Nedfrysning/optøning af kartoffelmos og andre grøntsager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.169 visninger
21 svar
0 synes godt om
11. december 2010

elluL

Hej i kloge kvinder!

Bare lige et spørgsmål om det der kartoffelmos, som der sikkert er blevet spurgt om 10000 gange. Men jeg kan bare ikke læse mig frem til noget konkret svar! Når men sådan går jeg: Koger kartoflerne, moser dem, og fryser dem ned i fryseposer. Så putter jeg lidt MME/sødmælk i en lillegrøde, ligger den frosne mos oveni og tænder for lav varme, så den står langsomt og tør op. Og tilsidst en smørklat i! Når men så har jo læst at MME ikke må varmes op, så er der helt galt det jeg gør??? Tilføjer også en terning af most gulerød og blomkål eller andet som jeg har frosset i isterningsbøtter! Som bliver varmet op sammen med kartoflen. Er det forkert`? OG har i ellers råd? Og hvad gør i?

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2010

elluL

Slet ingen?

Anmeld

11. december 2010

SussieThyssen

Lulle. skriver:

Hej i kloge kvinder!

Bare lige et spørgsmål om det der kartoffelmos, som der sikkert er blevet spurgt om 10000 gange. Men jeg kan bare ikke læse mig frem til noget konkret svar! Når men sådan går jeg: Koger kartoflerne, moser dem, og fryser dem ned i fryseposer. Så putter jeg lidt MME/sødmælk i en lillegrøde, ligger den frosne mos oveni og tænder for lav varme, så den står langsomt og tør op. Og tilsidst en smørklat i! Når men så har jo læst at MME ikke må varmes op, så er der helt galt det jeg gør??? Tilføjer også en terning af most gulerød og blomkål eller andet som jeg har frosset i isterningsbøtter! Som bliver varmet op sammen med kartoflen. Er det forkert`? OG har i ellers råd? Og hvad gør i?

Knus

Hmmm...det lyder ret besværligt.

Lad MME'en være..den skal slet ikke i mos.
Lav kartoffelmosen og varm den med sødmælk, så er du ud over det problem.
Det er også fint med grønsagerne, men husk at spinat og persille ALDRIG må varmes efter det har været kogt og det SKAL koges til små børn.

Kærligst
Sussie

Anmeld

11. december 2010

Corn

JEg har ikke givet frosset kartoffelmos til nogen af mine. Det ville jeg jo ikke selv spise.

Men hvad angår at koge mme, så er tabet af vigtige ting så lille i forhold til risikoen ved ikke at koge, at det SKAL koge op

Anmeld

11. december 2010

Pikku Myy

Pas, da vi aldrig har brugt modermælkserstatning, men som jeg erindrer gjorde vi nogenlunde det samme bare med sødmælk.

Tror grunden til at man ikke må opvarme erstatning er at der er nogle vitaminer (+mere?) der går i stykker af opvarmningen, men jeg ved så bare ikke om de så bliver erstattet ved at dit barn nu får grønsager...

Anmeld

11. december 2010

Pikku Myy

Macaab skriver:

JEg har ikke givet frosset kartoffelmos til nogen af mine. Det ville jeg jo ikke selv spise.

Det smager faktisk godt selvom det har været frosset. Ikke at jeg vil sammenligne det med kartoffelmos som vi voksne spiser det, da det jo ikke er pisket med mælk, smør mm. Det er mere bare most kartoffel med smør, der er lidt blødere pga mælken

Anmeld

11. december 2010

Corn

pokulati skriver:

Det smager faktisk godt selvom det har været frosset. Ikke at jeg vil sammenligne det med kartoffelmos som vi voksne spiser det, da det jo ikke er pisket med mælk, smør mm. Det er mere bare most kartoffel med smør, der er lidt blødere pga mælken

Det tager bare ingen tid at koge kartoffel, så jeg vil slet ikke vide, at det kan fryses

Anmeld

11. december 2010

elluL

SussieThyssen skriver:

Hmmm...det lyder ret besværligt.

Lad MME'en være..den skal slet ikke i mos.
Lav kartoffelmosen og varm den med sødmælk, så er du ud over det problem.
Det er også fint med grønsagerne, men husk at spinat og persille ALDRIG må varmes efter det har været kogt og det SKAL koges til små børn.

Kærligst
Sussie

Hehe. Er det besværligt? Hvad kan jeg ellers gøre?

Har lige sendt manden ned efter sødmælk. Og så holder jeg mig til det Synes det er en kæmpe jungle alt det her med hvad man må og ikke må, nu hvor de må få vores mad

Knus Louise

Anmeld

11. december 2010

elluL

Macaab skriver:

Men hvad angår at koge mme, så er tabet af vigtige ting så lille i forhold til risikoen ved ikke at koge, at det SKAL koge op

Jeg ved godt der er forskellige holdninger ang med at fryse det ned Men jeg moser bare kartoflen uden at tilsætte vand eller noget. For så bliver det nemlig ikke grynet! Jeg ved godt det tager ingen tid at koge kartofler! Men det er ikke lige hver aften man lige kan nå det med, og så er det jo smart der ligger noget i fryseren til at tage op

Men tak for svar

Anmeld

11. december 2010

Corn

Lulle. skriver:

Hehe. Er det besværligt? Hvad kan jeg ellers gøre?

Har lige sendt manden ned efter sødmælk. Og så holder jeg mig til det Synes det er en kæmpe jungle alt det her med hvad man må og ikke må, nu hvor de må få vores mad

Knus Louise

Nu siger man jo, at de, af hensyn til allergi, ikke skal have mælk før efter 6 mdr.

Indtil da kun modermælk eller erstatning...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.