Nedfrysning/optøning af kartoffelmos og andre grøntsager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2010

K&S

Lulle. skriver:

Hehe. Er det besværligt? Hvad kan jeg ellers gøre?

Har lige sendt manden ned efter sødmælk. Og så holder jeg mig til det Synes det er en kæmpe jungle alt det her med hvad man må og ikke må, nu hvor de må få vores mad

Knus Louise

Hejsa

Nu ved jeg ikke lige præcis hvor gammel din søn er, men jeg har lige læst det her i bogen om mad til baby´er fra SP´en - så ved ikke om du "må" bruge sødmælk endnu :

Om mælk i den første skemad

Er barnet mellem 4 og 5 måneder, når det begynder på skemad, bruges modermælk eller modermælkserstatning.

Er barnet mellem 5 og 6 måneder, når det begynder på skemad, kan lidt sødmælk sagtens bruges i maden til de første skefulde smagsprøver. Men spiser barnet hele portioner grød, bør man bruge modermælk eller modermælkserstatning i maden, når barnet er under 6 måneder.

Fra barnet er 6 måneder, kan sødmælk også indgå i madlavningen. Brug ikke mere sødmælk end angivet i opskrifterne i denne bog. Det vil sige, at grøden koges på vand og mælk og fedtstof tilsættes efterfølgende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

elluL

pokulati skriver:

Pas, da vi aldrig har brugt modermælkserstatning, men som jeg erindrer gjorde vi nogenlunde det samme bare med sødmælk.

Tror grunden til at man ikke må opvarme erstatning er at der er nogle vitaminer (+mere?) der går i stykker af opvarmningen, men jeg ved så bare ikke om de så bliver erstattet ved at dit barn nu får grønsager...

Ja det smager nemlig fint! Tror også bare jeg hopper over til at lave det på sødmælk

Tusind tak for dit svar og god weekend

Anmeld

11. december 2010

elluL

K&S skriver:

Hejsa

Nu ved jeg ikke lige præcis hvor gammel din søn er, men jeg har lige læst det her i bogen om mad til baby´er fra SP´en - så ved ikke om du "må" bruge sødmælk endnu :

Om mælk i den første skemad

Er barnet mellem 4 og 5 måneder, når det begynder på skemad, bruges modermælk eller modermælkserstatning.

Er barnet mellem 5 og 6 måneder, når det begynder på skemad, kan lidt sødmælk sagtens bruges i maden til de første skefulde smagsprøver. Men spiser barnet hele portioner grød, bør man bruge modermælk eller modermælkserstatning i maden, når barnet er under 6 måneder.

Fra barnet er 6 måneder, kan sødmælk også indgå i madlavningen. Brug ikke mere sødmælk end angivet i opskrifterne i denne bog. Det vil sige, at grøden koges på vand og mælk og fedtstof tilsættes efterfølgende.

Han er snart 6½ måned, og har fået skemad siden han var 4 måneder. Så jeg tror bare jeg hopper over til sødmælken, i hvertfald, i kartoffel og grønsagsmosen

Tusind tak for svaret. God weekend

Anmeld

11. december 2010

elluL

Macaab skriver:

Nu siger man jo, at de, af hensyn til allergi, ikke skal have mælk før efter 6 mdr.

Indtil da kun modermælk eller erstatning...

Han er 6½ måned Har fået skemad siden han var 4 måneder

Anmeld

11. december 2010

Corn

Lulle. skriver:

Han er 6½ måned Har fået skemad siden han var 4 måneder

Jeg læste bare din profiltekst, der står 5 mdr...

Og jeg begyndte også ved 4 mdr med skemad med min den første...

Anmeld

11. december 2010

elluL

Macaab skriver:

Jeg læste bare din profiltekst, der står 5 mdr...

Og jeg begyndte også ved 4 mdr med skemad med min den første...

Gud ja det kan jeg da godt se! Måske jeg skulle ændre det

Anmeld

11. december 2010

Corn

Lulle. skriver:

Gud ja det kan jeg da godt se! Måske jeg skulle ændre det

Tiden går hamrende hurtigt når man får børn

Anmeld

11. december 2010

elluL

Macaab skriver:

Tiden går hamrende hurtigt når man får børn

Ja det gør den godt nok. Tiden flyver godt nok afsted

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

Lulle. skriver:

Hehe. Er det besværligt? Hvad kan jeg ellers gøre?

Har lige sendt manden ned efter sødmælk. Og så holder jeg mig til det Synes det er en kæmpe jungle alt det her med hvad man må og ikke må, nu hvor de må få vores mad

Knus Louise

Jeg mente at det med MME varmes/ikke varmes..hvor meget, for lidt og kom hist op og herned.
Bare lav kartoffelmosen med mælk og et nip salt til sidst og så er den potte ude.
Når den skal varmes hælder du lidt vand i bunden af gryden og bagefter en lille tår mælk og så skal den opvarmes stille og roligt ved jævnlig omrøring. Hvis du har kogt og moset grønsager først, og så frosset dem..skal de jo bare ned sammen med den frosne mos og opvarmes sammen med den.

Anmeld

11. december 2010

Anne85

Tja... jeg brugte nu aldrig det med at fryse grønsager til min den ældste - og har heller ikke gjort det denne gang.

Jeg koger grønsager til to - måske tre - dage ad gangen. Når hun så skal have sin mos luner jeg kartoflen -+ gulerod eller hvad hun nu får og blender (jeg blender det stadig da hun kun er (lige knap)  måneder - senere blir det selvfølgelig bare most med gaffel) det sammen med mme og  tsk fedtstof. Det synes JEG er den absolut nemmeste måde at gøre det på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.