krav på barsel ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.143 visninger
15 svar
0 synes godt om
17. december 2010

Mum33

Er det alle herinde, der er af den opfattelse, at man efter bedste evne skal klemme hver en mulig dag ud af vores gunstige barselssystem? Syntes nogle har meget travlt med "vi har krav på ....". Mange går hjemme til børnene er over et år. Men for hvis skyld?

"Vores generation" er kommet i dp efter 2-3 mdr. Nogle kortere, og de fleste af os helt uden mén. Begge de dagplejemødre vi har haft, har fortalt, at det er rigtigt hårdt ved børnene, at begynde i institution når de er nærmer sig 1 år +. De er meget bevidste om sig selv og hvad der sker omkring dem, og derfor bliver "fravænnelsen" bare rigtig hård. Det er nemmere og lettere, når de er mellem 6 og 9 mdr.

En helt anden side er sagen, er den økonomiske. Den danske økonomi halter helt enormt. Skoler, børnehaver, syghuse, osv. er skåret ind til et absolut minimum. Der er brug for alle hænder for at få økonomien til at rulle igen, og så sidder folk og taler om "at kommunene vil snyde dem for den sidste måneds barsel" !!! Hvem snyder vi lige? Syntes det kan lyde lidt som om, at nogle bare helst vil være derhjemme, og lade os andre betale regningen.

Jeg taler ikke om, at man skal gå på kompromis med sit barns velbefindende - tværtimod. Det er hårdt, at skulle sende vores små hovder ud til fremmede, men de har det godt og større børn har brug for de udfordringer og oplevelser man får i fx dp.

Nå ... bare lidt brok. Har bare ikke hørt på andet end nedskæringer, besparelser og skolelukninger de sidste uger, og så bliver man lidt harm over "jeg har krav på ...holdningen".

Glædelig jul til alle.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2010

eElak

Hvad var pointen med indlægget?

Et modspil til de sidste dages indlæg omkring hvad der bliver anbefalet af (såkaldte) eksperter?
eller var det tråden omkring KH og barsel?

Der er blevet fastlagt et krav - ved lovgivning - som siger at man har ret til (KRAV) på 14 ugers barsel med fuld løn, og derefter 32 uger på dagpenge. Der er så arbejdspladser som har gjort det endnu bedre - f.eks. mange steder i det offentlige er det 26 uger med fuld løn.

Så du kan sådan set ikke bebrejde folk for at kræve deres ret! Hvis folk vil gå hjemme med deres børn, når nu samfundet er indrettet til at de har rettigheden til det - hvorfor skulle de så ikke det?

Jeg er enig i dig, omkring alderen hvornår de starter. Min søn startede da han var 8,5 måned, og har klaret det fint! Jeg valgte at forkorte min barsel, for at komme videre med min uddannelse...

Så jeg har faktisk stadig 7-8 ugers barsel til gode... Dem bruger jeg nok på et tidspunkt.. ved bare ikke hvornår.. for jeg skal være i arbejde, og.... Tjah... det ser noget sort ud fra d. 15 juni når jeg bliver færdigudlært.

Men er der noget galt i at "kræve" hvad der er ens ret, når der er tale om en rettighed, som er fastlagt fra statens side? 

Anmeld

17. december 2010

A&F

Det er jo en ret, vi har i dette samfund. Og det er jo op til forældrene, hvornår de vil aflevere deres børn i vuggestue/børnehave.

Anmeld

18. december 2010

Marco2

KaLee skriver:

Der er blevet fastlagt et krav - ved lovgivning - som siger at man har ret til (KRAV) på 14 ugers barsel med fuld løn, og derefter 32 uger på dagpenge. 

Vil bare lige korrigere at du har IKKE krav på fuld løn overhovedet. Det er afhængigt af din overenskomst. Så du kan sagtens have en barsel hvor det er dagpenge under hele forløbet. Du har ret til "tiden" men ikke til lønnen.

Jeg er ansat uden overenskomst og har ikke KRAV/RET til løn overhovedet i nogen af ugerne.

Bare lige en indskudt bemærkning 

AG

Anmeld

18. december 2010

slettet_7530

I.E.K. skriver:

Er det alle herinde, der er af den opfattelse, at man efter bedste evne skal klemme hver en mulig dag ud af vores gunstige barselssystem? Syntes nogle har meget travlt med "vi har krav på ....". Mange går hjemme til børnene er over et år. Men for hvis skyld?

"Vores generation" er kommet i dp efter 2-3 mdr. Nogle kortere, og de fleste af os helt uden mén. Begge de dagplejemødre vi har haft, har fortalt, at det er rigtigt hårdt ved børnene, at begynde i institution når de er nærmer sig 1 år +. De er meget bevidste om sig selv og hvad der sker omkring dem, og derfor bliver "fravænnelsen" bare rigtig hård. Det er nemmere og lettere, når de er mellem 6 og 9 mdr.

En helt anden side er sagen, er den økonomiske. Den danske økonomi halter helt enormt. Skoler, børnehaver, syghuse, osv. er skåret ind til et absolut minimum. Der er brug for alle hænder for at få økonomien til at rulle igen, og så sidder folk og taler om "at kommunene vil snyde dem for den sidste måneds barsel" !!! Hvem snyder vi lige? Syntes det kan lyde lidt som om, at nogle bare helst vil være derhjemme, og lade os andre betale regningen.

Jeg taler ikke om, at man skal gå på kompromis med sit barns velbefindende - tværtimod. Det er hårdt, at skulle sende vores små hovder ud til fremmede, men de har det godt og større børn har brug for de udfordringer og oplevelser man får i fx dp.

Nå ... bare lidt brok. Har bare ikke hørt på andet end nedskæringer, besparelser og skolelukninger de sidste uger, og så bliver man lidt harm over "jeg har krav på ...holdningen".

Glædelig jul til alle.  

Jeg valgte at tage alt det barsel og efterfølgende orlov jeg kunne tage på 60 procent af dagpengene som er småører, jeg var hjemme til begge mine børn var 1,5 år og den tid ville jeg ikke for noget i hele verden have undværet det er en tid hvor det er bedst for barnet at have mor eller far inden for rækkevidde samt at det er en tid vi aldrig får igen.

Ingen af mine børn havde svært ved at starte i inst, en god lang indkøring gjorde det meget let for alle parter.

Jeg synes vi skla prise os lykkelige for at at man er blevet klogere og har fundet ud af at de levn fra 60erne ikke var gode for hverken mor eller barn

Anmeld

18. december 2010

Tvillingemor80

Ja jeg tager AL den barsel jeg kan få, for den vigtigeste tid er for mig den med mine børn - og den her periode hvor det er muligt kommer ALDRIG tilbage.. jeg synes også jeg burde havde dobbelt barsel da jeg har født tvillinger og det jo er to børn .. de for kun den halve af min tid og tvillinger er tit senere udviklet end andre og har ofte et helt andet tryghedsbehov - og samfundet for jo to børn ud af det !

SÅ ja jeg ville tage alle de dage, timer og minutter jeg kan få

Anmeld

18. december 2010

Laulund87

amandamh skriver:

Ja jeg tager AL den barsel jeg kan få, for den vigtigeste tid er for mig den med mine børn - og den her periode hvor det er muligt kommer ALDRIG tilbage.. jeg synes også jeg burde havde dobbelt barsel da jeg har født tvillinger og det jo er to børn .. de for kun den halve af min tid og tvillinger er tit senere udviklet end andre og har ofte et helt andet tryghedsbehov - og samfundet for jo to børn ud af det !

SÅ ja jeg ville tage alle de dage, timer og minutter jeg kan få

Anmeld

18. december 2010

Carina1977

Jeg "kender" en som var på kontanthjælp, havde fået et barn og var derfor på barsel. Temmeligt hurtigt efter de havde fået deres første barn, forsøgte de at blive gravid igen. Hendes kommentar var: Jeg skal kraftsusme ikke i aktivering, så vi laver lige et barn mere!!!

Så kan jeg altså godt blive temmelig harm, og få følelsen af, at det i hvert fald var en person, der nassede på samfundet. Normalt tænker jeg ikke sådan om kontanthjælpsmodtagere, men det gjorde jeg altså om hende

Ellers er min holdning, at jeg synes det er fair nok at folk vil have al den barsel de kan få

Anmeld

18. december 2010

eElak

Marco2 skriver:

Vil bare lige korrigere at du har IKKE krav på fuld løn overhovedet. Det er afhængigt af din overenskomst. Så du kan sagtens have en barsel hvor det er dagpenge under hele forløbet. Du har ret til "tiden" men ikke til lønnen.

Jeg er ansat uden overenskomst og har ikke KRAV/RET til løn overhovedet i nogen af ugerne.

Bare lige en indskudt bemærkning 

AG

ok min fejl - jeg tænkte på overenskomstansatte... som jeg i øvrigt troede var på langt de fleste jobs... 

Men du har ret til 46 ugers barsel ligemeget hvad - du får så "bare" barselsdagpenge / KH (hvis du ikke er medlem af Akasse) i stedet... 

men i sådan en situation, får man så ikke barselsdagpenge i de første 14 uger? eller barselspenge hedder det nok... 

Anmeld

18. december 2010

Marco2

KaLee skriver:

ok min fejl - jeg tænkte på overenskomstansatte... som jeg i øvrigt troede var på langt de fleste jobs... 

Men du har ret til 46 ugers barsel ligemeget hvad - du får så "bare" barselsdagpenge / KH (hvis du ikke er medlem af Akasse) i stedet... 

men i sådan en situation, får man så ikke barselsdagpenge i de første 14 uger? eller barselspenge hedder det nok... 

Jo, der er mange der er ansat under overenskomst, men tror at der i rigtig mange private virksomheder ikke er en overenskomst. Ved der heller ikke er en på min mands virksomhed. At de så giver fuld løn under det hele er så deres valg, men det er ikke noget de ansatte har krav på.

Alle har ret til tiden som minimum er 4 uger før, 14 uger efter og 32 uger fælles med manden. Og ja, hvis ikke man får løn får man "bare" barselsdagpenge. 

Selvom der ikke er nogen overenskomst på mit arbejde og jeg, til at starte med, stod til at skulle ha' dagpenge under det hele, har jeg fået forhandlet mig frem til 27 uger med løn + pension.

Men det var bare for at sige at det ikke var et krav fra arbejdstagerens side at arbejdsgiveren SKAL gi' en løn.

Kender en del der skal ha' dagpenge under hele forløbet.

Så dem der er sikret løn under barsel skal være glad for deres overenskomst 

Men det var en sidebemærkning/snak. 

God dag.

AG

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.