Råd mod forstoppelse ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.550 visninger
17 svar
0 synes godt om
15. december 2010

thilde-tusindfryd

Syns godt nok det er tidligt i graviditeten, men jeg er begyndt at døje en del med forstoppelse. Der kommer en smule ud hen af vejen, men jeg har slet ikke den nemme fordøjelse, jeg er vant til, hvor jeg automatisk skal på toilettet om morgenen, når jeg står og har følelsen af, at komme af med det hele fra aftenen før (beklager de lidt ulækre detaljer).

Men nu får jeg kun knebet en smule ud og har fornemmelsen  af at være forstoppet.

Har også haft det ret skidt ind imellem. Sådan en generel utilpashed (ikke ligesom i 1. trimester, men på en anden måde lidt svimmel, lettere kvalme og følelsen af at falde -svært at forklare). Men ved ikke, om det hænger sammen eller måske er pga. det jern-tilskud, jeg er begyndt at tage (forstoppelsen startede før, men er ikke blevet bedre, efter jeg er begyndt at ta jern). Jeg tager også HUSK (loppefrøskaller) et par gange om dagen, men syns slet ikke det hjælper nok.

Har overvejet noget kraftigt udrensende, såsom Thea-bona the, men dels er det jo en ubehagelig omgang, der også giver mave-tarm kramper, dels ved ikke, om man overhovedet må tage sådan noget, når man er gravid?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

Lenesh

Spis nogle svesker eller drik sveskejuice,

Godt med frugter og rugbrød hjælper din fordøjelse,

husk at drikke godt med vand.

Anmeld

15. december 2010

thilde-tusindfryd

Lenesh skriver:

Spis nogle svesker eller drik sveskejuice,

Godt med frugter og rugbrød hjælper din fordøjelse,

husk at drikke godt med vand.

Ja, men jeg synes jo jeg gør en del af de rigtige ting allerede. Jeg drikker masser af vand, spiser frugt (dog ikke svesker, for det kan jeg ikke fordrage), spiser rimelig sundt.

Motion ku jeg godt få mere af, men har gået en lang, rask tur idag på 3-4 km. Det hjalp ikke. Har fået råkost salat til frokost. Det har heller ikke hjulpet. Og drukket HUSK både morgen og her til aften. Har været på toilettet tre gange idag, hvor jeg "skulle stort", men der kommer ikke ret meget.

Anmeld

15. december 2010

Tropez

rævede æbler, med rosiner i og lidt gulerod skulle være godt det bedste er helt uden gulerod, hvis du kan spise det gør det underværker ligesom svesker, men de skal rives æblerne ellers virker det ikke, aner ikke hvorfor ved bare min mor altid spiser det når hun døjer med at være forstoppet og min mormor gjorde det også 

Anmeld

15. december 2010

thilde-tusindfryd

Tropez skriver:

rævede æbler, med rosiner i og lidt gulerod skulle være godt det bedste er helt uden gulerod, hvis du kan spise det gør det underværker ligesom svesker, men de skal rives æblerne ellers virker det ikke, aner ikke hvorfor ved bare min mor altid spiser det når hun døjer med at være forstoppet og min mormor gjorde det også 

Ok, lyder mystisk. Men det må da prøves.

Anmeld

15. december 2010

Malthes mor

Stop i en periode med jern. Kontakt din læge for at hører om de har nogle alternativer.

Anmeld

15. december 2010

Benjamins'mor

Jeg havde akurat det samme problem.

Jeg gik til lægen med det, hun sagde jeg skulle stoppe med at tage mine jern tabelletter og så fik jeg en seddel med navnet på nogle piller jeg kunne købe på apoteket. Kan ikke lige huske hvad de hedder, men det kan du jo altid ringe og forhøre dig om. Dem købte jeg og spiste og det hjalp rigtigt meget.

Du kan også spise svesker som en anden skrev. Men det er ikke altid det hjælper. Nu kan jeg dog ikke selv lide svesker. Men min mor prøvede dem på min lillebror da han var forstoppet og det hjalp ikke.

Anmeld

15. december 2010

thilde-tusindfryd

281210 skriver:

Jeg havde akurat det samme problem.

Jeg gik til lægen med det, hun sagde jeg skulle stoppe med at tage mine jern tabelletter og så fik jeg en seddel med navnet på nogle piller jeg kunne købe på apoteket. Kan ikke lige huske hvad de hedder, men det kan du jo altid ringe og forhøre dig om. Dem købte jeg og spiste og det hjalp rigtigt meget.

Du kan også spise svesker som en anden skrev. Men det er ikke altid det hjælper. Nu kan jeg dog ikke selv lide svesker. Men min mor prøvede dem på min lillebror da han var forstoppet og det hjalp ikke.

Havde du samme symptomer, som mig ? Eller mener du bare forstoppelse ?

Hvad var det for piller, du fik i stedet ? Var det en anden slags jern eller for din utilpashed eller hvordan ?

Anmeld

15. december 2010

thilde-tusindfryd

Malthes mor skriver:

Stop i en periode med jern. Kontakt din læge for at hører om de har nogle alternativer.

Jeg har faktisk ikke taget dem særlig længe eller særlig konstant. Netop fordi jeg fik det dårligt næsten fra det tidspunkt, jeg begyndte på dem. Købte dem præcis for en uge siden. Kan ikke huske, om jeg tog en samme dag eller først torsdag eller fredag. Men jeg fik det ihf ret hurtigt dårligt, sådan en time eller to efter den første eller den anden dag, jeg tog dem. Så holdt jeg nogle dages pause og tog igen en enkelt her for nogle dage siden. Uden videre problemer. Udover forstoppelsen. Igår glemte jeg dem. Men så idag tog jeg en ved et-tiden og fik det dårligt kort efter. Men havde det faktisk lidt skidt i forvejen. Tog det dog bare som et resultat af for lidt og dårlig nattesøvn og et behov for bevægelse og frisk luft - jeg har siddet hele dagen på en stol og haft undervisning. Så jeg gik en længere tur i rask tempo til frokost. Det hjalp. Men så fik jeg det som sagt dårligt ved to-tiden elign. efter jeg havde taget en jern-tablet. Jeg tog den, fordi jeg har oplevet, at de giver mig energi forholdsvis hurtigt efter, jeg har taget en, og jeg blir altid lidt træt over frokost.

Det er iø Hæmjern, jeg tager, fra Matas. Der er kun 40mg pr. tablet og jeg tager kun 1 om dagen. Så det burde jo egentlig være et godt produkt og ikke for meget.

Anmeld

15. december 2010

bøgelund

thilde-tusindfryd skriver:

Syns godt nok det er tidligt i graviditeten, men jeg er begyndt at døje en del med forstoppelse. Der kommer en smule ud hen af vejen, men jeg har slet ikke den nemme fordøjelse, jeg er vant til, hvor jeg automatisk skal på toilettet om morgenen, når jeg står og har følelsen af, at komme af med det hele fra aftenen før (beklager de lidt ulækre detaljer).

Men nu får jeg kun knebet en smule ud og har fornemmelsen  af at være forstoppet.

Har også haft det ret skidt ind imellem. Sådan en generel utilpashed (ikke ligesom i 1. trimester, men på en anden måde lidt svimmel, lettere kvalme og følelsen af at falde -svært at forklare). Men ved ikke, om det hænger sammen eller måske er pga. det jern-tilskud, jeg er begyndt at tage (forstoppelsen startede før, men er ikke blevet bedre, efter jeg er begyndt at ta jern). Jeg tager også HUSK (loppefrøskaller) et par gange om dagen, men syns slet ikke det hjælper nok.

Har overvejet noget kraftigt udrensende, såsom Thea-bona the, men dels er det jo en ubehagelig omgang, der også giver mave-tarm kramper, dels ved ikke, om man overhovedet må tage sådan noget, når man er gravid?

årh det er bare træls.. 

men hold evt en pause med jern tabletterne, og køb nogle magnesia.. spis 2-3 stk om dagen, indtil der kommer gang i maven igen.. det er vigtigt, og så selvfølgelig rigeligt med vand.. især hvis du tager magnesia.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.