav på barsel ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2010

eElak

Marco2 skriver:

Jo, der er mange der er ansat under overenskomst, men tror at der i rigtig mange private virksomheder ikke er en overenskomst. Ved der heller ikke er en på min mands virksomhed. At de så giver fuld løn under det hele er så deres valg, men det er ikke noget de ansatte har krav på.

Alle har ret til tiden som minimum er 4 uger før, 14 uger efter og 32 uger fælles med manden. Og ja, hvis ikke man får løn får man "bare" barselsdagpenge. 

Selvom der ikke er nogen overenskomst på mit arbejde og jeg, til at starte med, stod til at skulle ha' dagpenge under det hele, har jeg fået forhandlet mig frem til 27 uger med løn + pension.

Men det var bare for at sige at det ikke var et krav fra arbejdstagerens side at arbejdsgiveren SKAL gi' en løn.

Kender en del der skal ha' dagpenge under hele forløbet.

Så dem der er sikret løn under barsel skal være glad for deres overenskomst 

Men det var en sidebemærkning/snak. 

God dag.

AG

takker for forklaringen... så blev jeg det klogere, og vil jo nødig sige noget som ikke passer.. 

jeg synes det var fantastisk at få 8 uger før fødsel (som kun blev til 4 uger) og 26 uger bagefter med løn, når man tænker på at jeg er kontorelev 

Så ja, man kan sige meget om det offentlige, men arbejdsforholdene er sq i orden i forhold til barsel og børns sygedage (2 stk)... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2010

Tropez

I.E.K. skriver:

Er det alle herinde, der er af den opfattelse, at man efter bedste evne skal klemme hver en mulig dag ud af vores gunstige barselssystem? Syntes nogle har meget travlt med "vi har krav på ....". Mange går hjemme til børnene er over et år. Men for hvis skyld?

"Vores generation" er kommet i dp efter 2-3 mdr. Nogle kortere, og de fleste af os helt uden mén. Begge de dagplejemødre vi har haft, har fortalt, at det er rigtigt hårdt ved børnene, at begynde i institution når de er nærmer sig 1 år +. De er meget bevidste om sig selv og hvad der sker omkring dem, og derfor bliver "fravænnelsen" bare rigtig hård. Det er nemmere og lettere, når de er mellem 6 og 9 mdr.

En helt anden side er sagen, er den økonomiske. Den danske økonomi halter helt enormt. Skoler, børnehaver, syghuse, osv. er skåret ind til et absolut minimum. Der er brug for alle hænder for at få økonomien til at rulle igen, og så sidder folk og taler om "at kommunene vil snyde dem for den sidste måneds barsel" !!! Hvem snyder vi lige? Syntes det kan lyde lidt som om, at nogle bare helst vil være derhjemme, og lade os andre betale regningen.

Jeg taler ikke om, at man skal gå på kompromis med sit barns velbefindende - tværtimod. Det er hårdt, at skulle sende vores små hovder ud til fremmede, men de har det godt og større børn har brug for de udfordringer og oplevelser man får i fx dp.

Nå ... bare lidt brok. Har bare ikke hørt på andet end nedskæringer, besparelser og skolelukninger de sidste uger, og så bliver man lidt harm over "jeg har krav på ...holdningen".

Glædelig jul til alle.  

Jeg kan da godt forstå at du måske går og bliver irriteret over at vi er mange der vælger at gøre krav på vores ret til lang barsel, og du synes ikke det er rimeligt at vi alle sammen skal betale for det, men ved du hvad, jeg vil sku hellere betale til mødre på barsel, end jeg vil betale til alle de dovne hunde på kontanthjælp,( ved at ikke alle er skyld i det misforstå mig ikke) men for fanden hvor kender jeg en masse der virkeligt nasser på det danske samfund, ta nu min venindes søster som eksempel, hun blev mor som 15 årig og har ALDRIG haft et arbejde siden da og kvinden blir altså 30 til næste år, hun er på kontant hjælp og søger tilskud og gaver i hoved og røv, hun har bla andet modtaget 2 julepakker med i år og skal ikke engang være hjemme i julen, eller have begge børn for den skyld, og til daglig har hun kun den ene alligevel, i sommers ville hun på ferie, og fik lige en uge i campingvogn med begge børn betalt selvfølgelig og 3000kr i lommepenge ork ja, og så ville hun tabe sig og søgte om at få 5000kr til en wii og ja hva fik hun 5000kr og jeg tror godt vi alle ved at det har en wii aldrig kostet, det er fandme svineri af den helt store skuffe, og kan derfor ikke se noget galt i at vi betaler til mødre på barsel det er sku da et mere ærligt formål end sådan en dum gås der virkeligt forstår at udnytte systemet, og når de sender hende ud for at få hende i aktivering har hun bare såååå ondt i ryggen, je det har vi andre fandme osse og vi knokler røven ud af bukserne, så synes måske bare man skulle prøve at tænke i lidt andre baner med hvor der måske skulle kunne spares i det danske samfund

Glædelig Jul

Anmeld

18. december 2010

Janni.

Jeg skal ikke på barsel før i sidste øjeblik hvis jeg kan holde til at arbejde. Og selvfølgelig at det er forsvarligt overfor vores kommende barn. Jeg nyder at arbejde, selvom det er hårdt til tider 

Går da bananas af at gå hjemme i for lang tid, så nej til barsel før i sidste øjeblik medmindre min krop siger fra før tid 

Anmeld

18. december 2010

wamse

I.E.K. skriver:

Er det alle herinde, der er af den opfattelse, at man efter bedste evne skal klemme hver en mulig dag ud af vores gunstige barselssystem? Syntes nogle har meget travlt med "vi har krav på ....". Mange går hjemme til børnene er over et år. Men for hvis skyld?

"Vores generation" er kommet i dp efter 2-3 mdr. Nogle kortere, og de fleste af os helt uden mén. Begge de dagplejemødre vi har haft, har fortalt, at det er rigtigt hårdt ved børnene, at begynde i institution når de er nærmer sig 1 år +. De er meget bevidste om sig selv og hvad der sker omkring dem, og derfor bliver "fravænnelsen" bare rigtig hård. Det er nemmere og lettere, når de er mellem 6 og 9 mdr.

En helt anden side er sagen, er den økonomiske. Den danske økonomi halter helt enormt. Skoler, børnehaver, syghuse, osv. er skåret ind til et absolut minimum. Der er brug for alle hænder for at få økonomien til at rulle igen, og så sidder folk og taler om "at kommunene vil snyde dem for den sidste måneds barsel" !!! Hvem snyder vi lige? Syntes det kan lyde lidt som om, at nogle bare helst vil være derhjemme, og lade os andre betale regningen.

Jeg taler ikke om, at man skal gå på kompromis med sit barns velbefindende - tværtimod. Det er hårdt, at skulle sende vores små hovder ud til fremmede, men de har det godt og større børn har brug for de udfordringer og oplevelser man får i fx dp.

Nå ... bare lidt brok. Har bare ikke hørt på andet end nedskæringer, besparelser og skolelukninger de sidste uger, og så bliver man lidt harm over "jeg har krav på ...holdningen".

Glædelig jul til alle.  

Man går vel hjemme for sit barns skyld Ja jeg er fuldstændig uenig med dig i, at børn har godt af at komme ud før. Jeg tror på at det er vigtigt at et barn får mulighed for at opnå tætte relationer med med en kerneperson, at man på den måde bygger et solidt platform op. Det tror jeg så på bedst sker ved at barnet ikke kommer for tidligt afsted i pasningstilbud.

Hvilken generation er kommet i dp fra 2-3 mdr gammel? Jeg er bestemt ikke, jeg er faktisk vokset op med at mange børn, var hjemme ved deres mor til omkring børnehavestart eller senere. Mine børn er bestemt heller ikke kommet så tidligt afsted. De er startet op omkring 1 års alderen.

At det er "lettere" at aflevere et barn i den alder du omtaler, gør det vel  ikke mere rigtigt Det er lettere fordi det udviklingsmæssigt er, hvor det er der. Bare fordi man starter tidligt kan perioden, hvor det er svært, sagtens komme omkring 1 års alderen alligevel, fordi det følger barnets udvikling.

Begrundelsen du også nævner omkring at Danmark har brug for alle hænder, jamen der går da så mange ledige her hjemme, så mon ikke de hjertens gerne ville have et job, og så lade folk på barsel tilbyde deres børn en solid start på livet i stedet for.

Anmeld

18. december 2010

Stumpen

Sådan et indlæg her minder mig om min svigerfar -han mener at det kvinder er på barsel skal de være tilsvarede i den ende inden de går på pension, så de kan yde ligeså meget til samfundet som mændende gør....

Jeg har taget alt den barsel jeg kunne få simpelthen fordi jeg ville have det.. De er begge kommet ud lige inden de blev et år og jeg har ikke haft problemer med det overhovedet.. De dage jeg er gået fra en grædende Mathilde kan tælles på en hånd og hun er 4½ nu og jeg tror endnu ikke jeg er gået fra en grædende Victoria endnu og hun har været i dp i 7 mdr...

Anmeld

18. december 2010

Mum33

Stumpen skriver:

Sådan et indlæg her minder mig om min svigerfar -han mener at det kvinder er på barsel skal de være tilsvarede i den ende inden de går på pension, så de kan yde ligeså meget til samfundet som mændende gør....

Jeg har taget alt den barsel jeg kunne få simpelthen fordi jeg ville have det.. De er begge kommet ud lige inden de blev et år og jeg har ikke haft problemer med det overhovedet.. De dage jeg er gået fra en grædende Mathilde kan tælles på en hånd og hun er 4½ nu og jeg tror endnu ikke jeg er gået fra en grædende Victoria endnu og hun har været i dp i 7 mdr...

Føler mig også som en gammel mand :-) Tror i bund og grund min frustration og irritation er rettet mod folk der ikke gider arbejde og deltage i "vores fælles projekt samfund". Nok ikke så meget barsel når det kommer til stykket.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.