Snuffler25 skriver:
Hej piger,
Er så ked af det, troede jeg ikke jeg ville være her til morgen - men det sidder stadig i mig
Havde besøg af sundhedsplejerske igår for 1. gang i 2 måneder, så havde bare glædet mig til besøg og til at få vejet og målt Nicolaj.. men hold op et dårligt besøg... min SP har ALTID været meget "efter bogen"... virker som om hun holder sig så meget til "bogen" at hun glemmer at alle børn og mødre er forskellige.. og det rammer altså sådan nogle som mig lidt hårdt indimellem
Boel-testen gik ikke så godt - det er ikke SP's skyld eller min skyld selvfølgelig.. den fortæller jeg om her og nedenunder fortæller jeg de andre ting som SP gjorde og sagde som gjorde mig ked...
for et første - boel testen (staves vist sådan
)... den test hvor de tester hørelse og reaktion på lyd, mens barnet er optaget af at lege med noget imens.. - Nicolaj reagerede fint på højre øre, drejede ansigtet for at kigge efter klokken... - men INGEN reaktion på venstre øre.. hun prøvede flere gange ad 2 omgange igår og han reagerede ikke... hun sir der kan sidde noget i øret som blokerer for hørelsen, det kan også være han bare "ikk gider" reagere... hun kommer igen 4. januar og laver testen.. men nu er jeg (og faderen!) selvfølgelig vildt bekymret for om hans hørelse er dårlig eller om han ligefrem er døv på venstre øre.. vi har siddet iaftes og testet med lyde bag ham på begge øre og når vi gør det, reagerer han fint. Vi har aldrig ment der ku være noget med hans hørelse, så det kommer som et chok.. og nu er der FANDME længe til 4 januar!!!
Nogen der har prøvet at baby ikk har reageret på et eller to ører på boel test? Hvad skete der?
For det andet.... - Nicolaj er ikke blevet vejet i 2 måneder som sagt og der vejede han 7,4 kg.. dengang havde han så taget en del på fra forrige vejning og den vejning. Men igår, 2 mdr efter, vejede han 7,8 kg.. og "det er virkelig ALT for lidt han har taget på på 2 måneder" sagde SP'en.. og jeg FATTER virkelig ikke at han sku ha taget så lidt på?? Manden æder jo hele tiden.. og det er ik kun sunde ting, der ryger også en kiks ned og lignende i ny og næ.. plus han drikker ca 600ml MME 2 om dagen + en flaske vælling hver aften.. fatter det ikke. Men måden hun sagde det på, fik mig straks til at føle mig som en dårlig mor som ikke giver mit barn nok mad.. men jeg syns vi spiser hele tiden og jeg tilbyder ham til han selv siger fra... "husker du fedtstof i maden" ? eh ja da...
Søren og jeg var SIKRE på at han havde taget på, vi har virkelig snakket om det.. de elastikker han har fået på lårbasserne, han føles meget tungere.. folk har kommenteret hans runde kinder...
Jeg tror der er vejet forskert sidst - det var en nyuddannet vikar som gjorde det og hun blev lidt overrumplet af os 5 i mødregruppen.. desuden vejede hun med håndholdt vægt og stofble.. og min SP har ellers altid vejet i vægt på gulvet - så tænker der ka være noget forskel på vægtene.
Nå men han blir vejet igen 4 januar og "nu ikke noget med at stoppe ham med ris a la mande indtil jeg kommer igen"... eh nej da? 
For det tredje.. jeg har ikk haft held med aftensmad til Nicolaj endnu, han får grønsagsmos, som regel kartoffel/gulerodsmos og han vil kun spise hvis jeg stavblender med smør og sødmælk.. vi har forsøgt at gi ham kød og det går ikke godt.. vi har forsøgt bare at mose kartofler med gaffel og det går ikk godt... jeg har virkelig prøvet og prøver selvfølgelig stadig! Men hælder altså ofte til grønsagsmosen for den glider ned. "nej han skal have kød, i er nødt til at forsøge mere.. giv ham af jeres mad.. og du må ikke stavblende, det er faktisk rigtig dårligt for ham"... - hvad sker der så, lærer han aldrig at tygge eller hvad?? - Syns nogle gange de SP'er har så travlt med det der.. de ska drikke af kop nærmest inden de er 6 måneder og de ska ha kød og rugbrød før de har tænder og dårligt ved hva de ska gøre med det.. dermed ikk sagt at vi ikke gør det her i huset, selvfølgelig gør jeg som man skal! Men ska jo oss ha noget mad i ungen og ska også ha overskuddet til at "slås med det" og det er ikke lige HVER aften men har det.. eller jeg har det...
Men det ska man ha åbenbart, så det slut med stavblending... så må vi se... jeg syns aftensmad er retti svær
Men gør hvad jeg kan.
Gud forbarme mig - jeg kom til at sige til SP at Nicolaj elsker digistive kiks... sku jeg aaaaldrig ha sagt! "det er ikke godt for ham, det er ikke sundt, der er sukker i, de feder, det kan ikke udgøre et måltid....osv"... - jeg er godt klar over det ik er et æble jeg giver ham og nej, det udgør da ikk et måltid hallo?
Suk...
"Kan han vinke"? Spørger SP... "Nej" siger jeg... "Kan han klappe"? .. "nej" siger jeg... "Leger du ikk klappe kage med ham????" Mig: "eh det er ikke det vi har gjort mest...." - "NÅ, hvad laver du så med ham"?.. mig: "altså.. ride-ranke remser og andre sanglege/fagtelege... ikk lige klappekage altså..." - "NÅ.. men det meget vigtigt at lave sådan noget, børn elsker at efterligne hvad vi gør bla bla bla..."
Jeg tænker.. okay, så nu ska jeg igang med at lære Nicolaj at vinke så eller? 
Ej men jeg kunne blive ved.... Jeg skal også holde ham mere på maven (han hader det og triller direkte om på ryggen hvis jeg gir ham lov).. og så må han bare ligge og blive sur eller ked, han SKAL ligge på maven... okay så... mange børn kravler/møver sig ikke når de er 7,5 mdr, men hun fik mig til at føle at jeg ik øver nok med ham, at jeg ik lægger ham nok på maven... jeg tænker jo det nok skal komme og har ham på maven hver dag i kortere eller længere tid.. men ja, altså ik nok...
Så nu har jeg stress over alt det jeg skal lave nu - lægge ham på maven, lege klappekage, lave ny slags aftensmad, øve pincet-greb med hans fingre (nårh fik jeg ik nævnt det?) tænke over om han tar på.. tænke på om han mon er døv... osv osv..
Jeg er SÅ ked af det
Føler mig som en elendig mor og hader min SP..
Undskyld det er så langt.. havde vist brug for at skrive det ned og dele det med nogen...
piv...
det lyder ikke som et særligt rart besøg.
ærlig talt så synes jeg du skal tage det med et gram salt. børn tager altså forskelligt på. så længe han viser appetit og spiser og virker sund og glad, så er det altså det vigtigste.
da vi havde 8mdr besøg havde min datter heller ikke taget særlig meget på. tror 500 g på 2mdr og det sagde sp ikke noget til, bare at hun så fin ud. min datter er en lille en. hun er 1 år og vejer omkring 9 kg.
så hvis du selv føler han spiser nok og det virker det til han gør, ud fra det du skriver, ja så er det altså godt. nogen gange er de lidt for meget de sp'er.
men hensyn til hans mad, kan du så ikke prøve at skære maden ud i små stykker og sætten tallerknen foran ham, så han selv kan sidde med det. så kan det være han gider mere mad og samtidig får han selv lov, det vil de fleste gerne. og så lærer han også pincet grebet.
der er altså mange børn der ikke kan vinke og klappe kage på 8mdr. min datter var selv hurtig til det, men vi øvede rigtig meget. nogle børn er gode fin motorisk andre er bedre til det grove. kan fortælle at i min mødre gruppe, der er de fleste børn omkring 10 mdr og kan vinke lidt ( ryster hele hånden, de kan ikke åbne og lukke som man rigtig gør ) og det er heller ikke alle der kan slappe kage. sådan er det også i min datters dagpleje.
det er en god ide at lege klappe kage og vinke og mange andre lege, men synes altså ikke du skal få stress over det. er sikker på han er super god til nogle andre ting. det gør dig ikke til en dårlig mor kan han ikke kan lide de ting sp nævner.
med hensyn til at ligge på maven og trille. min datter var 10 mdr før hun vendte sig helt om var ryg til mave og satte sig selv op. hun ville absolut ikke ligge på maven, fordi hun sad meget tidligt (5mdr) og hun har aldrig trillet eller møvet. da hun var 9mdr begyndte hun at kravle, og det var fra den ene dag til den anden og fra siddene stilling. så det skal du altså heller ikke tage så tung. han gør de ting på et tidspunkt. prøv at lægge han på maven så ofte hun kan...
håber du har fået lidt ud af det og svaret ikke er for langt. men tag det ikke så tungt. nogle sp'er er nogle dumme gåse