Udsøgte napoleonshatte - NAM!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.927 visninger
13 svar
0 synes godt om
7. december 2010

JCS

Så fik jeg endelig bagt de napoleonshatte, jeg fulgte Blomsterberg's opskrift og den er bare het ufattelig fantastisk - og overraskende nem!

Her er et billede af mit resultat og en opskrift

Mørdej:

• 300 g. hvedemel
  • 100 g. flormelis
  • 150 g. stuetempereret smør
  • 1 stk. æg

Kransekagemasse:

• 250 g. ren rå marcipan
  • 100 g. sukker
  • 1 stk. æggehvide (30 g.)

Diverse:

• ca. 250 g. mørk chokolade til bunden

Mørdej:
Alle ingredienserne æltes sammen til en ensartet dej. Dejen stilles koldt en ½ time.

Kransekagemasse:
Sukker & æggehvide røres sammen. Lad det trække ca. 1 time for at opløse sukkeret. "Sukkerhviden" æltes ind i marcipanen lidt efter lidt til massen er ensartet.

Fremgangsmåde:
Mørdejen udrulles forholdsvist tyndt & udstikkes i cirkler, ca. 8 cm i diameter. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. I midten af hver cirkel lægges en lille smule nougat.

Kransekagemassen lægges i midten af cirklen som en kugle på størrelse med en lille bordtennisbold. Tag en lille smule vand på hænderne, så hænger kransekagemassen ikke i. Anvend aldrig mel til dette formål.

Fold nu mørdejen op omkring kransekagekuglerne med ét tryk tre steder. Brug tre fingre: venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånds pegefinger.

Bages ved 200 grader, til de er gyldne, det vil sige ca. 8 - 10 minutter. Tag dem ud af ovnen og lad dem afkøle helt.

Stilles i køleskab indtil de dyppes i chokolade.

Napoleonshattene kan opbevares i tætsluttende beholder på køl i ca. 3 dage eller på frys i en tætsluttende beholder i op til 3 uger.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2010

SussieThyssen

JCS skriver:

Så fik jeg endelig bagt de napoleonshatte, jeg fulgte Blomsterberg's opskrift og den er bare het ufattelig fantastisk - og overraskende nem!

Her er et billede af mit resultat og en opskrift

Mørdej:

• 300 g. hvedemel
  • 100 g. flormelis
  • 150 g. stuetempereret smør
  • 1 stk. æg

Kransekagemasse:

• 250 g. ren rå marcipan
  • 100 g. sukker
  • 1 stk. æggehvide (30 g.)

Diverse:

• ca. 250 g. mørk chokolade til bunden

Mørdej:
Alle ingredienserne æltes sammen til en ensartet dej. Dejen stilles koldt en ½ time.

Kransekagemasse:
Sukker & æggehvide røres sammen. Lad det trække ca. 1 time for at opløse sukkeret. "Sukkerhviden" æltes ind i marcipanen lidt efter lidt til massen er ensartet.

Fremgangsmåde:
Mørdejen udrulles forholdsvist tyndt & udstikkes i cirkler, ca. 8 cm i diameter. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. I midten af hver cirkel lægges en lille smule nougat.

Kransekagemassen lægges i midten af cirklen som en kugle på størrelse med en lille bordtennisbold. Tag en lille smule vand på hænderne, så hænger kransekagemassen ikke i. Anvend aldrig mel til dette formål.

Fold nu mørdejen op omkring kransekagekuglerne med ét tryk tre steder. Brug tre fingre: venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånds pegefinger.

Bages ved 200 grader, til de er gyldne, det vil sige ca. 8 - 10 minutter. Tag dem ud af ovnen og lad dem afkøle helt.

Stilles i køleskab indtil de dyppes i chokolade.

Napoleonshattene kan opbevares i tætsluttende beholder på køl i ca. 3 dage eller på frys i en tætsluttende beholder i op til 3 uger.

Åhhrrr..hvor ER det altså bare tarveligt...jeg elsker napolionshatte og er diabetiker...Tænk at skrive sådan en overskrift 
jeg blev bare SÅ lækkersulten og så de fineste og mest lækre hatte foran mig...let gyldne og knasende uden på og bløde og vamsede inden i med tyk chokoladebund. Piiiiv..jeg vil ha'
Nå nok om mundvandet..men hvor lyder de altså bare lækre

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. december 2010

Charlotte Wberg

MmM, skal du have hjælp til at spise dem...

De ser gode ud... mums.

BabyRosa elsker kage...  eller er det moderen, hmm

Anmeld

8. december 2010

Miamaja

MMMMMMMMmmmm De ser bestemt uber laekre ud og sproede!! Flot og det er ikke noget jeg turde bevaege mig ud i, da jeg har hort napoleonshatte er liiiidt avanceret kagekunst

Anmeld

8. december 2010

JCS

SussieThyssen skriver:

Åhhrrr..hvor ER det altså bare tarveligt...jeg elsker napolionshatte og er diabetiker...Tænk at skrive sådan en overskrift 
jeg blev bare SÅ lækkersulten og så de fineste og mest lækre hatte foran mig...let gyldne og knasende uden på og bløde og vamsede inden i med tyk chokoladebund. Piiiiv..jeg vil ha'
Nå nok om mundvandet..men hvor lyder de altså bare lækre

Kærligst
Sussie

Nååårh, din stakkel. Men på den anden side kan du bare være glad for, at du ikke behøver stappe dig med sådan noget skidt som sukker. Ved hvordan det er, har selv haft en sygdom der ikke tillod mig at spise sukker, mel og mælkeprodukter - men det var godt nok kun et år Ind i mellem gad jeg godt, at jeg stadig havde en rigtig grund til ikke at tanke mig selv op med lort, hehe

Anmeld

8. december 2010

JCS

Charlotte Wberg skriver:

MmM, skal du have hjælp til at spise dem...

De ser gode ud... mums.

BabyRosa elsker kage...  eller er det moderen, hmm

Nej tak, muhahaha

Men lav nogle selv, de er faktisk super nemme

Anmeld

8. december 2010

JCS

Miamaja skriver:

MMMMMMMMmmmm De ser bestemt uber laekre ud og sproede!! Flot og det er ikke noget jeg turde bevaege mig ud i, da jeg har hort napoleonshatte er liiiidt avanceret kagekunst

Ja, jeg kan love dig for, at de er gode - eller VAR gode, lavede 16 stk i forgårs og de er allerede væk - og husstanden tæller endda kun to!! Men så er der heller ikke mere sukker til os i december

Jeg undrer mig over, at folk synes de er svære at lave. For mig var det verdens nemmeste sag - ca ligeså nemt som pandekager

Anmeld

8. december 2010

Miamaja

JCS skriver:

Ja, jeg kan love dig for, at de er gode - eller VAR gode, lavede 16 stk i forgårs og de er allerede væk - og husstanden tæller endda kun to!! Men så er der heller ikke mere sukker til os i december

Jeg undrer mig over, at folk synes de er svære at lave. For mig var det verdens nemmeste sag - ca ligeså nemt som pandekager

Ja, det kan jeg sagtens forstille mig. tror saamen at jeg kunne spise hele 16 stk selv hvis jeg skal vaere helt aerlig  Det maa proves!

Anmeld

8. december 2010

JCS

Miamaja skriver:

Ja, det kan jeg sagtens forstille mig. tror saamen at jeg kunne spise hele 16 stk selv hvis jeg skal vaere helt aerlig  Det maa proves!

Hahaha, så må du hellere komme igang.

Her er et videoklip, der måske gør det lidt nemmere:

http://www.dr.dk/NU/player/#/det-soede-liv/2983

Anmeld

8. december 2010

Miamaja

JCS skriver:

Hahaha, så må du hellere komme igang.

Her er et videoklip, der måske gør det lidt nemmere:

http://www.dr.dk/NU/player/#/det-soede-liv/2983

Alletiders. Saa hjaelper det lidt mere paa det at jeg kan se det for mig!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.