Forfærdeligt SP besøg igår + boel test :( er så ked..(langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2010

Valle81

Snuffler25 skriver:

Hej piger,

Er så ked af det, troede jeg ikke jeg ville være her til morgen - men det sidder stadig i mig  
Havde besøg af sundhedsplejerske igår for 1. gang i 2 måneder, så havde bare glædet mig til besøg og til at få vejet og målt Nicolaj.. men hold op et dårligt besøg... min SP har ALTID været meget "efter bogen"... virker som om hun holder sig så meget til "bogen" at hun glemmer at alle børn og mødre er forskellige.. og det rammer altså sådan nogle som mig lidt hårdt indimellem
Boel-testen gik ikke så godt - det er ikke SP's skyld eller min skyld selvfølgelig.. den fortæller jeg om her og nedenunder fortæller jeg de andre ting som SP gjorde og sagde som gjorde mig ked...

for et første - boel testen (staves vist sådan)...  den test hvor de tester hørelse og reaktion på lyd, mens barnet er optaget af at lege med noget imens.. - Nicolaj reagerede fint på højre øre, drejede ansigtet for at kigge efter klokken... - men INGEN reaktion på venstre øre.. hun prøvede flere gange ad 2 omgange igår og han reagerede ikke... hun sir der kan sidde noget i øret som blokerer for hørelsen, det kan også være han bare "ikk gider" reagere... hun kommer igen 4. januar og laver testen.. men nu er jeg (og faderen!) selvfølgelig vildt bekymret for om hans hørelse er dårlig eller om han ligefrem er døv på venstre øre.. vi har siddet iaftes og testet med lyde bag ham på begge øre og når vi gør det, reagerer han fint. Vi har aldrig ment der ku være noget med hans hørelse, så det kommer som et chok.. og nu er der FANDME længe til 4 januar!!!

Nogen der har prøvet at baby ikk har reageret på et eller to ører på boel test? Hvad skete der?

For det andet.... - Nicolaj er ikke blevet vejet i 2 måneder som sagt og der vejede han 7,4 kg.. dengang havde han så taget en del på fra forrige vejning og den vejning. Men igår, 2 mdr efter, vejede han 7,8 kg.. og "det er virkelig ALT for lidt han har taget på på 2 måneder" sagde SP'en.. og jeg FATTER virkelig ikke at han sku ha taget så lidt på?? Manden æder jo hele tiden.. og det er ik kun sunde ting, der ryger også en kiks ned og lignende i ny og næ.. plus han drikker ca 600ml MME 2 om dagen + en flaske vælling hver aften.. fatter det ikke. Men måden hun sagde det på, fik mig straks til at føle mig som en dårlig mor som ikke giver mit barn nok mad.. men jeg syns vi spiser hele tiden og jeg tilbyder ham til han selv siger fra... "husker du fedtstof i maden" ? eh ja da... 
Søren og jeg var SIKRE på at han havde taget på, vi har virkelig snakket om det.. de elastikker han har fået på lårbasserne, han føles meget tungere.. folk har kommenteret hans runde kinder...
Jeg tror der er vejet forskert sidst - det var en nyuddannet vikar som gjorde det og hun blev lidt overrumplet af os 5 i mødregruppen.. desuden vejede hun med håndholdt vægt og stofble.. og min SP har ellers altid vejet i vægt på gulvet - så tænker der ka være noget forskel på vægtene.

Nå men han blir vejet igen 4 januar og "nu ikke noget med at stoppe ham med ris a la mande indtil jeg kommer igen"... eh nej da?

For det tredje.. jeg har ikk haft held med aftensmad til Nicolaj endnu, han får grønsagsmos, som regel kartoffel/gulerodsmos og han vil kun spise hvis jeg stavblender med smør og sødmælk.. vi har forsøgt at gi ham kød og det går ikke godt.. vi har forsøgt bare at mose kartofler med gaffel og det går ikk godt... jeg har virkelig prøvet og prøver selvfølgelig stadig! Men hælder altså ofte til grønsagsmosen for den glider ned. "nej han skal have kød, i  er nødt til at forsøge mere.. giv ham af jeres mad.. og du må ikke stavblende, det er faktisk rigtig dårligt for ham"... - hvad sker der så, lærer han aldrig at tygge eller  hvad?? - Syns nogle gange de SP'er har så travlt med det der.. de ska drikke af kop nærmest inden de er 6 måneder og de ska ha kød og rugbrød før de har tænder og dårligt ved hva de ska gøre med det.. dermed ikk sagt at vi ikke gør det her i huset, selvfølgelig gør jeg som man skal! Men ska jo oss ha noget mad i ungen og ska også ha overskuddet til at "slås med det" og det er ikke lige HVER aften men har det.. eller jeg har det... Men det ska man ha åbenbart, så det slut med stavblending... så må vi se... jeg syns aftensmad er retti svær  Men gør hvad jeg kan.

Gud forbarme mig - jeg kom til at sige til SP at Nicolaj elsker digistive kiks... sku jeg aaaaldrig ha sagt! "det er ikke godt for ham, det er ikke sundt, der er sukker i, de feder, det kan ikke udgøre et måltid....osv"... - jeg er godt klar over det ik er et æble jeg giver ham og nej, det udgør da ikk et måltid hallo?  Suk...

"Kan han vinke"? Spørger SP... "Nej" siger jeg... "Kan han klappe"? .. "nej" siger jeg... "Leger du ikk klappe kage med ham????" Mig: "eh det er ikke det vi har gjort mest...." - "NÅ, hvad laver du så med ham"?.. mig: "altså.. ride-ranke remser og andre sanglege/fagtelege... ikk lige klappekage altså..." - "NÅ.. men det meget vigtigt at lave sådan noget, børn elsker at efterligne hvad vi gør bla bla bla..."
Jeg tænker.. okay, så nu ska jeg igang med at lære Nicolaj at vinke så eller?

Ej men jeg kunne blive ved.... Jeg skal også holde ham mere på maven (han hader det og triller direkte om på ryggen hvis jeg gir ham lov).. og så må han bare ligge og blive sur eller ked, han SKAL ligge på maven...  okay så... mange børn kravler/møver sig ikke når de er 7,5 mdr, men hun fik mig til at føle at jeg ik øver nok med ham, at jeg ik lægger ham nok på maven... jeg tænker jo det nok skal komme og har ham på maven hver dag i kortere eller længere tid.. men ja, altså ik nok...

Så nu har jeg stress over alt det jeg skal lave nu - lægge ham på maven, lege klappekage, lave ny slags aftensmad, øve pincet-greb med hans fingre (nårh fik jeg ik nævnt det?) tænke over om han tar på.. tænke på om han mon er døv... osv osv..

Jeg er SÅ ked af det  Føler mig som en elendig mor og hader min SP..

Undskyld det er så langt.. havde vist brug for at skrive det ned og dele det med nogen...

piv...

Først et stort knus:0)

Og så er der kommet en masse gode svar:0)

Jeg vil også bare sige, total ro på dig, og hold fast i det du skrev først med at mødre og børn ikke er ens:0) Og det er så sandt som det er sagt........

Mht mad - ja så tilbyd forskelligt ofte, og siger han nej så server det i ved han vil spise:0) Det vigtigste er han spiser - altså herregud, jeg har sku aldrig til dato hørt om nogen der ikke har lært at tygge :0) Så og hvad så om han så spiser blendet mad til han er 3 år - herregud da:0)

Og så til sidst, nu er Anton snart 9 mdr og han kan altså heller ikke klappe eller vinke - og det er sku helller ikke lige det jeg øver mest i. Men så kan han sku så meget andet:0)

Knus knus og atter knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2010

Mumto3

Åh, hvor er det synd for dig!!!

Du er en god mor ingen tvivl om det!!! og når jeg læser dit indlæg tænker jeg: Du har en helt normal og sund dreng!!!

Min dreng fejler intet på ørene!!! han har aldrig haft mellemøresbetændelse, og han har fået testet sin hørelse og den er helt i top, MEN til boel-testen reagerede han ikke ved lyd på det ene øre. Min sp kom igen, og lavede boeltesten efter en måned. Samme resulatet, han reagede slet ikke på det ene øre (jeg kan ikke lige huske om det var højre eller venstre). Hun ville så komme en 3. gang og lave testen, og hun ville også have at vi gik til læge og fik chekket hans hørelse. Ved 3. boel test reagerede han stadigvæk ikke. vi var så hos øre-læge som sukkede dybt og inderligt over den boel-test og han gad dårligt kigge på vores dreng, fordi han bare så tit fik børn ind der ikke reagerede på boel-testen, men som alligvel intet fejlede. Vi gik hos øre-lægen et par gange hvor han chekkede for væske i mellemøret osv. men der var ikke noget. Nu er vores dreng blevet så stor så han kan lave en rigtig høretest, sådan en vhor man kommer ind i et lydisoleret rum, får høretelefoner på, og så skal han trykke på en knap når han høre en lyd i henholdsvis det ene og det andet øre. Han kan høre ALT!!! selv den mindste lille bitte lyd reagerede han på.

så min konklusion er: selvom boeltesten ikke gik lige efter bogen, og måske heller ikke gør det 4. januar, behøver det overhovedet ikke betyde at jeres dreng har nedsat hørelse på det ene øre!!!

Med hensyn til vægten. Drop de skide tal og se på jeres barn! Du skriver han har elastikker og runde kinder! Godt, så trives han og har det godt!!! Hvor meget eller hvor lidt han har taget på er ligegyldigt. Der kan være forskel på vægtene, der kan være forskel på hvor meget afføring der ligger i tarmen. Måske havde han små forstoppelse sidste gang og derfor vejede meget, og denne gang da SP var der havde han ikke så meget stående. Derudeover skal man huske på at efter 6mdr aldren så aftager vækstkurven MEGET!!! Jeg synes ikke at 400g på 2 mdr lyder forkert i den alder, taget i betragning at der også er brugt forskellige vægtet!!! Alle mine tre børn har stort set vejet det samme ved 6mdr undersøgelse og ved 1årsundersøgelsen!!!! -også selvom de er vokset adskillige cm.

mht  digistive, hmm...her har jeg lyst til at holde en lille bitte smule med din SP. En digistive mætter utrolig meget i en lille mavesæk, og pga at det høje fedt og sukkerindhold, gør det faktisk at de små ikke føler sult og på den måde kan børn komme til at springe et måltid mad over, fordi de ikke er sultne til at spise.

Mht at klappe og vinke...uha, den har jeg også prøvet!!! Min søn var den eneste i mødregruppen der ikke kunne klappe eller vinke. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg 'gad' ikke øve det, jeg følte mig så fjollet og tåbelige og alt mulig andet og så er det jo klart at de ikke lære det. Han var meget gammel før han kunne. De næste to børn, har lært det af deres søskende, for med dem øvede jeg heller ikke. Det er jo ikke et 'must' at de skal lære at klappe/vinke tidligt. Så personligt ville jeg bare droppe det (og det gjorde jeg også), men hvis du rigtig gerne vil øve det, men synes det er svært, så vil jeg anbefale musikbogen og CDén der hedder Tumlebiller og dansemus. Det er en sindsyg godt CD med sange, og i bogen er der billeder og beskrivelser af hvad man skal gøre. Der er klappe og vinkesange, til nogle dejlige rytmer. Den koster 250kr men er alle pengene værd!!!! Der er også en masse sjove 'ligge på maven' lege (sanglege) som er beregnet til mor og barn.

Tilsidst vil jeg minde om, at I har mulighed for at bede om at få en anden sundhedsplejske ud. Det lyder ikke særlig rart med hende i har nu!

Anmeld

16. december 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har ikke læst hele dit indlæg. Men ang. Boel-testen reagerede min dreng heller ikke på det ene øre. Jeg havde ham efterfølgende til ørelægen og hans hørelse fejlede ingenting. Grunden til, at han ikke reagerede kunne være mange ting; ukonsentration, træthed mv.

Jeg er sikker på, at din drengs hørelse ikke fejler noget

Anmeld

16. december 2010

Noneother

Lige mht. det med ørene.

min dreng er lige blevet testet idag, og han gad slet ikke reagere på højre øre, og det sagde hun ikke andet til end at vi jo lige kan prøve igen næste gang. Så det tror jeg altså ikke du skal være bekymret for. - Nogen gange har baby bare en koncentrationsevne som en guldfisk.  Det er helt normalt.

Anmeld

16. december 2010

iman larsen

Hej ! Børn er meget forskellige. Det virker som din SP er meget striks og firkantet. Jeg har tre børn, og har altid taget imod alle besøg af sundhedsplejerskerne så det erblevet til en del besøg gennem årene, og ærlig talt jeg har aldrig oplevet at sp sagde at de skulle kunne klappe og vinke eller ikke måtte få stavblandet mad, eller få en kiks - en gang imellem. Jeg synes man skal se barnet som det er og den udviklingstrin det er, og lægge mærke til om barnet virker glad og stimuleret, får omsorg og ernæring. Det virker ikke altid at man sammenligner en baby med en skema, eller andre børn. Det samme med forældrerne - alle kan stimulere barnet på forskellige måder, og finde sin egen måde at gør det på. For eksempel : at klappe eller vinke har ikke en specifik betydning for barnets udvikling. Det væsentlige er social samvær, at stimulere og  kommunikere med barnet (motoriske udfordringer, sanglege, lege hvor man inddrager kroppen).

Anmeld

16. december 2010

N&J

Mht til hans hørelse. Så kontakt en ørelæge. Og få ham målt på venstre-øre, som formodetlig også blev gjort da han var nyfødt. For der kan jo være en god forklaring på hvorfor han ikke reagere.

Mht at du ikke må stavblende hans mad. Pjat med SP. Det må du gerne. Nogle børn kan ikke lide den mellemting, som der i mellem stavblendetmad og biderne. Jeg har en af slagsen. Grunden til at SP sikkert går ivrigt ind for at han skal have noget med bid i, er at det handler om at han skal øve sin mundmotorik og senere hans sprog. Men til jeres aftensmåltider, skær nogle agurke eller gulerodsstænger. Så får hans derigennem mulighed for at bruge munden anderledes end kun at bruge den til at synke med.

Mht at øve klapning, så gør det mens i hygger ved bordet. Vi klapper lidt kage, og vinker og så spørger vi Malthe, hvor hans kop er, hvor lampen er, hvor far er, osv.

Og lad dig ellers ikke stresse af SP.

Glædelig jul

okey nu vil jeg ikke være den mest hysteriske forældre her, men gulerodsstænger til et barn på 8 mdr!!!! min datter er først begyndt her da hun var halvandet år med at få rå gulerod skåret ud i meget smalle stænger, efter en dreng døde i en inst. ved at få et stykke gulerod fast i halsen, selvfølgelig er nogen børn bedre end andre til at tygge og synke, men hvis man ikke koger grønsagerne (og det gad min datter i hvert fald ikke spise) så syntes jeg personligt det er for tidligt at give gulerødder.. men okey jeg er også overforsigtig når det gælder muligheder for at noget sætter sig fast i halsen. 

Trådstarter: Ikke alle mennesker har den bedste måde at formidle ting på, især ikke når man sidder som "ny" mor, hvor nogle er mere sårbare end andre. Hun kan sagtens have ret i nogle af de ting hun siger, men som du selv siger, så går hun efter bogen, Nikita gad i hvert fald ikke vinke før hun var et år, og der havde hun været i inst. i et halvt år, hellere ikke klappekage gad hun, selvom vi øvede, selvfølgelig er der nogle motoriske ting man skal være opmærksom på, men jeg har altid taget udgangspunkt i hvad hun viste interesse for, og selvom hun har været bagud med nogle ting har jeg nu et barn under to år som har lært sig selv (uden mors indblanding) at tage bukser og strømper på.. så nogen gange er de foran med nogle ting, bagud med andre. Der hvor man skal blive bekymret er hvis de motorisk (både grovmotorisk og finmotorisk) er gået i stå og der selv ingen udvikling er.. 

Men tag da og sig til din sp, at du syntes den måde hun sagde tingene på fik dig til at føle det som om du ikke var en god nok mor. Håber det bl.iver et bedre møde næste gang 

Anmeld

16. december 2010

Malthes mor

N&J skriver:

okey nu vil jeg ikke være den mest hysteriske forældre her, men gulerodsstænger til et barn på 8 mdr!!!! min datter er først begyndt her da hun var halvandet år med at få rå gulerod skåret ud i meget smalle stænger, efter en dreng døde i en inst. ved at få et stykke gulerod fast i halsen, selvfølgelig er nogen børn bedre end andre til at tygge og synke, men hvis man ikke koger grønsagerne (og det gad min datter i hvert fald ikke spise) så syntes jeg personligt det er for tidligt at give gulerødder.. men okey jeg er også overforsigtig når det gælder muligheder for at noget sætter sig fast i halsen. 

Trådstarter: Ikke alle mennesker har den bedste måde at formidle ting på, især ikke når man sidder som "ny" mor, hvor nogle er mere sårbare end andre. Hun kan sagtens have ret i nogle af de ting hun siger, men som du selv siger, så går hun efter bogen, Nikita gad i hvert fald ikke vinke før hun var et år, og der havde hun været i inst. i et halvt år, hellere ikke klappekage gad hun, selvom vi øvede, selvfølgelig er der nogle motoriske ting man skal være opmærksom på, men jeg har altid taget udgangspunkt i hvad hun viste interesse for, og selvom hun har været bagud med nogle ting har jeg nu et barn under to år som har lært sig selv (uden mors indblanding) at tage bukser og strømper på.. så nogen gange er de foran med nogle ting, bagud med andre. Der hvor man skal blive bekymret er hvis de motorisk (både grovmotorisk og finmotorisk) er gået i stå og der selv ingen udvikling er.. 

Men tag da og sig til din sp, at du syntes den måde hun sagde tingene på fik dig til at føle det som om du ikke var en god nok mor. Håber det bl.iver et bedre møde næste gang 

Jeg tror ikke helt at du kan sammenligne en VS med hjemme hos mor. Det er jo ikke sådan at han får lov til at rende rundt med dem. Vi spiser dem ved bordet. Og hvis det endelig skal være, så kan de kære små også blive kvalt i en riskage. Min egen lille niece fik den galt i hals, da hun var ganske lille, og havde rigtig svært ved at hoste den fri igen.

Anmeld

16. december 2010

Oliver,Troia&Wictor

vil bare lige kommentere boel prøven... min datter dumpede på begge ører i torsdags, så jeg ringede til ørelægen for det kunne ikke passe. vi var så ved ørelægen igår, og hun lavede alle mulige prøver i ørerne på troia, og tjekkede hendes hørelse med en maskine, og det viser sig at min datter hører helt perfekt.... så mit råd:  ring til ørelægen og få din søn tjekket der.... det tager 5min

Anmeld

16. december 2010

N&J

Malthes mor skriver:

Jeg tror ikke helt at du kan sammenligne en VS med hjemme hos mor. Det er jo ikke sådan at han får lov til at rende rundt med dem. Vi spiser dem ved bordet. Og hvis det endelig skal være, så kan de kære små også blive kvalt i en riskage. Min egen lille niece fik den galt i hals, da hun var ganske lille, og havde rigtig svært ved at hoste den fri igen.

Jeg tror egentlig at pædagogerne er meget mere vant til at ruske børnene på hovedet når de får noget galt i halsen end jeg var/er, men min datter har aldrig fået lov at få ting som ikke kunne mindske rumfang (blive mindre som en riskage jo bliver når den bliver fugtig) før jeg var helt sikker på at hun kunne synke og tykke det ordentlig, og ja det er hysterisk, men heller det end at hun blir kvalt, og drengen der døde sad og spiste ved bordet ved middagsmåltidet i vg, så det er vel det samme.. Jeg syntes bare det er tidligt, mit barn får da heller ikke pølse med skind på (medmindre det er skåret i meget små stykker), da mange børn er blevet kvalt af netop pølseskind.. så hell no.. hellere save then sorry.. Hvorvidt man vælger som forældre at give sit barn det, skal jeg ikke blande mig i, ville blot påpege at jeg ikke ville gøre det, inden barnet var klar til det.. og det er jo individuelt, og da vi ikke kender barnet syntes jeg det er relevant 

Anmeld

16. december 2010

serinasmor

ÅNDSVAGE SP

Jeg håber da du kommer ovenpå igen ..

og ja - der er forskel på vægte .. meget endda ... kan egentlig ikke forstå hun overhovedet bruger en gulvvægt .. hvordan f... vejer hun så børn der er begyndt at kravle???? ... hvis i kan se han har taget på så har han taget på !!!! er han vokset i længden .. for så kan han også udover forskellig vægt være ramt af vækstspurt og så tager de  ikke helt så meget på de små pus ...

jeg er sikker på han har fin hørelse og bare ikke synes den var spændende den klokke ... de finder i ud af d. 4. og kan hverken gøre fra eller til før da .. så glem det lidt for en stund og nyd det er jul og du har barselshyggetid i december

Serina er 11½ mdr og kan hverken klappe eller vinke hun kan dog pege (med hele hånden) så fat mod .. det kommer når de er klar .. det tror jeg altså ikke du skal træne så intensivt endnu

Serina får også kiks  hun elsker mariekiks ( og småkager ifølge hendes farmor) .. desuden er kiks godt til at øve at tygge og nu vi er ved små ting der kan øves ... så trænes pincetgreb godt med rosiner, majs fra en dåse eller optøede ærter .. men kun hvis han gider .. ellers drop det lidt

mht maden vil jeg forslå dig en overgang at lave 2 portioner en blendet og en grov ... forsøg med den grove først og duer det ikke så giv ham blendet .. forsøg fx i en uges tid .. vil han stadig ikke så ville jeg give det en pause ( for man kan jo ikke tage på uden mad)

hmmm tror det var næsten alle emner

serinasmor

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.