Leje af egen familie, er det fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.819 visninger
20 svar
0 synes godt om
13. december 2010

Aves..

Kom til at sidde og tænke på om det egentlig er fair at man kan leje en bolig som ens forældre ejer og så få en god boligsikring også. Jeg tænker at man jo selv engang kommer til at arve dette hus eller kan købe det meget billigt.

Hvad mener I, er det der forældrekøb noget af en skævvridning eller er det ok at man bare kan købe huse og leje ud til familien og så på sigt sikkert også tjene noget på?

Jeg synes jo det er super det kan lade sig gøre, ellers havde min boligsituation sikkert ikke set så lys ud som den gør nu....men kan ikke helt finde ud af om det er så smart i et større perspektiv for samfundet og økonomien...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2010

Maja_4000

Altså når vi skal flytte engang (vi skal lige finde det rigtige) så bliver det ind i noget som mine forældre ejer .. 

Men man kan jo ikke bare få en billig bolig .. De må jo ikke sætte huslejen som de vil .. Så det kommer til at koste det samme som hvis vi lejede en lejligehed gennem en boligforening .. Her er det så bare mine forældre , som har bundet deres penge (:

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Altså når vi skal flytte engang (vi skal lige finde det rigtige) så bliver det ind i noget som mine forældre ejer .. 

Men man kan jo ikke bare få en billig bolig .. De må jo ikke sætte huslejen som de vil .. Så det kommer til at koste det samme som hvis vi lejede en lejligehed gennem en boligforening .. Her er det så bare mine forældre , som har bundet deres penge (:

Tja, tjo....det er der vidst ikke de store regler for, men det er jo selvfølgelig noget med at sætte det så ikke forældrene mister penge men heller ikke tjener på det for så beskattes de. Men det er da klart en fordel for børnene...

Anmeld

13. december 2010

Maja_4000

Jildes skriver:

Tja, tjo....det er der vidst ikke de store regler for, men det er jo selvfølgelig noget med at sætte det så ikke forældrene mister penge men heller ikke tjener på det for så beskattes de. Men det er da klart en fordel for børnene...

Jo , der er faktisk regler for det .. Mine forældre ville godt kunnet leve med at vi betalte dem f.eks. 500 kr i leje .. Men hvis dét bliver opdaget , så skal de betale skat af merprisen .. Eller hvordan jeg skal forklare det :b

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Jo , der er faktisk regler for det .. Mine forældre ville godt kunnet leve med at vi betalte dem f.eks. 500 kr i leje .. Men hvis dét bliver opdaget , så skal de betale skat af merprisen .. Eller hvordan jeg skal forklare det :b

Nå, jeg på den måde, men så vil de jo miste penge, det ville da være helt sort at gøre sådan. Men der er altså stadig en bred ramme for hvor meget og hvor lidt man kan tage og de tjekker ikke så nærgående, men 500kr, det er jo latterligt lavt. men kan I så ikke bare bo der gratis og så bare smide 500kr til dem hver måned, uden lejekontrakt....?

Anmeld

13. december 2010

Maja_4000

Jildes skriver:

Nå, jeg på den måde, men så vil de jo miste penge, det ville da være helt sort at gøre sådan. Men der er altså stadig en bred ramme for hvor meget og hvor lidt man kan tage og de tjekker ikke så nærgående, men 500kr, det er jo latterligt lavt. men kan I så ikke bare bo der gratis og så bare smide 500kr til dem hver måned, uden lejekontrakt....?

Ja ja , vi gør det jo heller ikke på den måde :b Jeg mente bare , at mine forældre har "midlerne" til at kunne leve med at miste de penge vores lejlighed ville koste .. Ved ikke om dét gav mening 
500 var bare et eksempel (; Men lejen skal altså passe til andre lejeboliger i området .. Nu bor jeg i Roskilde .. Og hvis vi f.eks. fandt en lejlighed med udsigt over fjorden , ville vi så skulle betale mere i husleje til mine forældre end hvis det var en i et "ghetto"-område (dem har vi jo så åbenbart ikke :s)

Håber du forstår hvad jeg mener :p

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Ja ja , vi gør det jo heller ikke på den måde :b Jeg mente bare , at mine forældre har "midlerne" til at kunne leve med at miste de penge vores lejlighed ville koste .. Ved ikke om dét gav mening 
500 var bare et eksempel (; Men lejen skal altså passe til andre lejeboliger i området .. Nu bor jeg i Roskilde .. Og hvis vi f.eks. fandt en lejlighed med udsigt over fjorden , ville vi så skulle betale mere i husleje til mine forældre end hvis det var en i et "ghetto"-område (dem har vi jo så åbenbart ikke :s)

Håber du forstår hvad jeg mener :p

Men hvorfor så leje af dem, så kan I vil bare bo der og så bare give dem hvad I synes når I vil...ville dog selv aldrig benytte mig af denne form, da jeg ikke ville mine forældre skulle betale for mig.

Men det kan da sagtens lade sig gøre for jer, bare lad være med at lave en lejekontrakt.

Anmeld

13. december 2010

Stumpen

Jildes skriver:

For 7 år siden måtte man i hvert fald ikke sætte det urealistisk lavt.. Der var min kærestes hus på tvangs og hans forældre ville købe det og så lade os bo der billigt. Vi var på kommunen og der blev der sagt at det skulle være en realistisk pris i forhold til de andre huspriser/lejepriser, så den gik på tvangs...

De har siden  købt et hus for os, som vi bakkede ud af pga forskellige ting, jeg ikke vil ind på her og den var de så selv nød til at flytte inde i, da de ikke kunne sælge det uden at skulle beskattes af salget, da huset kun har været brugt som udlejningshus og det ville de ikke...

Så jo det er en udemæket mulighed, men alt efter hvad man kan og vil så er der ricisi ved det...

Anmeld

13. december 2010

Maja_4000

Jildes skriver:

Men hvorfor så leje af dem, så kan I vil bare bo der og så bare give dem hvad I synes når I vil...ville dog selv aldrig benytte mig af denne form, da jeg ikke ville mine forældre skulle betale for mig.

Men det kan da sagtens lade sig gøre for jer, bare lad være med at lave en lejekontrakt.

Jeg ville da ikke kunne leve med at "skylde dem" .. Selvom de har råd til det :b Vil gerne kunne klare mig selv  Det er bare umuligt at komme ind på boligmarkedet i Roskilde .. Med mindre man har penge til at købe .. (:

Anmeld

13. december 2010

Aves..

Maja_4000 skriver:

Jeg ville da ikke kunne leve med at "skylde dem" .. Selvom de har råd til det :b Vil gerne kunne klare mig selv  Det er bare umuligt at komme ind på boligmarkedet i Roskilde .. Med mindre man har penge til at købe .. (:

For mig handlede det om ikke at byde mine børn at vokse op i socialt boligbyggeri hvis det på nogen måde kunne ungåes...finder det meget bedre for dem og mig at bo i et villakvarter med have og god plads. Og ja, det er jo priviligeret, men når nu det er muligt hvorfor så ikke gøre det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.