Hellere lege med maden end spise det :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.436 visninger
19 svar
0 synes godt om
14. december 2010

Diana...

Hej alle. 

Jeg er sgu ved at bliver SKØR her hjemme. Jeg har en søn på 22 måneder ca. og han er begynd at lege rigtig meget med maden ved alle måltiderne. Nå jeg så siger til ham at det må han ikke og han skal spise så trækker han ærmerne ned tager hagesmækken af, siger tak for mad og forlader bordet, sådan er det under alle måltiderne. Nå jeg så tilbyder ham noget inden han skal i seng om aften sider han bare og ødelægger det og kaster med det og får intet at spise. HJÆLP jeg bliver skør. 

Han har altid siddet pænt og spist og når han så ikke kunne spise mere begynde han så at lege med det og så var han færdig med at spise. Men nu tager han måske en bid i munden og så det leg for resten og den ene bid han får i munden er en vi giver ham og han gider kun tage mod den ene. 

Åhh jeg ved slet ikke hvordan jeg lige skal tanke den her, for jeg vil ikke tvinge ham til at spise og de kan man heller ikke rigtig. Og jeg træt af jeg skal sidde ved hver evig eneste måltid og blive sur fordi han leger med maden, og det ikke kun det der på tallerken men han kan godt finde på at kravle op på bordet og prøve at lege med det i gryderne eller kaste hans mad over på vores tallerkner eller prøve at tage det fra vores.

Gode råd modtages med KYS HÅND. 

Knus Diana

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2010

Mumto3

Børn putter deres legetøj i munden  Så når de for lov til at sidde og lege med maden, kommer de automatisk til at spise noget af det,...på et tidspunkt.

Sådan som jeg ser det har I to valgmuligheder. Accepere at han leger med maden og glæde jer over den smule han spiser på den måde.

eller holde fast i at ved bordet spiser man og når man begynder at lege med maden, så er det fordi man er færdig, dvs så tager du ham væk fra bordet. (og bare rolig, han skla nok spise på et eller andet tidspunkt!!!)

Jeg tror på at begge måder er lige gode, det handler mest om personlighed om man er mest til den ene eller den anden måde.

Anmeld

14. december 2010

Diana...

Mumto3 skriver:

Børn putter deres legetøj i munden  Så når de for lov til at sidde og lege med maden, kommer de automatisk til at spise noget af det,...på et tidspunkt.

Sådan som jeg ser det har I to valgmuligheder. Accepere at han leger med maden og glæde jer over den smule han spiser på den måde.

eller holde fast i at ved bordet spiser man og når man begynder at lege med maden, så er det fordi man er færdig, dvs så tager du ham væk fra bordet. (og bare rolig, han skla nok spise på et eller andet tidspunkt!!!)

Jeg tror på at begge måder er lige gode, det handler mest om personlighed om man er mest til den ene eller den anden måde.

Ja det ved jeg godt, det har han altid gjort men kun på tallerknen. Men jeg synes det går over gevind at han skal sidde og kaste med det, kravle op på bordet for at leget med det i gryderne kaste det på gulve osv og der kommer ikke så meget som en lille bid ned. Og han er jo altså gammel nok til at forstå, så hvis vi lade ham sidder og kaste med maden osv for at få 2 bidder ned jamen så tror han jo at det noget man gerne må blive ved med. Jeg synes der er meget forskel på at de sidder og leger med deres eget mad på tallerknerne og så begynder og kaste med det tage fra vores kaste det hen til os kravle op på bordet osv osv osv. 

Anmeld

14. december 2010

Diana...

Hmm er der virkelig ikke nogen der kan komme med nogen råd erfaring osv? 

Anmeld

14. december 2010

mor_sabina

Jeg er enig med munto3. Dog er jeg ret sikker på jeg ville vælge løsning nummer to, hans alder taget i betragtning. Men vi har lidt smame problem lige nu, så jeg er ved at forsøge mig med ikke at give ham kiks og brød til eftermiddagsmad, men kun frugt fordi jeg synes det er som om det er hans appetit den er gal med. Kan det være mellemmåltiderne mætter for meget hos jer også?

Men han skal vel nok komme hvis han bliver sulten. Og hvis det var sådan at han undersøgte maden og på den måde udforskede det og fik noget at spise synes jeg det er noget andet, men ud fra egen erfaring har han ligesom være i gennem det så nu er det bare leg og mangel på appetit... tror jeg

Anmeld

14. december 2010

Angelspot

Altså min første tanke er at han er næsten 2 år, så hvis i gerne vil have at han lærer bordskik på jeres måde, så tror jeg det er vigtigt at holde ham fast i det.Netop som du selv siger, hvis i lader ham kravle på bordet og kaste med maden uden i stopper ham, så finder han jo ikke ud af at jeres grænse er overtrådt.

Og så kan det være han simpelthen keder sig når i spiser. han har sikkert krudt i r.... så måske han mangler at aftensmaden bliver gjort til noget morsomt. Har ingen ideer lige pt, men evt kunne maden formes til et dyr eller et skib osv.

Og hvis i ikke mener det er fordi han keder sig, så er det jo en mulighed simpelthen at give ham en ting af gangen, evt et stykke agurk. Og hvis ikke han vil spise, så kan han ikke sidde ved bordet sammen med jer, men evt på en stol et andet sted i rummet. Så han bliver "udelukket" fra fællesskabet rundt om spisebordet. Det er en metode vi har brugt i den børnehave jeg har arbejdet i og det var effektivt.

Så løb jeg tør for ideer, håber det har givet dig nogle flere

Anmeld

14. december 2010

Cris

Gør det ikke alle det? Hvis de overhovedet spiser noget? Her i huset tager vi det stille og rollig, der er forskel mellem 2 eller 6 år   Det er fordi jeg kommer fra Spanien og vi er mere afslappet med det. Han må godt lege lidt og han må godt spise med fingre. Så snart han starter at lave for meget gris eller kaste med det, så er det tak for mad og det er slut. Så er han ikke sulten nok. Man skal give slip nogle gange, for det er ikke altid, de er så sultene. I institutionen plejer han at spise godt, så han sulter ikke. Og så kan man mærke, at det kommer i bøljer. Nogle dag spiser han altså meget, og mere og mere og mere siden om eftermiddagen, når han bliver hentet. Nogle dage bliver det til en banan og et styk et eller andet og det var det... Men han har det godt.

Anmeld

14. december 2010

Diana...

Cris skriver:

Gør det ikke alle det? Hvis de overhovedet spiser noget? Her i huset tager vi det stille og rollig, der er forskel mellem 2 eller 6 år   Det er fordi jeg kommer fra Spanien og vi er mere afslappet med det. Han må godt lege lidt og han må godt spise med fingre. Så snart han starter at lave for meget gris eller kaste med det, så er det tak for mad og det er slut. Så er han ikke sulten nok. Man skal give slip nogle gange, for det er ikke altid, de er så sultene. I institutionen plejer han at spise godt, så han sulter ikke. Og så kan man mærke, at det kommer i bøljer. Nogle dag spiser han altså meget, og mere og mere og mere siden om eftermiddagen, når han bliver hentet. Nogle dage bliver det til en banan og et styk et eller andet og det var det... Men han har det godt.

Jo alle børn leger med maden men der skal også være en grænse. Vi giver skam riglig fri, men jeg vil ALDRIG synes det er i orden og kravle rund på bordet eller kaste med maden eller stjæle mad fra andre osv der skal sgu være en grænse. Spise med fingerne side og vende og dreje maden osv osv er jeg lige glad med det skal han bare gøre men det skal ikke blive til leg hvor det er klamt og irriterende for andre parter. Men jeg har snakket med min mand her til aften og jeg tror vi prøver at rykke måltid lidt for måske han simpelthen ikke er sulten nok. 

Tak for svar 

Knus Diana

Anmeld

14. december 2010

Diana...

Jeg er enig med munto3. Dog er jeg ret sikker på jeg ville vælge løsning nummer to, hans alder taget i betragtning. Men vi har lidt smame problem lige nu, så jeg er ved at forsøge mig med ikke at give ham kiks og brød til eftermiddagsmad, men kun frugt fordi jeg synes det er som om det er hans appetit den er gal med. Kan det være mellemmåltiderne mætter for meget hos jer også?

Men han skal vel nok komme hvis han bliver sulten. Og hvis det var sådan at han undersøgte maden og på den måde udforskede det og fik noget at spise synes jeg det er noget andet, men ud fra egen erfaring har han ligesom være i gennem det så nu er det bare leg og mangel på appetit... tror jeg

Ja nemlig hvis han bare så undersøgte maden det noget helt andet eller var i gang med at øve i at lære at spise selv osv men den tid er vi jo lidt ovre det gjorde han da han var 9 måneder og frem altså han spiser selv og kan spise selv han kan selv skære sin mad ud og smør selv smør på brødet osv så han kan altså godt spise selv. Og selvfølgelig må han spise med fingerne og alt det der. Men jeg synes bare at grænsen går når det bliver klamt og irriterende for andre partner også. 

Man ja det kan godt være det fordi han ikke er sulten nok det kom vi også til at tænke på senere om aften, så vi vil prøve at rygge den lidt. 

Tak for dit svar

Knus Diana

Anmeld

14. december 2010

Diana...

Angelspot skriver:

Altså min første tanke er at han er næsten 2 år, så hvis i gerne vil have at han lærer bordskik på jeres måde, så tror jeg det er vigtigt at holde ham fast i det.Netop som du selv siger, hvis i lader ham kravle på bordet og kaste med maden uden i stopper ham, så finder han jo ikke ud af at jeres grænse er overtrådt.

Og så kan det være han simpelthen keder sig når i spiser. han har sikkert krudt i r.... så måske han mangler at aftensmaden bliver gjort til noget morsomt. Har ingen ideer lige pt, men evt kunne maden formes til et dyr eller et skib osv.

Og hvis i ikke mener det er fordi han keder sig, så er det jo en mulighed simpelthen at give ham en ting af gangen, evt et stykke agurk. Og hvis ikke han vil spise, så kan han ikke sidde ved bordet sammen med jer, men evt på en stol et andet sted i rummet. Så han bliver "udelukket" fra fællesskabet rundt om spisebordet. Det er en metode vi har brugt i den børnehave jeg har arbejdet i og det var effektivt.

Så løb jeg tør for ideer, håber det har givet dig nogle flere

Ja jeg tror du har ret i at han nok har for meget krudt i røven jeg tror måske det en blandning af for meget krudt og måske ikke sulten nok så tror vi prøvet at rykke tidspunktet vi spiser på lidt og ser om det kan hjælpe. 

Jeg personligt synes bare det går over min grænse når de begynde og kaste med mad og vil lege med gryderne og tage maden fra andre osv osv. En ting er at det sidder og leger med det på deres egen tallerken som børn i den aldre nu gør men det skal ikke gå hen og blive klamt.

1000 tak for alle jeres svar, så der lidt vi kan gå og tænke lidt over.

Godt aften og kram her fra. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.